آبان
۱۷
۱۳۹۲

بیماریهای انگلی در شتر مرغ

انگلهای داخلی در شترمرغ سانان

کودیوستوموم :

کودیوستوموم استراتیونیس یکی از بزرگترین کرمهای گرد بوده دارای 13 میلیمترعرض و 17 میلیمتر طول بوده ودر کولون مستقر می باشد ودر صورت آلودگی بدن به این انگل صدمات کمتری نسبت به کرمهای نخی شکل خواهد رساند .تخمهای جدا شده انگل شبیه به تخمهای انگل لیبیواسترونژیلوس می باشد . شناسایی انگل تنها در صورت کشت لارو انگل امکان پذیر می باشد گاهی بعلت بی ضرر بودن انگل نیازی به درمان در شترمرغها ی آلوده به انگل نمی باشد اما درمان مداوم بر علیه کرمهای نخی شکل این انگلها را نیز از بین می برد .

فیلاریا :

فیلاریا درمجاری گوارشی مستقر بوده اما در سایر مجاری بدن و رگهای خونی دیده می شود در

ریه شترمرغ دیده می شود . گونه پارونکوسرکااستراتیونیس در غرب آفریقا درزیر بافت صفاقی منطقه کمری دیده می شود .

گونه دیسیلونما استراتیونیس از آفریقای جنوبی گزارش شده است که در مجاری صفاقی وکیسه های هوایی دیده می شود . جزء گونه های بی خطر می باشند .

میکرو فیلاریا :

لارو همه فیلاریاها درخون بصورت میکروفیلاریا بوده وتوسط گزش حشراترومکیدن خون پرنده وارد بدن می شود . بجز موارد استثنا مثل میکروفیلاریای پارا آنکو سرکا استراتیونیس که در خون بسر می برد .

بایلیزا آسکاریس :

از انگلهای مغزی بوده ودر اموهای جوان ویک شترمرغ  5  ماهه در ایندیانا بعلت مهاجرت لارو انگل به بدن پرنده جدا شده است .آلودگی از طریق مدفوع راسوهای بدبو بعنوان میزبان انتقال می یابد .

علائم بیماری :

پرنده مبتلا از یک آتاکسی پیشرونده و نهایتا  فلجی دو طرفی پاها رنج  می برد وبطور چشمگیری لزیونهای هیستوپاتولوژیکی سازگار در مغز تولید می کند  همچنین لارو انگل مکن است در بافت مغزو بصورت غیر مرتبط با لزیونهای جدار عروق خونی همراه باشد

درمان :

از آیورمکتین بمیزان     2/0   کیلو گرم وزن بدن جهت پیشگیری از بروزبیماری استفاده می شود .

توجه :

– از سایر کرمهای گرد درشترمرغ می توان به انگل نماتودیروس و تریکو استرنژیلوسفولکولاتوسگوسفندی اشاره کرد که در روده کوچک شترمرغها ودریک باغ وحش دیده شده است .

کرم نواری شکل هوتی نيا

هوتینیا استروتیونیس یک انگل نواری بزرگ (60 – 120 سانتیمتر)ساکن در روده کوچک شترمرغ زندگی می کند وبا عث بیماری و سوء تغذیه در پرنده های جوان میگردد . حضور تعداد زیادی از قطعات بالغ انگل در مدفوع پرنده شبیه دانه های سفید برنج  وبصورت خال خالی بوده و براحتی قابل شناسایی در مدفوع می باشد .

امکان انتقال این انگل از آفریقای جنوبی به سایر نقاط جهان با فروش شترمرغ و انتقال آن بوده که باعث انتشار آلودگی شده است . طبق بررسیهای انجام شده مناطق بومی رشد انگل درمناطق ساحلی بوده و میزبان واسط این انگل تابحال شناسایی نشده است .

درمان کلی با رزورنتال، فبندازول ویا پرازیکانتل امکان پذیر می باشد و داروی پرازیکانتل بعنوان داروی انتخابی وبمیزان 5/7 میلی گرم برکیلوگرم بهترین اثر را دارد .

انگل چشمی (ناخنک) :Eye flukes

انگل چشمی بنام فیلوفتالموس گرالی درکیسه ملتحمه چشم تعداد زیادی از شترمرغهای 5 ماهه در فلوریدا جدا شده است بطوریکه باعث عفونت شدید ملتحمه ودرد زیاد در چشم پرنده می گردد .

برای درمان برداشتن فیزیکی تره ماتود  با بی حسی و افزودن کاربامات جهت درمان منجر به از بین رفتن انگل می شود .

ليبيواسترونژيلوزيس

ازانواع كرمهاي نخي شكل درشترمرغ بوده و3نوع ازآن شناخته شده است كه شامل :

–          ليبيو استرونژيلوس داگلاسي از آفريقاي جنوبي

–          ليبيو استرونژيلوس ماگنوس ازاتيوپي ويك مزرعه شترمرغ مولد دراكراين

–          ليبيو استرونژيلوس دنتاتوس ازايالات متحده كه سرمنشاء آن تانزانيا بوده است

تشخيص قطعي اين سه نوع انگل از هم توسط hoberg وهمكاران ايشان مي باشد .

ليبيو استرونژيلوس داگلاسي :

باعث ايجاد آلودگي شبيه به پشه زده گي در معده شترمرغهاي جوان مي گردد ولي از نظر آسيب شناسي وصدمات وارده ناشي از آن با دو گونه ديگر فعلا تحت بررسي مي باشد .

اين انگل در بسياري ازمناطق دركشورهاي آفريقايي واستراليا بطورناشناخته مانده ودراثرارتباط بين گله ها ي شترمرغ باعث ايجاد موتاسيون وتوليد تحت تيپهاي جديد بين آنها شده وبعلت سرعت افزايش جمعيت وتكثير ممكن است جايگزين انگلهاي نخي شكل دربعضي از مناطق بومي شده  وموجب انتشاروتوسعه به سايرنقاط جهان گردند .

–          چرخه زندگي انگل

سن بلوغ كرم درشترمرغ درحدود 32روزه گي است واولين تخمها درحدود 36 روزه گي وارد مدفوع شده وهمراه با

مدفوع از بدن دفع مي گردد .درشرايط عادي دما ورطوبت طي 60 ساعت اوليه لارو انگل به سن عفوني رسيده ودراين مرحله به هيچ ميزبان واسطي نياز ندارد.تخمهاي حاوي جنين مي توانند بمدت 3سا ل درمحيط آزاد وبصورت لارو عفوني زنده بما نند ودر شرايط خشك محيطي بمدت  9 ماه يا بيشتر زنده مي مانند .

– آسيب شناسي

لارو انگل پس ازورود به بدن پرنده درمحيط پيش معده آزاد شده وبا سوراخ كردن ديواره پيش معده به غدد ترشحي آن راه يافته ودرزير لايه كوئيلن بين پيش معده وسنگدان قرارگرفته وبا اقدام به مكيدن خون باعث كم خوني همراه با يك واكنشي التهابي متقاطع مي گردد .

درحالت كالبد گشايي روي لاشه آلوده غشاء كوئيلن دراثرنفوذ انگل براحتي كنده مي شود ولي بعلت كوچكي بيش از حد انگلها با چشم غير مسلح ديده نمي شوند ..

– علائم بيماري

از علائم بيماري مي توان به عدم فعاليت معده ومتعاقب آن انباشتگي همراه با مگاباكتريوزيس اشاره كرد وكم خوني ناشي از انگلها رابصورت رنگ پريده گي درمخاط دهان مشاهده نمود .

– يافته هاي باليني

جهت شناسايي آلوده گيهاي ناشي از انگل ليبيواسترونژيلوس به مقايسه ميكروسكوپيك تخمهاي انگل فوق باسايرتخمهاي كرمهاي نخي شكل پرداخته وياازطريق كشت لارو به شناسايي آنها مي پردازيم اين تخمها مشابه تخمهاي Codiostomum struthionis مي باشند .

سومين روش شناسايي انگل ازطريق شناسايي يك فرو رفتگي درانتهاي دم آنها مي باشد كه اساس طبقه بندي انگل نيز برهمين مبنا مي باشد .

درعفونتهاي ناشي از كرم نخي شكل ( ليبيواسترونژيلوس داگلاسي ) يك روش ساده تشخيص توسط اسميت ارائه شده است كه درآن كود تازه شترمرغ را دريك ليوان آب ريخته وتانصف آن راباغ آب پرمي كنند يك پياله يا درب روي آن گذاشته ودر يك محيط نيمه تاريك بمدت 48 ساعت مي ماند هرگاه كرم نخي شكل درآن وجود داشته باشد براحتي حركات لارونازك  نخي شكل را دربالاي منطقه مرطوب درسطح آب ودرديواره داخلي ليوان ديده مي شود.

– درمان

براي درمان صحيح بيماري داروي ضد انگل راكاملا درآب حل نموده وبراساس دوزموثر ودرزمانهاي پيش بيني شده به پرنده مي دهيم .طول دوره درمان بستگي به ميزان آلودگي با انگل دارد وبراي درمان از لواميزول يا فبندازول استفاده مي شود .درشرايط آلودگي پيشرفته بميزان 1ميلي گرم براي 5/4 كيلوگرم وزن بدن بصورت زيرجلدي ازداروي ضدانگل استفاده مي شود ودر شرايط حاد بيماري تعداد تخم موجود درداخل مدفوع پس ازمصرف دارو شمارش شده تا اثردارو مشخص گردد.

داروي آيورمكتين بميزان 2/0 ميلي گرمبركيلوگرم وزن بدن موثربوده ودربدن شترمرغ طول دوره ماندگاري دارو 28 روز مي باشد .بطوركلي توصيه مي شود درهر دوره از درمان از داروهاي ضد انگل استفاده شود.

– پيشگيري

براي پيشگيري بايد سعي شود ازچراي آزاد پرنده درچراگاههاي آلوده ودرزمان بارنده گي جلوگيري بعمل آيد ودراين چراگاهها گوسفند ، بز و گاو جايگزين پرنده گردند وچراگاههاي آلوده ونامناسب تا يك مدت مديدي ازدسترس شترمرغ  دور باشند .

لارو داخل تخم درطي 3روز اول بايد دور از دسترس باشد تاغيرفعا ل گردد بهمين منظورپاكسازي مدفوع تازه گله آلوده از محل تا حدودي مي تواند از ايجاد آلودگي وافزايش آن جلوگيري بعمل آوردبازديدكنندگان مي توانند تخم انگل را همراه با كفش خود به ساير مزارع انتقال دهند كه اين موضوع حائز اهميت مي باشد .

كرمهاي نخي شكل موجود در شترمرغهاي مولد وآلوده تازه خريداري براي مزارع تازه تاسيس درهر سني قابل شناسايي وجداسازي مي باشند .

 

 

 

انگلهای خارجی

بند پایان انگلهای خارجی می باشند وبعضی از آنها بطور دائم در بدن میزبان زندگی کرده وبعضی فقط میزبان را در شرایط خاص ملاقات می کنند این انگلها از خون میزبان برای ادامه زندگی خود استفاده می کنند .

شپش :

شپش استراتیولیپوروس استروتیونیس دارای 4-3 میلیمتر طول بوده وبا یک هجوم سنگین روی پرندگان جوان گزارش شده است این شپش فقط از پر پرنده تغذیه می کند بطوریکه باعث صدمات قابل ملاحظه ای گردند علیرغم اینکه می توانند باعث تحریکات مختلف پوستی گردند ولی قادر به استفاده از خون میزبان نیستند .

شپش شترمرغ سعی به مخفی شدن دارد وبهمین سبب خود را سریعا در زیر پرها مخفی می کند هرچند تخمهای آنها در محل باربهای متصل به شفت کاملا دیده می شوند .

در سال 1909 آدامز یک وسیله جهت حمام شترمرغ تهیه کرد وکاراین دستگاه تشکیل شده بود از یک قفس فلزی که قادر به جا دادن یک شترمرغ درحالت ایستاده در آن بود و این قفس قادر به تحمل وزن پرنده وهدایت آن به داخل تانک در پایین قفس بود تا پس ازقرار دادن پرنده در داخل حمام  درطی زمان مورد نظرآنرا بالا کشیده سپس پرنده را داخل یک آبکش قرار داده تا مایعات سطح بدن پرنده دوباره به داخل وان حمام بر گردد .

برای درمان وکنترل آلودگی از آیورمکتین خوراکی یا تزریقی استفاده می شود وبرای اسپری از پیرتروئید سنتتیک یا ارگانو فسفره ها می توان استفاده کرد .

کک :

گزارشی نشده است

مگس هیپو بوسکا

این حشره بیشترین وقت خود را روی بدن میزبان گذرانده وخون پرنده را می مکد و از بالهای خود فقط برای پرواز از بدن یک پرنده به بدن سایر پرنده ها استفاده می کند .

استروتیوبوسکا استروتیونیس معمولا در مزارع شترمرغ آفریقای جنوبی یافت می شود این حشرات وقتی به تعداد زیاد در اطراف شترمرغ دیده شوند باعث ایجاد تحریکات زیاد دربدن پرنده شده وپرنده مدت زمان زیادی از وقت خود را صرف نوک زدن بخود نموده وباعث وارد کردن صدمه به پرهای خود می شود درهوای گرم وطی  حملات شدید روی محل عریان ران پرنده نشسته باعث تحریک می گردد .

درمان و مبارزه با این مگس مشابه مبارزه با شپش ( آیورمکتین خوراکی یا تزریقی)می باشد  .

مگس سیاه

یا مگس سیاه عموما مثل کولکوئیدس و پشه ها شترمرغها را در طی دوره ای از مراحل عمر ار دهند و باعث تحریک وبیماری وضعف و لاغری آنها شوند نیش این حشرات همچنین ناقل تعداد زیادی ازعوامل عفونی ویروسی ، باکتریایی و انگلی می باشد .

این حشرات برای تامین غذای خود از بدن شترمرغ استفاده می کنند و گزارش شده است که در اثر حمله آنها به شترمرغ در نزدیک رودخانه نارنجی باعث کشته شدن پرنده شده اند  و بیشتر شترمرغ نر را برای تغذیه خود ترجیح می دهند .

برای پیشگیری از رشد این حشرات ضد عفونی وزهکشی رودخانه ها وسدها و آبگیرها یی که محل رشد این حشرات می باشند و همچنین سمپاشی محل فعالیت این حشرات توصیه شده است .

مایت

انگل شاهپر یا شفت پر شترمرغ می باشند ودر بخش شکمی طولی ساقه پر در حال رشد زندگی می کند و در طی آن به داخل ساقه پر تونل می زند واز مواد ژلاتینی برای رشد پرها استفاده می کنند وباعث اختلال در روند رشد آنها شده بطوریکه در اثر آن شترمرغها بلاانقطاع دچار پرریزی می شوند همیشه پرهای نارس در دسترس تغذیه این جربها وجود دارد .

چیدن فصلی پرها بصورت آزمایشی در لیتل کارو روی اکولوژی آلودگی پرها توسط جرب مادخ مورد بررسی قرار گرفتخه است .

کنترل آلودگی با جربها توسط آیورمکتین وپیرتروئید سنتتیک امکان پذیر می باشد .

جرب

درصورت ابتلا پرنده به جرب با نوک زدن به پرها ی خود از آن پیشگیری می کند . درآلودگی با جرب باعث می شود از سمت بیرون به داخل پوست نفوذ نموده و تولید انواع گری شبیه به صدمات ناشی از زخم بکند و باعث گری  شدیدمی شوند چنین حالتی  توسط گابوکسینیا ندولا از یک باغ وحش گزارش شده است ودر آفریقای جنوبی گری توسط سارکوپتس اس پی  گزارش شده است .

کنه ها

کنه های نرم :

این کنه ها به میزبانهای خود حمله نمی کنند آنها خون میزبان خود را درشب خورده ودر طی روز در محیط بدن مخفی می شوند و فقط لارو کنه در زمان استفاده از خون بدن میزبان بمدت 10 روزحمله می کند بنابر این بالغین روی بدن شترمرغ دیده نمی شوند انتقال آرگاس پرسیگوس از پرندگان مهاجر (مرغابیها) به جوجه شترمرغها در چاد گزارش شده است

 

 

کنه های سخت :

شترمرغها می توانند میزبان تعداد زیادی از این کنه ها باشند بخصوص زمانی که بصورت آزاد در مراتع چرا می کنند مورد حمله این کنه ها قرار می گیرند .

گونه های زیر ازشترمرغهای آفریقای جنوبی جدا شده اند که شامل :

AMBLYOMMA  HERAEUM  ALL STAGES

HYALOMMA  MARGINATUM  RUFIPES  ADULTS AND IMMATURES

HYALOMMA  TRUNCATUM  ADULTS

RHIPICEPHALUS  TURANICUS  ADULTS

کنه های جدا شده از شترمرغهای آفریقای جنوبی

HYALOMMA  DROMEDRII

HYALOMMA  IMPELATUM

RHIPICEPHALUS  SANGUINEUS

AMBLYOMMA BEBRAEUM                                 درزیمبابوه

کنه های گزارش شده از آمریکا

AMBLYOMMA  GEMMA

  1. LEPIDUM
  1. VERIEGATUM

HAEMAPHYSALIS  PUNCTATA

HYALOMMA  ALBIPARMATUM

H. IMPELATATUM

H. LUSITANICUM

H. MARGINATUM

H. M. RUFIPES

H. TRUNCATUM

RHIPICEPHALUS  TURANICUS

صدمات ناشی از کنه ها :

محل مورد علاقه کنه ها برای اتصال زیر چانه می باشد هرچند در آلودگیهای شدید کنه ها می توانند به تمام نقاط بدن متصل گردند .علامت نیش زدگی توسط کنه باعث لکه دار شدن پوست ومنجر به کاهش قیمت آن می گردد .

فلجی و لنگش :

کنه های آمبیلیوما با اتصال به انگشتان پا ی شترمرغ بالغ و در جوجه های جوان باعث التهابات شدید و زخمهای نکروتیک با علائم لنگش می گردد ودر آلوده گی شدید جوجه ها      با هیالوما ترانکوتوم منجر به فلجی می گردد .

تب کریمه خونریزی دهنده کنگو :

این بیماری توسط کنه هیالوما انتقال می یابد وبعلت خطر انتقال بیماری  به انسان در آفریقای جنوبی یک ماه قبل از انتقال پرنده ها به کشتارگاه برعلیه این کنه ها سمپاشی ومبارزه آغاز شده و پس از اطمینان از عدم وجود کنه ها به کشتارگاه ارسال می گردند ویک ماه آخر پرورش را درمحل عاری از کنه ها نگهداری می گردند .

درمان قبل از کشتار :

مخمولا از ارگانوفسفره ها بصورت اسپری برای کنترل آلودگی شترمرغها با کنه ها استفاده می شود از آکاراسیدها مخصوصا قبل از کشتار پرنده ها استفاده می شود

                                                                                             شستشوي محيط وبدن                 11 اینچ +500  لیترآب     Decatix

                                                                                                   اسپری بال پرنده                    1 میلی گرم +  کیلو گرم          bayticol

                                                                                              اسپری داخل بدن               10 لیتر آب + 20 میلی لیتر Drastic dead lin

 

درباره نویسنده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل را به عدد وارد نمایید : * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست مطالب

آمار بازدید

رتبه سایت

دیگشنری