دی
۲
۱۳۹۲

سقط جنین کلامیدیایی

سقط جنین کلامیدیایی

سقط جنین آنزوتیک میش ها یکی از معمولترین سقط هایی است که بسیاری از دامداران با آن آشنایی دارند . به نظر می رسد که این سقط جنین فراوانترین عامل عفونی شناخته شده برای سقط جنین گوسفندی باشد . عامل بیماری کلامیدیا پسی تاسی است و با توجه به چرخه بیولوژیک خاصی که دارد می تواند خود را از سیستم ایمنی بدن در امان نگهدارد .

گرچه کلامیدیوز جفت را هنگام آبستنی ترجیح می دهد با این حال می تواند باعث پنومونی و پلی آرتریت هم گردد .

علائم کلینیکی :

معمولا میش ها علائم سیستمیک بیماری را نشان نمی دهند . سقط بر اثر این عفونت در سه هفته انتهای آبستنی رخ می دهد . ممکن از برخی از میش ها قبل از سقط ترشح مهبلی داشته باشند . برخی از میش ها بره را تا انتهای آبستنی حمل می کنند ولی بره متولده ضعیف و یا مرده به دنیا می آید .

التهاب جفت ، آلانتوکوریون بین کوتیلدون ها خیز دار و ضخیم و ظاهری چرمی دارد . بره های سقط شده معمولا تازه هستند هر چند ممکن است مومیایی یا حل شده هم باشند . در عده کمی از میش ها متریت بعد از سقط دیده می شود .

در گله ای که برای بار اول مبتلا می شوند تا یک سوم میش ها ممکن است مبتلا شوند . ولی وقتی بیماری در گله موجود باشد عده میش های مبتلا بین ۵ تا ۱۰ درصد است . بیماری معمولا با میش های مبتلا به عفونت رحمی بدون علامت که تازه خریداری شده اند به گله وارد می شود . میش ها ممکن است سقط کنند و بیماری بعد از خوردن غذای آلوده یا چریدن در مرتع آلوده به ترشح مهبلی و جفت جنین در گله پخش شود . بره های ماده ممکن است هنگام تولد مبتلا باشند یا بعد مبتلا شوند و وقتی آبستن گردند سقط کنند .

احتمال انتقال بیماری بر اثر جفت گیری هم وجود دارد  رودالاکیس و همکاران توانستند کلامیدیا پسی تاسی را از اپیدیدیم ؛ بیضه و غدد کوپر دو راس قوچ جدا کنند .

درمان و کنترل

رعایت بهداشت مهمترین اصل است . به همین دلیل میش های در حال سقط و یا سقط کرده را باید سه هفته از گله جدا نگه داشت . با توجه به اینکه میش های سقط کرده معمولا ایمن می شوند اما می توانند به عنوان حاملین بدون علامت برای گله خطر ناک باشند . به همین دلیل اگر عده کمی از میش های گله مبتلا شده اند بهتر است آنها را حذف نمود .

واکسیناسیون با واکسن کشته شده حاوی کلامیدیا پسی تاسی در پیشگیری از سقط مهم است . این واکسن می تواند ایمنیت بادوامی به مدت سه سال ایجاد نماید . این واکسن را می توان قبل از جفت گیری و در صورت همه گیری سقط ، برای میش های حساس، ۸ هفته مانده به زایمان تزریق نمود .

روش دیگر استفاده از اکسی تتراسیکلین ال آ در ماه  ۳ یا ۴ آبستنی است که هر دو هفته یکبار به میزان ۲۰ میلی گرم / کیلوگرم تکرار می شود .  این روش درمانی پاسخ درمانی مناسبی می دهد اما درمان با این روش گران تمام می شود .

باید تاکید کنیم که کلامیدیا پسی تاسی بیماری مشترک بین انسان و دام می باشد و در زنان حامله علایمی شبیه آنفولانزا و سقط جنین ایجاد می کند .

نوشته شده توسط: دكتر باقرزاده

درباره نویسنده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل را به عدد وارد نمایید : * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست مطالب

آمار بازدید

رتبه سایت

دیگشنری