دی
۲۵
۱۳۹۲

پرکنی کاسکو و جویدن پرها در کاسکو

اموزش درمان پرکنی طوطی خاکستری و سایر طوطی ها

جهت درمان و مشاوره حیوانات خانگی(سگ. گربه. پرندگان و …) با این شماره تلگرامی پیام بگذارید ۹۱۳۱۸۳۹۶۳۵ دکتر وت.

درمان پرکنی یک طوطی که معمولا طوطی خاکستری است کار هرکسی نیست در ابتدا می بایست علت و ریشه این بیماری روانی را یافت. همه طوطیان چه کوچک و چه بزرگ حتما باید جفتی مناسب داشته باشند در غیر این صورت افسرده و کسل خواهند شد در بسیاری از موارد هنگامی که شخصی طوطی خود را دست اموز و اهلی می کند اما پس از گذشت مدتی مثلا چند ماه یا چند سال دیگه اون علاقه و عشق را به پرنده خود نمی دهد و با توجه به اینکه معمولا طوطی ها جفت خود را جدایی ناپذیر می دانند و تا اخر عمر به جفت خود وفادار می مانند موضوع کم توجی صاحب به حیوان حتی به میزان کم هم که باشد فورا موجب عصبی شدن طوطی می شود. جاندارانی که از هوش بالایی برخوردارند مانند انسانها یکبار برای همیشه جفت خود را انتخاب می کنند !! طوطی سانان با توجه به هوش زیاد و طول عمر طولانی ده ها سال و گاه بیش از ۱۳۰ سال در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

استفاده از قرص ها و داروهای ارام بخش مرود است حتی به میزان کم

و اما راه های درمان همانطور که گفته شد شما در ابتدا می بایست علت را جستجو کنید گاه یک مسافرت یک یا دو روزه و تنها گذاشتن طوطی در خانه موجب به وجود امدن این حالت روحی و روانی یعنی پرکنی می شود. استفاده کردن از گردن بند الیزابت که احتمالا با این وسیله اشنائی دارید به هیچ عنوان کارامد نیست و تنها طوطی شما را عصبی تر خواهد کرد فراموش نکنید که قراره این بیماری را درمان کنیم نه انکه جلویش را بگیریم ! پس گردن بند الیزابت مردود است حالا به سوراغ اسپری ضد پرکنی می رویم  این اسپری را مدتی قبل به صورت سفارشی برایم تعداد کمی اوردند. من این اسپری را همراه یک دارو به صاحب طوطی بیمار می دادم دارو را در ظرف اب حل می شد و سرعت رشد پرها را بالا می برد. اسپری را هم به زیر سینه و نقاطی که توسط طوطی کنده و جویده شده می بایست می زدند تا تلخی شدید و در عین حال بی خطر بودن باعث جلوگیری از ادامه پرکنی شود. جهت تهیه اسپری به البته همانطور که قبلا ذکر کردم علل مختلف این بیماری را در ابتدا پیدا و سپس اقدام به درمان باید کرد. به طور مثال اگر مکان نگهداری و صاحب طوطی عوض شده می بایست فورا نزد صاحب قبلی خود بازگردد یا اگر در طول روز بیش از ۱ ساعت در خانه تنها می ماند بدانید که روشن کردن رادیو و تلویزیون و … فایده چندانی نخواهد داشت می بایست طوطی را به کسی یا جایی ببرید که حوصله اش سر نرود. ضمنا طوطی ها خصوصا طوطی های بزرگ که معمولا در خانه تنها نگهداری می شوند اصلا خوششان نمی اید غیر از خودشان حیوان دیگری نزد صاحبشان نگهداری شود خصوصا پرنده گاه با سگ ها کنار می ایند.

و اما یک راه ساده دیگر برای درمان در این روش یک اسپری ابپاش که معمولا برای گل و گیاه یا ارایشگاه ها استفاده میشود احتیاج دارید حالا درون این ابپاش را سرکه سفید بریزید و با کمی اب حل کنید و به پرهای طوطی خود این محلول را اسپری کنید .

طوطی شما عضوی از خانواده شماست انرا به دست هر کسی نسپارید. بعضی دامپزشکها پرهای طوطی را با دست می کند عملی کاملا غیر انسانی و غیر علمی است و فایده ای ندارد.

از اسباب بازیهای زیبا و کارامد که طوطی به انها علاقه داشته باشد هم جهت سرگرم کردن طوطی خود استفاده کنید.

می توانید یک طوطی دیگر را هم دست کم برای امتحان برای مدتی به خانه بیاورید این احتمال هست که طوطی شما با او سرگرم شود و دست از پرکنی بردارد. اگر هم جواب نداد باز طوطی دیگری را جایگزین کنید. احتمالا توجه طوطی اصلی که شما انرا دوست دارید به شما کم خواهد شد و با طوطی جدید سرگرم می شود.

چگونه از این بیماری که کاسکو پرهای خود را می کند و با منقار خود پرها را قیچی می کند مقابله کنیم؟

شروع بیماری از زیر سینه اغاز می شود یعنی طوطی شروع به کندن پرهای سینه میکند.

 این بیماری بسیار رایج و خطرناک است و پرها رویش مجدد نخواهند داشت چون فورا به وسیله طوطی جویده میشوند.  اغلب علل این حالت که پرنده پرهای خود را میکند:

سررفتن حصله ، عدم ازادی عمل و تحرک کافی و ارتباط نداشتن است که موضوع بسیار مهمی است و باید پیش گیری کرد یعنی نباید پرنده را تنها گذاشت و باید موجبات سرگرمیش را فراهم نمود.

جویدن پرهااز جمله بیماریهایی است که تعدادی از طوطی ها به علتهایی که اشاره شد بدان مبتلا می شوند. بطور قطع ایجاد این وضعیت اختلالی در پرنده ریشه ای روحی و روانی دارد که انرا می توان با جویدن ناخن در انسان مقایسه کرد اما بیماری کندن و جویدن پرها فقط میان منقار کج ها یعنی طوطیان دیده میشود که به صورت انفرادی نزد انسان نگهداری می شوندخصوصا طوطیان بزرگ وحتما توجه داشته باشید که این بیماری کشنده است. هچنین ارزش پولی طوطی شمارا بسیار پایین می اورد مثلا اگر ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشته باشد هنگامی که دچار این بیماری می شود قیمتش شاید به ۸۰ هزار تومان برسد . اما چیزی که مهمه این است که با فراهم اوردن سرگرمی هایی مثل یک جفت مناسب (که البته انتخاب یک کاسکویی که بخواهد کاسکوی ما را از تنهایی در بیاورد هم کار سادهای نیست) چون ممکنه از یکدیگر خوششان نیاید یا مثلا هر دو نر باشند !.

پس بهترین راه همین است که وقت زیادی را برایش بگذارید و اجاه ندهید کار به اونجا برسه که به فکر کندن حتی یکی از پرها بیفته .

راههای درمان پرکنی کاسکو

۱- در طول روز خیلی باید به کاسکو نزدیک باشید

 ۲- اجازه دهید از قفس بیرون بیاد و اسباب بازی را برایش بیرون از قفس فراهم کنید.

۳- کاسکو را در جای گرم مانند کنار بخاری قرار دهید و یک روز درمیان روی پرهایش با ابپاش اب بپاچید تا خیس شود اما تو خیس کردنش زیاده روی نکنید. انقدری که پرهاش از حالت خشکی در بیاد کافی است.

۴-یکی از دلایل پرکنی کاسکو نرسیدن مواد مورد نیاز و ضروری برای بدن می باشد که انها  در طبیعت پیدا می کنند و می خورند. .

جهت درمان و مشاوره حیوانات خانگی(سگ. گربه. پرندگان و …) با این شماره تلگرامی پیام بگذارید ۹۱۳۱۸۳۹۶۳۵ دکتر وت.

درباره نویسنده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل را به عدد وارد نمایید : * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست مطالب

آمار بازدید

رتبه سایت

دیگشنری