آبان
۴
۱۳۹۳

تربیت سگی شجاع و مهاجم(سگ بگیر)

تقریبا همیشه در درمانگاه با این سوال روبرو هستم که افراد خواهان سگی هستند که ترسو نباشد و به غریبه ها حمله کند و به اصطلاح گیرند ( گیرنده) باشد.

 پاسخ به این سوال در یک جمله نمیگنجد و نیاز به شناخت رفتار سگها، ارتباط متقابل با آنها و صرف روزانه وقت با آنها دارد. ضمن اینکه باورهای نادرست زیادی هم در ذهن افراد هست که اصلاح کردن آنها به این سادگی ها هم نیست مثل بستن یا زندانی کردن سگ در یک محل تاریک، که نه تنها انسانی نیست بلکه مفید به فایده هم نیست و جزو کارهایی است که برخی از ما بعنوان ساده ترین راه  انتخاب میکنیم. سگ در این روش پرخاشگر و عصبی و به نوعی افسرده خواهد شد که نوعی اختلال روانی است و همانند انسانهای روانی تعادل شخصیتی خود را از دست خواهد داد. چنین سگی قابل اعتماد نیست و البته شاید برخی چنین سگی را که بدون صرف وقت و هزینه صرفا به افراد حمله میکند به یک سگ نگهبان فهیم و باهوش ترجیح میدهند!

پرخاشگری قدرتی مضر و نیرویی تهدید کننده  اعضای خانواده و اطرافیان سگ است . پرخاشگری را هیچگاه نباید با خصوصیت محافظ بودن یک نژاد اشتباه گرفت . محافظ بودن سگ به آن معنی است که قدرت و سلطه جویی خود را در مواقع ضروری برای حفاظت از خانواده و املاک به کار ببرد. رفتارهای روانی سگ بیانگر آنست که سگ به درستی اجتماعی نشده و یا به درستی آموزش ندیده باشد , این آموزش مربوط به صاحب سگ و هم خود سگ هست , در مواقع بسیاری , رفتار و برخورد اشتباه صاحبان سگها و برخوردهای فیزیکی آنها موجب پرخاشگری های سگهایشان می شود که این امر به خاطر کم اطلاعی و بی اطلاعی صاحبان هست .

به یاد داشته باشید که سگ پرخاشگر در مواقع بسیاری مطیع صاحب خود نخواهد بود و این مطلب امکان بروز حوادث جبران ناپذیر را در مکانهای عمومی,  افزایش خواهد داد . مهمترین خصوصیت یک نژاد و یک سگ برای صاحبش مطیع بودن آنست , اگر سگ نگهبان قدرتش را به رخ صاحبش بکشد , بی شک مطیع او نیز نخواهد بود , این بدان معنی است که هر کاری که دوست داشته باشد , می کند , قدرتش را می تواند در هر جهتی که خودش صلاح بداند استفاده کند , این معنی دیگریست از واژه ی فاجعه!  با بررسی جنبه های حقوقی حمله سگ به شهروندان بیشتر با ابعاد مختلف آن آشنا میشوید.

بعضی از افراد تفاوت میان پرخاشگری و غریزه ی محافظت را نمی دانند, این اشتباه موجب می شود که یا صاحبش بدون توجه از کنار این مورد بگذرد و یا حتی آن را تشویق کند , که این برخورد در گذر زمان باعث می شود که خود سری و پرخاشگری برایش جا بیفتد.
یک سگ محافظ می تواند خطر واقعی را تشخیص دهد , به همین علت , اگر شما یک سگ واقعی محافظ دارید , همین خصوصیت موجب می شود که شاید شما هیچگاه ندانید که سگ گارد واقعی و قدرتمندی در کنارتان هست , مگر زمانی که شما واقعا در خطر باشید.

به هر صورت تربیت یک سگ نگهبان ( به صورتیکه نگهبان قابل اعتماد و بی خطری برای افراد خودی باشد  و دوست و دشمن را تمایز دهد و حتی در مقابله با دشمن دردسرهای قانونی بوجود نیاورد ) اصولی دارد که لازمه آن اشنایی با ، آشنایی با برخی ، ارتباط متقابل با آنها ، و صرف وقت میباشد.

۱- یکی از انواع آموزش که برای تربیت توله ها و آماده سازی آنها برای نگهبانی مفید است مشاهده است . آنگاه که در کنار توله ها یک سگ نگهبان حضور داشته باشد و آنها نظاره گر اعمال او باشند بسیاری از خصوصیات و  داشته های غریزی  آنها  در  خصوص  نگهبانی  بروز  و نمود پیدا میکند . توله می فهمد چنین چیزی مورد نظر صاحب اوست و او نیز باید در آینده این کار را انجام دهد.  یکسری امواج روانی و غریزی در این نوع مبارزات به سگ مشاهده کننده نموده میشود که نمی توان با آموزش ها ی چندساله آنرا به سگ آموخت. مشاهده ارزش بسیار بالایی در تربیت سگ جنگی و سگ نگهبان دارد . سگ های نگهبان کوچک و توله های نگهبان با قرار گیری در کنار یک سگ نگهبان کارکشته و قدیمی نوع استراحت در شبانه روز ، نوع پارس کردن به  انواع و اقسام مختلف تهدید ها  و  نوع  رفتار با  خطرات را می آموزد .

اصولا در مورد نگهبانی توصیه ما نگه داشتن چند سگ با هم بعنوان نگهبان است. همیشه دو سگ نگهبان بهتر از یکی و سه تا بهتر از دو سگ هستند. سگ های نگهبان که از تولگی و کوچکی در کنار  هم  و  در محل مورد  نگهبانی  بزرگ شده اند را می توان بهترین شکل ممکن برای نگهبانی توصیف نمود . مشکل خرید سگ های بالغ و در کنار هم قرار دادن آنها جهت نگهبانی ، در عدم سازگاری سگ ها با همدیگر است . سگ ها هم مانند گرگ ها قوی ترین سگ نر را بعنوان رییس گروه و مابقی را بسته به میزان قدرت در سلسله مراتب قرار میدهند و این درست محلی است که مشکل ایجاد میکند . اگر از توله بودن باهم باشند با درگیری های بسیار جزئی تکلیف گروه را مشخص میکنند و این درگیری ها بدون ایجاد صدمه است .

ولی اگر شما یک سگ بالغ دیگر را بعد از بزرگ شدن این سگ ها به گروه اضافه کنید جنگ سنگینی بین آنها در می افتد تا یا او رییس شود یا سلطه رییس سابق را بپذیرد . اگر سگ ها سگ های با اصالتی باشند این نبرد عموما به مرگ یکی از طرفین مخاصمه می انجامد . به کلام دیگر افزودن سگ های بالغ به گروه قدیمی تقریبا غیر ممکن است . بدترین شرایط زمانی است که فردی بخواهد چندسگ بالغ را خریداری و در کنار هم استفاده کند . وجود سگ ماده در کنار سگ ها خصوصا در محیط هایی که حصار و دیوار ندارند ضروری است و از فرار سگ های نر و کشیده شدن به سمت ماده های همسایه ها و نیز سگ های ماده ولگرد جلوگیری میکند.

۲- بی توجهی به نیازهای حرکتی و فیزیکی سگ ها بدون شک آسیب های جبران ناپذیری به آنها وارد و در انجام وظایف روزانه آنها را با عدم جوابگویی مواجه میسازد . سگی که  محکوم به حبس در قفس و یا زنجیر می شود  عضلاتش  در اثر عدم تحرک  ضعیف میشود . نباید فریفته ی  های و هوی سگ در بند  شد تمام های و هوی او در اثر افسردگی و نیاز به جست و خیز است. اگر شرایطش را دارید ساعاتی از روز (و یا بهتر است شب باشد)، برای انجام نگهبانی سگ را  باز  نگاه دارید .  در  برنامه های  تربیت حرفه ای جایگاه ورزش برای سگ ها واقعا غیر قابل چشم پوشی است .

 از یاد نبرید که بازی توله ها و سگ های همسال یکی از غرایز طبیعی برای تحت فشار قرار دادن و ورزیده کردن عضلات است . اگر چنانچه شرایطش را ندارید هفته ای دو روز و هر روز دو ساعت سگ خود را برای بازی به محوطه ای که خالی از مشکل است ببرید .
بستن وزنه به پای سگ از مزخرف ترین کارهایی است که انجام میشود . نه افراط و نه تفریط . نگذارید موقع خطر نفس نفس زدن سگ را در عرض دو دقیقه از پای در بیاورد .

۳-  سگ های نگهبان را نباید در وعده شب زیاد سیر نمود . سیر بودن کامل سگ نگهبان از هوشیاری اش میکاهد. البته باید میانه روی هم رعایت شود چون سگ گرسنه هم بیشتر درگیر حالات آزار دهنده درونی است که مربوط به کمبود انرژی است . باید سگ نگهبان را از تولگی نگهداری نمود تا بعد از باز شدن از محل نگریزد و احساس تعلق داشته باشد . در این صورت بهتر است سگ صبح تا غروب در داخل لانه و قفس باشد و بعد از غروب باز شده و در محوطه آزاد گذاشته شود . برخی تلقی از سگ را مانند سلاح میدانند ولی بهترین نگرش به سگ نگهبان هشدار دهنده بودن آن است تا نگهبان بمحض هشدار سگ وارد عمل شود.

۴-  تغذیه کامل و کافی باید به توله سگ ها برسد . باید گروههای مواد غذایی را شناخت و آن را به اندازه کافی برای سگ و توله ها تامین نمود . یکی از مرسومترین تغذیه ها برای توله ها که درست نیز هست دادن شیر و شکر است. مخلوط نمودن خرده نان با آن بر غنی شدن آن می افزاید . ضایعات ماهی های تازه ( درون شکم ) از دیگر تغذیه های خوب برای توله هاست . برای اخذ بهترین نتیجه بیش از یک یا دو توله نگهداری نکنید تا تمرکز و کیفیت غذایی کم نشود .

۵-  سگهای نگهبان تحمل برف و باران را دارند ولی نباید در موقعیت های زمانی سرد که ضرورت آنچنان زیادی وجود ندارد سگ را در زیر سرمای شدید نگاه داشت . مخصوصا شب ها نباید اصلا به این امر مبادرت نمود و باید جایگاه و پناهگاه مناسبی برایشان ایجاد نمود همچنین نباید لانه سگ رو به باد باشد.  همچنین در ایام سرد بی توجهی به آب سگ می تواند خطرناک باشد. یخ زدن ظرف آب موجب میشود تا سگ تشنه بماند و غافل ماندن از این موضوع همواره کم آبی را بدنبال دارد.

۶- درشت تر کردن اندام سگ با روش های تزریق هورمون، مکملهای خوراکی و روشهای سنتی انجام میشود . کاربرد هورمون توسط دامپزشک مشخص میشود چون عوارض جانبی دارد و کاربرد آن بسته به سن، جنس و شرایط سگ تغییر میکند.  برای داشتن سگ درشت و بزرگ جثه باید اولا از نژاد های درشت تر توله گزینی نمود و جدا کردن توله از مادرش در سن ۸ هفتگی کمتر نباشد . شیر گاو با شکر بهترین جایگزین تغذیه برای درشت شدن است. استفاده از مکمل های غذایی ویتامینی و پروتئینی بسیار کمک کننده است.

۷-  در باور ما، سگ حیوانی سخت جان و قوی و مقاوم است ولی این دلیلی بر عدم توجه به بهداشت و پیشگیری از بیماریهای عفونی و انگلی نمی شود . در بسیاری موارد مشاهده نموده ایم که به رغم علاقه وافر صاحبانشان در اثر ندانم کاری تلف شده اند . با توجه به شیوع بسیار زیاد بیماریهای واگیردار و کشنده سگها که روزانه در درمانگاه با آن مواجهیم و توجه به این نکته که این بیماریها حتی با اقدامات درمانی، درصد تلفات بالایی دارند، لزوم واکسیناسیون به موقع و کامل برای توله سگها مشخص میشود. توله هایی که از مادران واکسینه بدنیا می آیند از دو ماهگی و توله هایی که از مادران غیر واکسینه و یا نامشخص بدنیا می آیند از یک و نیم ماهگی نیاز به واکسینه شدن دارند. این واکسن اثر دائمی ندارد و باید به فواصل مشخصی تکرار شود که توسط دامپزشک مشخص می شود ولی معمولا یک تکرار در سه ماهگی، یک تکرار در نه ماهگی و بعد بسته به نظر دامپزشک تکرارهای شش ماهه یا یک ساله دارد. واکسن هاری از ۳-۴ ماهگی تزریق میشود و بسته به نوع واکسن تکرارهای معمولا سالیانه دارد.

 باید دو محل برای سگ اختصاص یابد . و هر یک هفته یکبار در بین این دو محل جابجا شود و در این فاصله محل سابق نظافت فیزیکی از حیث مدفوع و مانده غذاها شود و در هر دو ماه یکبار با پوشاندن آن محل با کاه و کلش اقدام به آتش دهی نمود . این عمل مانع از گسترش انگل های داخلی و پوستی میشود . در هنگام استفاده از ضد انگل نیز حتما باید شروع استفاده از ضد انگل در محل جدید و تمیز باشد و مدام محل را تمیز کرد تا با مدفوع آلوده تماس نداشته باشد .

۸-  به کرات با این موضوع روبرو شده ایم که افراد بعد از خرید یک سگ واقعا خوب و نگهبان ، بعلت ترسو بودن یا ناکارامد بودن آن پس از دو سه روز  آنرا به صاحبش پس داده اند. بدون آنکه فروشنده سگ را متهم کنید توجه کنید که اگر سگی بالغ و تربیت شده را جهت نگهبانی می آورید: ۱- مدتی طول میکشد تا سگ با محیط آشنا شود و ممکن است تا مدتی وظیفه ی نگهبانی خود را بخوبی انجام ندهد. ۲- ممکن است سگ شما را به عنوان صاحب خود  نشناسند و  طبق غریزه از شما اطاعت نکند و حتی  به شما حمله کند. ۳- ممکن است ترسو بنظر برسد و حتی  از محل شما فرار کند. لذا برای سگ بالغ، یک دوره ۱۰ روزه تا یک ماهه وقت لازم است.

۹- باید به این نکته توجه نمود که سگها تا سن ۶ الی ۷ ماهگی آمادگی کافی جهت آموزش نگهبانی را دارا نبوده و بجز در موارد بسیار نادر از نظر فیزیکی و ذهنی در سطح پالایی قرار ندارند. پس سعی کنید در این مدت یعنی تا سن ۷ ماهگی با آنها مانند توله رفتار کنید و فقط با تغذیه مناسب شرایط را برای رشد بهتر آنها فراهم کنید تا در آینده سگهای مناسبی در امر نگهبانی داشته باشید. قدم بعدی در این امر جلوگیری از ایجاد شدن ذهنیت ناگوار که باعث ایجاد خاطرات بد در سگ می شود است چرا که این خاطرات تا پایان زندگی با سگ شما خواهند ماند و باعث بروز مشکلاتی خواهند شد. بطور مثال سقوط  از ارتفاع در سنین پائین موجب ترس از ارتفاع در تمام مدت زندگی می شود یا ایجاد جراحت یا سوختگی توسط اشیاء و لوازم موجود در منزل که باعث ترس او از سنین پایین و ماندگاری این احساس ترس در مدت طولانی خواهد شد. میتوانید برای آموزش سگ را تنبیه کرد ولی این تنبیه به هیچ وجه نباید بدنی باشد. کتک زدن سگ تا قبل از سن بلوغ باعث ترسو شدن او خواهد شد که شرایط را برای نگهبان شدن او دشوار خواهد کرد.

میتوان از سن ۲ ماهگی سگها را با بردن به مناطق مختلف و عبور از موانع بسیار معمولی از قبیل پله ، لبه ایوان ، کناره های استخر ، قرار دادن سگ در ارتفاع با رعایت جوانب ایمنی و تشویق به پرش بر روی صندلی یا میز و مواردی از این دست آنها را جهت تمرینات جدی بعدی آماده نمایید. مرحله بعد زمانی که سگ به سن مطلوب رسید میتوانید با آموزش دستوراتی از قبیل نشستن ، خوابیدن ، ماندن در جای خود ، هم قدم شدن کار را شروع و در ادامه بعد از گذراندن این دوره ها و زمانی که کاملا اطمینان پیداکردید که سگ کاملا بفرمان شما بوده و خود را مطیع شما میداند آموزش جهت امر نگهبانی و حمله به متجاوزین را به او آموزش دهید نکته بسیار مهم در این قسمت این است که تا زمانی که از مطیع بودن سگ خود مطمئن نیستید هرگز اقدام به آموزش دستورات حمله و از این قبیل ننمائید چرا که احتمال آسیب دیدن شما خواهد بود.

۱۰- آموزشهای اولیه: قبل از اقدام به آموزش سگ برای نگهبانی، او باید چند درس اصلی  را یاد بگیرد تا از شما حرف شنوی داشته باشد.

درس اول بنشین: این درس خیلی ساده بوده و تعلیم آن نیز راحت است . سگ را درحالی‌که زنجیر آن در دست راست شما است در طرف چپ خود قرار دهید . زنجیر باید کاملآ در کنترل  شما  باشد تا در موقع  لزوم با کشیدن  آن ، حیوان را از کار نادرست بازدارید . با دست چپ خود به آرامی کپل حیوان را به سمت پایین فشار داده و در همان حال واژه بنشین  را  بصورت کاملا واضح و بلند ادا کنید . به محض  اینکه حیوان  نشست ، وی را برای مدتی کوتاه  در  همان  حالت نگه دارید . در دفعات بعد که حیوان این درس را بخوبی  یاد گرفت می‌توانید  این  زمان را بیشتر کنید . و وقتی  فرمان شما را خوب اجرا کرد او را  تشویق کنید .

درس دوم بیا: سگ‌ها از همان دوران تولگی استعداد و زمینه آموختن آن را دارند . ساده‌ترین راه برای تعلیم آن ، این است که از همان دوران تولگی هر دفعه که سگ با میل بطرف شما آمد ، با گفتن « بیا ، بیا» او را تشویق و تحریک به آمدن به سمت خود بکنید و هر موقع که او به سمت شما آمد با نوازش و تشویق از او استقبال کنید . برای تعلیم فرمان بیا ، قلاده را در دست راستتان بگیرید و با یک حرکت سریع دور شوید و با گفتن « بیا ، بیا » او را تشویق به آمدن به سمت خود کنید . برای تحریک بشتر سگ ، بهتر است قلاده را کمی به سمت خود بکشید . برای یادگیری بهتر از درس هر موقع که سگ بطرف شما آمد ، بعد از اینکه او را تشویق کردید ، بلافاصله در جهت عکس حالت قبل ، از سگتان فاصله گرفته و همان روند را تکرار کنید .

درس سوم بخواب: سگی که این درس را بخوبی یاد بگیرد تا زمانیکه صاحبش وی را از این حالت آزاد نکند ، ساعتها بدون حرکت به حالت درازکش در جای خود خواهد ماند . این درس در واقع تکمیل درس اول یا نشستن است . برای تعلیم آن ، زنجیر قلاده را زیر پای خود قرار بدهد و با یک دست آن را آهسته کشیده و با کف دست دیگر حیوان را بطرف دیگر (حالت خوابیدن) خم کنید و همزمان با لحن واضح و بلند بگویید «بخواب» . اگر حیوان از این عمل سرکشی کرد ، بایستی او را قدری آهسته بطرف زمین فشار داده و پنجه‌هایش را بطرف خود دراز کنید . در صورتیکه حیوان فرمان شما را بخوبی اطاعت کرد ، تشویق را فراموش نکنید .

 ۱۱- اصول مهاجم کردن سگ مانند هر آموزشی با تشویق و تنبیه عملی می شود. بعد از آموزش های اولیه بنشین , بیا و غیره , تربیت اولیه سگ برای نگهبانی با انجام آموزشهای  ساده ای مثل تحریک  حس تهاجمی بودن آغاز می شود. به سگ از همان تولگی دستور بگیر را بدهید. با یک اسباب بازی مدام به بدن توله بزنید و سگ خود را مجبور کنید تا آنرا گاز بگیرد اگر گرفت و آنرا در دهان خود نگه داشت و کشید چه بهتر ولی اگه گرفت و رها کرد کاری کنید تا تحریک شود اسباب بازی را از شما بگیرد. بعد از اینکه در دهان خود نگه داشت بازی بکش بکش را بازی کنید گاهی هم باید اسباب بازی را رها کنید که به او یاد دهید که  پیروز شده و با اینکار اعتماد بنفس او بیشتر میشود.

بعد از چند هفته  سگ شما آنقدر بزرگ شده که نسبت به غریبه واکنش نشان دهد واکنش های اولیه نسبت به غریبه شامل پارس کردن , عقب و جلو رفتن و حسی بین شک و ترس در سگ است در این لحظه شما نباید پشت سگ را خالی کنید یا او را سرزنش کنید که چرا به غریبه حمله نمیکند وگرنه سگ خاطره ای بد از غریبه پیدا میکند که دیگر هیچ وقت قادر نیست وظیفه اش را به درستی انجام دهد.در این زمان شما باید کنار سگ باشید و او را با نوازش هایتان دلگرم کنید بعد از اینکه غریبه رفت حتما لازم است سگ را تشویق کنید و جایزه بدهید بهترین جایزه هم غذای مورد علاقه اش است بعد از تکرار همین اعمال سگ به خوبی درک میکند که شما از او چه انتظاری دارید بعد از هفته ها تکرار سگ به غریبه ها حساسیت نشان میدهد و پارس میکند اما حمله نمیکند. کسانی که میخواهند سگشان در این درجه باشد تا همینجا تربیت را متوقف کنند.

 اما کسانی که یک نگهبان حرفه ای میخواهند بعد از رفتار سگ نسبت به غریبه مهم ترین تمرین این است که به او یاد دهید از دست غریبه غذا نگیرد .  برای جلوگیری از این کار باید یک غریبه  برای سگ غذا بیاندازد شما هم مدام به سگتان “نه” بگویید البته مانعش نشوید چرا که از قبل در آن تکه غذا فلفل ریخته اید با این کار سگ دوباره از غذا های غریبه خاطره ی بد دارد البته شما هم نباید به او عادت بدهید که از زمین غذا بخورد ( فقط در ظرف به او غذابدهید).

حالا نوبت آموزش حمله کردن است . در این مرحله غریبه ای دیگر را با لباس مخصوص جلوی سگ میاورید و مدام به او بگویید بگیر بگیر و اشاره به فرد غریبه میکنید سگ ممکن است منظور شما را نفهمد و فقط برایش پارس کند تمرین بکش بکش را یادتان میآید حالا در همینجا بدردتان میخورد اگر این تمرین رو با سگ کار کرده باشید خیلی راحت به سگ میفهمانید که باید به مچ دست غریبه حمله کند و سگ هم به راحتی با استفاده از تفریح ساده ی دوران تولگی اش به غریبه حمله میکند شما هم مدام او را تشویق کنید. بعد از بگیر شدن سگ آموزش وایستا بسیار الزامی هست این آموزش باعث میشود سگ از حمله به غریبه دست نگه دارد. این دستور با استفاده از یک تسمه که به قلاده سگ بسته شده است انجام می شود. زمانی که سگ حمله میکند خیلی بلند و با جدییت بگویید “وایستا” و تسمه را محکم به عقب بکشید دوباره باید تکرار شود تا سگ مفهوم وایستا را درک کند و از حمله دست بکشد .

تا همینجا مطمئنا شما خسته شده اید و فکر میکنید سگ شما یک نگهبان کامل شده ولی هنوز سگ شما با غریبه چوب به دست یا سنگ بدست آشنا نشده و هنوز مفهوم  چاقو و شلاق و تفنگ را درک نکرده است.

تجربه من با دو سال خدمت در مرکز تربیت سگ های ارتش ، جایی که محل پرورش و تربیت سگهای جستجو در موارد سانحه می باشد اینطور دریافته ام که برای داشتن یک سگ تربیت شده (در هر زمینه ای) دو شرط مداومت و نزدیکی عاطفی با سگ حرف اول را میزند.

ادامه دارد..

جهت اطلاعات بیشتر کتابهای الکترونیک ذیل تهیه و آماده ارسال از طریق تلگرام می باشد. فهرست مطالب آنها قابل رویت شما عزیزان می باتشد.

فهرست آموزش بدنسازی و آمادگی جسمانی سگها

فهرست کتاب بگیر کردن سگ۲

فهرست تربیت آسان سگ

pdf- کتاب راهنمای پرورش آسان سگ

دوستان گرامی جهت مشاوره و بیان سوالات خود با این شماره تلگرامی ۰۹۱۳۱۸۳۹۶۳۵ پیغام  بگذارند. تشکر

درباره نویسنده:

77 پاسخ به “تربیت سگی شجاع و مهاجم(سگ بگیر)”

  1. محمد فر گفت:

    سلام دوتا توله سگ دارم الان نزدیک ۳ ماهشونه یکیشون مریض شد خوبش کردم مریض که شد این یکی بهش حمله میگردو میزدش الانم که خوب شده باز اونو میزنه ولی با توله سگای دیگه کاری نداره و تازه ازشون فرارم میکنه و فقط اینو میزنه جوری که باید بزور برم از زیر دستو ماش بکشمش بیرون. این توله سیاهم که مریض شده بود الان بدنش ضعیفه ممنون میشم راهنمایم کنید که هم جنگیشون کنم هم از نظر جسمانی قویشون کنم

  2. مریم گفت:

    سلام آقای دکتر من دو سگ بومی دارم که برای آموزش نگهبانی بهشون خیلی به مشکل برخوردم (چون از سن کم آموزشای مقدماتی هم براشون جا نیافتاده بود) کتاب تربیت سگ نگهبان سایت پت پرس رو مطالعه کردم و خیلی بهم کمک کرد. ممنون که توضیحات شما هم مکمل اطلاعات قبلیم شدن و با آگاهی بهتری میتونم تربیتشون رو پیش ببرم.

  3. مجتبی گفت:

    سلام خدمت دکتر جان
    ممنون از شما ب خاطر مطالب زیبا و اموزنده ای ک گذاشتید
    ی سوال در مورد عمل کردن گوش سگ دوبرمن دارم ک این امر فقط جهت زیبایی سگ هست یا تاثیری هم روی وحش بودنش داره؟ در ضمن اگر بخوام همچین کاری کنم بهتره توی چند ماهگی صورت بگیره؟

  4. سجاد گفت:

    سلام دوتا توله دارم مادر افغان پدر سرابی
    ۵۰روزشون هشت
    هیکل درستی دارن سینه تخت استایل درست نسبت ب بقیه توله ها درشت تر هستن
    میخوام گییرند بشه و نسبت ب غریبه واکنش نشون بده یعنی همون وحشی بشه
    واسه تغذیم کمکم کنین
    ممنونم

  5. آرین نصیری گفت:

    با سلام من یک سگ ماده دارم که این یک هفته است توله داره از کجا بفهمم کدوم خوبه

  6. آرین نصیری گفت:

    با سلام من یک سگ ماده دارم که این یک هفته است توله داره از کجا بفهمم کدوم خوبه.

  7. علیرضا گفت:

    سلام من می خام یه سگ قدرجونی بگیرم آیا این روج براش جواب میده یا نه

  8. سلام من یک سگ دوبرمن دارم الان سه ماهشه فرامین بشین بخواب دست بده بیا و بگیر رو بلده الان بستمش به زنجیر بلند عروسک بندازم میره واسش باهاش بازی بکش بکش میکنم ول نمیکنه ،بعداز اینکه عروسک رو ول میکنم غذا خشک تشویقی میدم تا تشویقش کنم به ندرتم کسیو دیده فقط خودم غذا میدم بهش به ندرت همسرم به نظر شما نگهبان میشه یا نه ممنون

  9. Hossein گفت:

    سلام .ممنونم از شما دکتر برای پست های خوبتون.من یه توله دارم ولی سنشو نمیدونم دیگه فقط باید چند روز دیگه شیر بخوره و من اون رو تو تاریکی نگه داشتم و برای گلمون میخوایمش که بزرگش کنیم ولی همه هی فکر میکنن که این به درد نخوره ومیگن اگه خوب بود بیارش منم واسه همین اینو گذاشتم تو تاریکی میشه بگین میتونم وحشیش کنم یانه؟میشه خون بهش بدم؟وقت زیادی ندارم.

    باتشکر

  10. امیدرضا گفت:

    با سلام
    من یه سگ دارم ک میخام بدونم نژاد خاصی داره یا نه؟ چطور میتونم بفهمم؟
    و اینکه الان ۵ ماهشه تا ۴ ماهگی تو یه باغ آزاد بوده و با افراد زیادی در ارتباط بوده الان ۱ ماهه ک آوردمش پیش خودم و به خوبی منو میشناسه و به حرفام گوش میده و خیلی وقتا علاقه به بازی کردن داره ولی از ترس فرار کردن و یا اینکه بره تو جاده و ماشین بزنتش (چون من بیرون شهر کنار جاده هستم ) با یه زنجیر دو متری بستمش ولی چن ساعت در روز یه بند ۱۰-۱۲ متری میبندم به زنجیرش و میذارم آزاد بگرده آیا اینکار به جای بردنش به پیاده روی و یا آزاد گذاشتنش قابل قبوله؟
    با تشکر

  11. پوریا گفت:

    سلام اقای دکتر من یک سگ تریردورگه دارم ماه شهریورکه بیادیک ساله میشه یک مشکلی داره.وقتی ادم نااشنا میبینه پارس میکنااشنا خم میشن سنگ یاچوب بردارن میترسه میشه راهنمایی کنیدچی کارکنم نترسه وبیشت پارس کنه خلی ممنون میشم اگه کمکم کنید درضمن من هفته ای۳تا۴روزپیششم چون توی روستا.

  12. Alisodagar گفت:

    سلام وقت بخیر من دوتا توله تقریبا ۴ ماهه دارم که در کنارشون یک نر بالغ میکس نژاد دار تقریبا یکسالشه خریداری کردم ولی احساس میکنم افسردگی داره و وقتی تو تاریکی نزدیکش میشم منو نمیشناسه و واکنش ترسیدن ازخودش نشون میده و ب حرفم گوش نمیده و خیلی دوس دارم ب غریبه واکنش نشون بده لطفا یک راهکار به من پیشنهاد بدید ممنون از لطف شما.

  13. احمد گفت:

    سلام. من ۳ تا توله سگ گرگی دارم. میخوام تربیتشون کنم. البته فقط یکیش. باید جداش کنم از مادرش؟ سنشون دقیق نمیدونم. اما دندوناشون جوری نیست که استخوان بخورن. پوست مرغ و اینا میدمشون

  14. Amin گفت:

    سلام، اینکه میفرمایید به سگ غذای خام و خون بدیم اونوقت به مرغو جوجه حمله نمیکنه؟ سگم دوماهشه، از همین سگهای محلی و معمولی هست، بشین، بخواب، بیا، برو سرجات و بگیر رو کوتاه یادش دادم،منظورم از کوتاه اینه بگم بخواب میخوابه ولی تا ده ثانیه بعد پا میشه، بگیرش کردم با ضربه زدن به بدنش، ولی چون بعد پارس کردن بهش غذا دادم واسه غذا پارس میکنه یعنی نگاهش به غذاست نه جایی که اشاره میکنم،بعد کلمات رو اشتباه میشنوه یا متوجه میشه، بعضی اوقات البته نه همیشه بخواب وبگیر رو اشتباه انجام میده باید دوسه بار تکرار کنم تا متوجه بشه منظورم چیه البته شاید فکر میکنم باید واضح تر بگم. گاهی هم اصلا دوست نداره دستورات رو انجام بده بااونکه میدونه منظورم چیه، ولی گشنش باشه بدون اینکه بگم همه ی اموخته هاشو باهم انجام میده که بهش غذا بدم، یعنی بدون اینکه چیزی بگم خودش میخوابه پارس میکنه میشینه وهمه روباهم انجام میده? درکل ازش راضیم بااونکه دوماهشه،

    • doctorvet گفت:

      سلام. تغذیه سگ عموما گوشت و استخوان است و این دلیل نمیشه که به گوسفتد یا گاو حمله کنه . در خصوص بقیه سوالتون به این شماره تلگرامی پیام بگذارید. متشکرم. ۰۹۱۳۱۸۳۹۶۳۵

  15. علی شعبانپور گفت:

    سلام داش من یه توله سگ گرفتم فک نمیکنم نژادی داشته باشه دمشو زدم ولی گوششو نزدم فکر میکنید برای هار کردنش لازمه من سگو بسته دارم همیشه و به علت حمله سک به مرغ و خروس نمیتونم اصلا باز کنم چون بهشون حمله میکنه به نظر شما چطور برای جنگ امادش کنم فک کنم توله دوماهه باشه

    • doctorvet گفت:

      سلام. بنده با هرگونه حیوان آزاری و بریدن دم یا گوش سگ مخالفم ولی برای قوی کردن سگ و تنومند شدن ان برنامه های بهتری ارائه میدهم. لطفا با این شماره تلگرامی پیام بگذارید.
      ۹۱۳۱۸۳۹۶۳۵

  16. Rasoul گفت:

    سلام وقت بخیر،ممنون از مطالب مفیدتون
    راهکاری برای تربیت سگ بالغ وجود داره سگی که از تولگی با من بوده اما به دلیل سهل انگاری درست تربیت نشده

  17. امیر دریانی گفت:

    با سلام و خسته نباشید.من یه ژرمن نر بالغ دارم که یکی از دوستان بهم داده.چون به من عادت نداره حرفم رو گوش نمیده بجز زمان غذا دادن.میشه راهنماییم کنین چطور این سگ رو برای نگهبانی توی باغ آماده کنم و اینکه حرف پذیری داشته باَشه؟در ضمن شما یه ماده از نژاد خودش سراغ دارین جفت گیری کنن؟با سپاس.

  18. Shaghayegh گفت:

    salam mamnoon az etelate shoma khaste nabashid man ye sage maltezer daram kheyli bazigooshoe 2salo 2maheshe vaghthei ke kare badi anjam mide sedamo tone sedamo balatar
    mikonam va be 0khoonash eshare mikonam ke bere toosh, dandoonasho behem neshoon mide va halate hamle be khodesh migire biroon ham ke mibaramesh sagaye dige ro mikone inghadar vagh vagh mikone ke hame shaki mishan mishe lotfan rahnamaeim konid. mamnoonam.

    • doctorvet گفت:

      سلام. در مواقعی که از دستش ناراحت میشوی ، شلاق یا تسمه بگیر دستت و موقع صدور فرمان.. برو .. در هنگام ناراحتی شلاق را بر زمین بکوب اگر سرپیچی کرد یکبار یه چشمه بهش نشون بده که متوجه بشه هروقت تصمیم گرفتی میتوانی بزنی. ولی نزن.
      جهت راه نمای بیشتر با این شماره پیام تلگرامی بگزارید
      ۰۹۱۳۱۸۳۹۶۳۵

  19. Hkjhh گفت:

    سلام من یه هاسکی دارم شاید باورتون نشه نگهبان کارخونمه به تمام افراد غریبه اگه من نباشم پارس میکنه ویشتا الت حمله میگیره ولی میترسه حمله کنه چندروز پیش میخواستم بشورمش حرصمو درآورد گرفتم پرتش کردم مثل سگ از کارم پشیمونم وقتی زدمش دستشو به سمتم دراز کرد دستمو لیس میزد خدایا منو ببخش بچها تورو خدا کسی این کارو که من کردم نکنه این سگ میتونست منو تیکه پاره کنه ولی معرفتش از من بیشتره و لیسم میزد که آرومم کنه وقتی یادش می افتم عذاب وجدان بدی میگیرم این پستو گذاشتم که بدونید سگی که نگه میدارید واقعا معرفت داره وصاحبشو با عشق دوست داره ماهم یکم مثل سگمون باشیم.هرچی بهم بگید حق دارید.علیرضا عشق رعد

    • doctorvet گفت:

      سلام. خوشحالم که از کرده خود پشیمانی. بله بنده هم تاکید میکنم سگها اکر از دست کسی یکبار غذا بخورند دیگه به اون هیچ وقت حمله نخواهند کرد. و لذا به همین خاطره توصیه میکنیم اجازه ندهید غریبه به سگ شما غذا بدهد و از این نقطه ضعف سگها استفاده کند.

  20. alireza گفت:

    سلام من یه توله دارم از این سگایی که تو خیابونن چطوری وحشیش کنم تو باغمونه هفته ای یک بار میبینمش

  21. آیدین گفت:

    سلام دو تا دابرمن دارم۱۰ و ۸ ماهه نرو ماده روزا بسته شبا باز میشن شیر با شکر و اسکلت مرغ میدم اینا اصلا خیال پارس کردن و بگیر بودن ندارن چکار باید کرد

  22. حامد گفت:

    سلام سگ ماده گیرند میشه

  23. مجید گفت:

    خیلی عالی بود ممنون…فقط یه سوال داشتم میخوام گوشو دم توله سگو ببرم کار درستیه؟اگه درسته تو چ سنی این کارو کنم؟

    • doctorvet گفت:

      سلام . کار دستی نیست و از نظر حقوق حیوانات بسیار ناپسند است. ولی اگر هم به دلایلی تصمیم به چنین کاری داشتی در هرسنی میتوانی البته توسط دامپزشک خبره.

  24. داود گفت:

    سلام چه کار کنم که سگها م وحشی تر بشن

    • doctorvet گفت:

      سلام. چند فاکتور مهم موثر است اول تغذیه با گوشت قرمز و استخوان. دوم بستن سگ در روز و رها کردن در شب. سوم در تماس با افراد بیگانه نبودن. چهارم محبت کردن از جانب صاحب سگ . پنجم جلوگیری از هر عمل خشونت آمیز و کتک زدن و صداهای بلند و عجیب غریب که منجر به ترس آن شود. ششم گاهان دادن خون که در سنین خاصی باید داده شود و با شرایط خاصی.
      هفتم دادن پرنده شکار شده تازه بصورت درسته و ….جهت سوالات بیشتر با شماره تلگرامی بنده پیغام بگذارید ۰۹۱۳۱۸۳۹۶۳۵

  25. امید گفت:

    سلام
    می خواستم بدانم این سگهای ولگرد که در سطح شهر هستن اگه تولهاشون را بگیرم میشه بگیر تربیتشون کرد؟ بله هیچ مشکلی نیست اتفاقا از نظر اخلاقی کار بسیار پسندیده ای هستش.

  26. Nima گفت:

    سلام من یه سگ دارم میکس دوبرمن ژرمن یا به همان زبان عامیانه شیانلو . سگم اصلا گیرنده نیست غریبهم مبینه یک دونه پارس هم ننمییکنه فقط دمش رو تکون میده غذا میخواد سن سگ هم ۳تا۴ ماهه آیا هنوز براش زوده یا کلا نژاد این سگ اینطوریه که گیرنده نیست اابته خیلی باهوشه . آیا خون دادن بهش کمکم میکنه؟

    • doctorvet گفت:

      سلام . هنوز سنش پایین هست. دوما دادن غذاهای گوشتی و گوشت قرمز خام و استخوان به این قضیه کمک خواهد کرد. خون دادن در شرایط خاص میتونه تاثیر داشته باشه. ولی بستن و بدور از افراد متفرقه بسیار مهم خواهد بود

  27. اميد گفت:

    سلام من سه تا سگ دارم یکی دوبرهست یکی سراب و دیگری توله عراقی اما سگ ها ی من کسی میاد وق میزنند اما دوم هم تکون میدن لازم به ذکر هست روز بسته است شب ها باز میکنم به جز دو نَفَر کسی با أینا کاری نداره میشه منو راهنمایی کنید چون من بهترین سگ ها رو گرفتم اما نمیتونند نگهبانی کنند
    اگر کسی رَآه کار داشت از طریق تلگرام من در خدمتشم ٠٩١٢١٩٣٢٢۶۴

    • doctorvet گفت:

      سلام . دوست من سن اونا رو نگفتی. ولی نکته ای که خیلی مهم هست اینه که سگ رو باید حداقل هر هفته یکبار براش وقت بزاری و در دشت و بیابان به گردش ببری و روزانه ده دقیقه پیاده روی ببری تا قوای جسمانی اون تقویت شود و روحیهه جنگاوری و شجاعت نیز مضاعف شود.

  28. Ali گفت:

    سلام.دوستان کسی سگی برای واگذاری نداره؟واسه شیراز میخوام.اگ کسی داره با این شماره تماس بگیره ممنون۰۹۱۷۲۹۲۰۸۷۳

  29. عادل گفت:

    سلام واقعا قبول دارم ما باید با سگ یک رابطه عاطفی داشته باشبم

  30. سینا بنکدارطهرانی گفت:

    سلام خسته نباشین.. من ی سگ ژرمن دارم.. دو تا مشکل دارم فقط یکی اینکه گستره مدفوعش خیلی بزرگه و محدوده خیلی بزرگی رو اختصاص داده.. یکیم اینکه نمیخوام تا نگفتم با غریبه ای تند برخورد کنه و منتظر دستور من باشه وقتی توی عموم میبرمش

    • doctorvet گفت:

      سلام, بیشتر بهش امر و نهی کن, و در صورت اطاعت جایزه بده, رابطه عاطفی خودت رو با اون بیشتر کن
      اگر بازهم مشکل داشتی با این شماره از طریق تلگرام پیام بگذارید, ممنون, ۰۹۱۳۱۸۳۹۶۳۵

  31. Ramtin گفت:

    سلام من یک سگ سزابی ۸ ماه دارم تازه گرفتمش درشت هیکل وخداییش با این سن کمش خیلی قدرت داره بعد میترسم سگ عموم که سنش زیاد هست بگیره این و بکشه ولی اینم کم نمیاره ازون
    می خواستم بدونم در تابستون بردن این سگ تو رود خونه که عمقش کمه تا زانو منه اشکالی نداره

  32. فردین گفت:

    استاد توضیحات واضحی دادید واقعا ممنونم که وقت خودتونو صرف یادگیری و تعلیم بهترین و وفادارترین دوست انسان کردید.علاقه بسیار شدیدی به سگها دارم انشالله وضع مایه خوب بشه با شما تماس میگیرم که راجب انتخاب نژاد بهم کمک کنید.با تشکر فراوان

  33. مهدی نورافکن گفت:

    ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیارمون گذاشتین فقط اگه ممکنه در مورد سگهای بالغ هم توضیح بدین ممنون میشم آیا سگای بالغ هم میشه به خوبی تربیتشون کرد؟

  34. جواد گفت:

    فوق العاده بود و بسیار کاربردی
    کاش ادامه اش رو هم می فرمودید
    چون خیلی مهم بود مخصوصا تمریناتی که در مورد مقابله افراد مسلح به سلاح سرد و یا گرم هستند
    یه سوال دارم سگ هایی که در یک محیط فنس کشی شده هستند رو چطور باید آموزش داد ؟
    چون اونها نسبت به آدمهایی که آن طرف فنس هستند بسیار آسیب پذیرند چرا که انسان آن سوی فنس به دلیل اینکه سگ ها نمیتونند به اون دسترسی داشته باشند به راحتی و سر فرصت با چوب سنگ یا تنفگ بادی می تونه یکی یکی سگ ها رو از پا در بیاره
    اگه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم
    شماره بنده :
    ۰۹۱۱۱۵۴۶۰۸۵
    یه پیامک بدید تماس می گیرم
    با تشکر فراوان

    • doctorvet گفت:

      سلام. لطفا از طریق تلگرام یا واتس آپ پیام بگذارید.۰۹۱۳۱۸۳۹۶۳۵

    • doctorvet گفت:

      سلام و تشکر از حسن نظر شما،
      به اون شخصی که به سگهای آنطرف فنس تیراندازی می کند باید به انسان بودنش شک کرد. و اگر چنین آدمهایی در آنجا وجود داشته باشد باید حصار دیگری کشیده شود که از دی دیگران در امان باشند. در ضمن شماره تلگرامی بنده ۰۹۱۳۱۸۳۹۶۳۵ است. می توانید پیام بگذارید

  35. علی گفت:

    سلام مرسی جناب عالی بود …ببخشید بی ادبی میکنم من خودم ۱۳تا سگ شکاری دارم گراز و حیوانات وحش شکار میکنم تجربه من ثابت کرده اگه سگت سوسول وار و با دقت بزرگ کنی سگ خوبی در نمیاد باید اجازه داد سگ خودش روغریزه رشد کنه مطمن باش خودش میفهمه وظیفش چیه و چه باید کنه…
    مثلا…
    ما توله برای نگهبانی از باغ اوردیم فقط شبا دور تا دور باغمون دورش میزدیم بفهمه منطقش اینه..بعد یه ماه هر کی میومد تو باغمون تا دسته چیزی نمیزد پارسم نمیکرد همین دسته حتی سنگی خیز میکردو پارس میکرد….

    راه حل من برای سگ نگهبان خوب شدن اینه روزا بسته شبا دور منطقتون یا …دورش بزنین واز سن ۴۵روز به بعد خون بهش بدین..از مرغ فروشی ها خون میتونین تهیه کنید..باور کنید خون معجزه میکنه…
    بازم عالیجنابان از من بلدترن ببخشید گستاخی کردم..

    • doctorvet گفت:

      سلام. ممنون از مطالب مفیدی که در خصوص آموزش سگ نگهبان عنوان کردید. بنده تجربه شما رو تحسین میکنم. منتظر پیامهای شما از طریق تلگرام یا واتس آپ هستم . ۰۹۱۳۱۸۳۹۶۳۵

  36. علی گفت:

    سلام مرسی جناب عالی بود …ببخشید بی ادبی میکنم من خودم ۱۳تا سگ شکاری دارم گراز و حیوانات وحش شکار میکنم تجربه من ثابت کرده اگه سگت سوسول وار و با دقت بزرگ کنی سگ خوبی در نمیاد باید اجازه داد سگ خودش روغریزه رشد کنه مطمن باش خودش میفهمه وظیفش چیه و چه باید کنه…
    مثلا…
    ما توله برای نگهبانی از باغ اوردیم فقط شبا دور تا دور باغمون دورش میزدیم بفهمه منطقش اینه..بعد یه ماه هر کی میومد تو باغمون تا دسته چیزی نمیزد پارسم نمیکرد همین دسته حتی سنگی خیز میکردو پارس میکرد….

    راه حل من برای سگ نگهبان خوب شدن اینه روزا بسته شبا دور منطقتون یا …دورش بزنین واز سن ۴۵روز به بعد خون بهش بدین..از مرغ فروشی ها خون میتونین تهیه کنیند..باور کنید خون معجزه میکنه…
    بازم عالیجنابان از من بلدترن ببخشید گستاخی کردم..

  37. عباس گفت:

    عالی بود . من برای اولین میخوام یک سگ داشته باشم. خیلی خوب بود

  38. هایزنبرگ گفت:

    بسیار عالی و آموزنده بود باز هم منتظر مطالب جدیدتون هستیم
    از دوستانی هم که مطالب فوق رو قبول ندارن خواهشمندیم اطلاعات خودشونو به اشتراک بذارن
    با تشکر

  39. مهدی گلین قیه ای (کلبرلر) گفت:

    خوبه خسته نباشید

  40. حسین خرسی گفت:

    من عمرما باسگ گذروندم و همه ی این چیز هایی که نوشتی هیچ فایده ای نداره اگه خواستی بیشتر بحث کنیم روی این شماره زنگ بزن
    ۰۹۳۶۲۷۸۲۶۰۷

    • doctorvet گفت:

      سلام دوست عزیزم. خوشحال میشم از تجربیات شما استفاده کنم و برای بنده جای خوشحالی داره که با نظریات کسی که تجربه عملی در تربیت سگ داره استفاده کنم. لطفا مطالب خودت رو ارسال نمایید تا با نام خود شما در سایت منتشر کنم. ممنون دوست خوب

  41. مهدی گفت:

    خیلی عالی بود واقعا خسته نباشید

  42. امیر گفت:

    بسیار عالی و خلاصه ومفید بود ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل را به عدد وارد نمایید : * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست مطالب

آمار بازدید

رتبه سایت

دیگشنری