مهر
۲۲
۱۳۹۲

کوریزای عفونی ماکیان

کوریزای عفونی ماکیان

کوریزایکی از بیماریهای واگیر قسمت ابتدایی دستگاه تنفس ماکیان است که معمولا با تورم سینوسهای بالای چشم همراه است و موجب تغییر صورت و تغییر قیافه مرغ می شود.

عامل بیماری :

عامل بیماری باکتری هموفیلوس پارا گا لیناروم نام دارد . این باکتری میله ای شکل گرم منفی است که در جراحات اغلب دو قطبی رنگ می‌گیرد. کلنی این باکتری ها ریز است و قطر آن از 3/0 میلی لیتر تجاوز نمی کند.

دامهای حساس:

در شرایط طبیعی طیور به این بیماری مبتلا می شوند . مرغهای مسن نسبت به بیماری حساس ترند و واکنش شدیدی تری بروز می دهند.

طرز انتقال بیماری:

عامل بیماری در خارج از بدن مرغ در محیط مرغداری بیش از چند روز دوام ندارد عمده ترین منشا انتقال مرغهای مبتلا ناقل می باشند. انتقال از طریق مجاورت یا از طریق هوا و دستگاه تنفس صورت می گیرد. این بیماری بطور دائم و از راه تخم مرغ منتقل نمی شود.

نشانه های بیماری:

دوره کمون بیماری حدود 1-3 روز است. بیشتر موارد نشانه های بیماری عبارتست از تورم سینوسها و مجاری تنفسی, ورم ملتحمه چشم, آماس و تورم صورت. در خروسها گاهی ریش ها نیز متورم می شوند. اغلب پرندگان مبتلا به اسهال می باشند. اشتها یشان کاهش می یابد و رغبتی به خوردن و آشامیدن ندارند.

آثار کالبد گشایی:

در این بیماری التهاب در ناحیه صورت و ریش مشخص است ریه ها پر خون و کیسه های هوایی متورم می گردند.

تشخیص:

کشت از ترشحات بینی, نای و کیسه ها ی هوایی 3-2 مرغ تلف شده در محیط آگار خون‌دار همراه با استافیلوکوک و قرار دادن محیط در فضای حاوی 5% گاز کربنیک در دمای 37 در جه سانتی گراد و ایجاد کلنی ها ی ریز شفاف موید این باکتری است.

درمان :

تجویز سولفانامیدها و انتی بیوتیکها برای کاهش شدت و حدت بیماری مفید می باشد . ولی هیچیک از آنها قادر به کشتن باکتری نیستند. استفاده از سولفامتازین , اریتروماسین توصیه می گردد.

پیشگیری:

برای پیشگری به 2 اصل باید توجه کرد یکی مدیریت صحیح و دیگری واکسیناسیون

درباره نویسنده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل را به عدد وارد نمایید : * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست مطالب

آمار بازدید

رتبه سایت

دیگشنری