مرداد
۸
۱۳۹۲
دسته‌بندی نشده

نژاد گریت دین

نژاد گریت دین

چه از لحاظ ظاهر و چه از لحاظ ماهیت ، گریت دین یکی از زیباترین و مشهورترین انواع دربین سگهای عظیم الجثه است . نام این نژاد (البته درزبان انگلیسی) در واقع ترجمه ای است از لغت قدیمی فرانسوی grand Danois به معنی دانمارکی بزرگ . در سایرکشورها نیز اسامی دیگری بر این نژاد نهاده شده است . Dogue alleman در فرانسه ، Mastiff و German mastiff درانگلیس ، Dogge در آلمان و dogue . dogo در زبان لاتین همگی اشاره برسگی عظیم الجثه دارد ، با سری بزرگ به منظورجنگیدن یا شکار .

البته هیچ دلیل قابل قبولی برای ارتباط بین این نژاد و دانمارک وجود ندارد. به اعتقاد برخی ازمحققین درمقبره های مصریان 3000 سال قبل ازمیلاد تصاویرسگهایی وجود دارد که بسیارشبیه به گریت دین است . جانورشناسان عقیده دارند که نژادهای ماستیف از آسیا منشا گرفته اند و برخی عقیده دارند که نژاد Irish Wolfhound اجداد اصلی گریت دین می باشد و برخی Old English Mastiff را در این رابطه معتبرتر می دانند . اما عقاید جدیدتر بر این نظر است که گریت دین در واقع مخلوطی از این دو نژاد قدیمی است . البته این حرف بدین معنا نیست که گریت دین یک نژاد جدید است . این نژاد دارای قدمت 400 ساله و یا بیشتر از آن می باشد . با این وجود نظیر سایر نژادها تاریخچه و اصلاح نژاد گریت دین به شکل مدرن و استاندارد از اواخر قرن نوزدهم در آلمان شروع گردید و سپس به انگلیس و امریکا گسترش یافت .

great-Dane13.jpg

مشخصات استاندارد گریت دین

ظاهرعمومی :

گریت دین تلفیقی است از ظاهر اشرافی و سلطنتی ، اقتدار ، نیرو و زیبائی . با جثه ای بزرگ وقوی ، ترکیب بدنی مناسب و بدنی عضلانی ، این نژاد یکی از انواع سگهای عظیم الجثه کاراست . اما آنچنان از لحاظ ساختار کلی بدن متعادل است که هیچگاه زمخت به نظرنمی آید . یک گریت دین می بایست جسور ، پرجرات و نترس و درعین حال دارای رفتاری دوستانه باشد . این ویژگی های بدنی و اخلاقی به گریت دین برتری خاصی نسبت به سایر نژادها بخشیده است .

سر :

سر در این نژاد مستطیل شکل ، طویل ، تمایز یافته و خوش تراش است . هنگامی که از بالا به جمجمه نگاه شود باید طرفین آن موازی و پلهای بینی در حد امکان پهن باشند . چشمها دارای اندازه متوسط ، عمیق و تیره و بادامی شکل هستند .

گوشها :

دارای اندازه و ضخامت متوسطی است . در صورت اصلاح گوش اندازه آن می بایست در تناسب با اندازه سر بوده و بطور یکسانی حالت افراشته پیدا کنند .

بینی :

می بایست سیاه باشد . به استثنای سگهای خاکستری رنگ که بینی در آنها خاکستری تیره است . بینی های صورتی رنگ قابل قبول نیستند .

دندانها :

می بایست قوی با رشد مناسب تمیز و موقعیت های نرمال داشته باشد . دندانهای نیش پائین تماس مختصری با کف سطح داخلی دندانهای نیش بالا دارد .

great_dane1.jpg

گردن :

محکم ، روبه بالا ، با انحنای مناسب ، طویل و عضلانی است و تدریجا ً به سمت کتفها پهن می شود .
سینه :

پهن ، عمیق و عضلانی است . پائین سینه تا حدآرنج ها وسعت دارد . دنده ها حالت ارتجاعی خوبی دارند . کپل می بایست پهن و شیب بسیارکمی داشته باشد .

دم :

در قاعده پهن است و به تدریج از ضخامت آن کاسته می شود و تا پس زانو ادامه می یابد . درزمان استراحت دم حالت افتاده دارد . در زمان هیجان یا دویدن کمی حالت افراشته پیدا می کند اما هیچگاه از خط پشت بالاتر قرار نمی گیرد . دم نباید شکل حلقوی یا قلاب مانند داشته باشد .

دستها :

در نمای جانبی بایستی قوی و عضلانی باشند . ستیغ کتف قوی و شیبدار است و نسبت به بازو تقریبا ً عمودی واقع می شود . عضلات زیر بغل نیز باید قوی باشند . ستیغ کتف و بازو باید طول برابری داشته باشند . آرنج می بایست کاملا ً درمیان حدفاصل جدوگاه و زمین قرار گیرد . پنجه ها می بایست گرد و متراکم و انگشتان خمیده باشند بدون آنکه به خارج یا داخل چرخش وپیچ خوردگی داشته باشند . ناخن ها می بایست کوتاه ، قوی و در حد امکان تیره باشد .

پاها :

می بایست قوی ، پهن و عضلانی باشد و از ناحیه پس زانو عمودی قرار گیرد . پنجه ها نیز باید گرد و متراکم بوده و انگشتان حالت خمیده داشته باشند .

موها :

موها می بایست کوتاه ، ضخیم ، تمیز و ظاهر صاف و براقی داشته باشد .

great_dane11.jpg

رنگ و لکه ها :

رنگ زمینه زرد طلائی است و همیشه دارای خطوط راه راه مشکی با الگوی Chevron می باشد . داشتن یک نقاب مشکی نیز ارجح است . پلکها و ابروها می بایست سیاه باشند و این سیاهی ممکن است بر روی گوش و نوک دم نیز دیده شود . لکه های سفید بر روی سینه و پنجه ها رگه هایی با رنگهای نامطلوب قابل قبول نیستند .

رفتار :

گریت دین سگی اصیل ، جسور و شجاع با رفتاری دوستانه است . این سگ نباید ترسو و یا مهاجم باشد .

اندازه :

سگهای نر به مراتب عضلانی تر و قوی تر به نظرمی رسند . ازلحاظ نسبت بین طول و ارتفاع گریت دین تقریبا ً مربع شکل می باشد . البته سگهای ماده باید کمی طویل تر باشند . ارتفاع سگهای نر از ناحیه شانه نباید کمتر از 75 سانتیمتر باشد و ترجیحا ً این ارتفاع می بایست بیش از80 سانتیمترباشد . این ارتفاع در مورد سگهای ماده نباید کمتر از 70 سانتیمتر باشد . اما ترجیحا ً باید ارتفاعی بیش از 75 سانتیمتر داشته باشند .

سگ در وطن خود بنام ماستيف آلماني شناخته مي شود و در ميان نژادهاي مختلف سگ به مانند آپولو (درميان ساير خدايان يونان) نسبت داده مي شود . گريت دين در قرون وسطي براي شكار گراز نيز مورد استفاده قرار گرفته است .

پوشش :

كوتاه ، خشن و براق رنگ :

بلوطي ، آبي و سياه

great_dane12.JPG

خصوصيات ظاهري :

سوراخهاي بيني باز پهن و بزرگ ، چشمهاي دور از هم ، گوشهاي مثلثي ، بدن بسيار عميق ، دم بلند كه در انتها به طرف بالا تاب بر مي دارد .

اندازه :

نر :

قد :30 اینچ
وزن :  120 پوند

ماده :
قد : 28 اینچ
وزن : 100 پوند

نگهداري :

نيازمند تمرين روزانه است و برس كشيدن روزانه است . نكته ناراحت كننده در مورد اين نژاد طول عمر كوتاه آن است كه بين 9-8 سال است .

خصوصيات رفتاري :

اين سگ بزرگ نبايد در خارج از خانه نگهداري شود بلكه بايد به عنوان عضوي در خانواده مورد نگهداري قرار گيرد . سگي خوش رفتار ، بازيگوش بوده و براحتي آماده يادگيري است .

گریت دین مشهورترین سگ عظیم الجثه است . ارتفاع سگهای نر75 تا 80 و گاهی حتی 90 سانتیمتر است . ماده ها ارتفاعی بین 75 تا 80 سانتیمتردارند . این نژاد علی رغم بزرگی جثه اش از ترکیب بدنی متعادل و مناسبی برخورداراست بطوریکه جثه بزرگش نه تنها از زیبایی حیوان نمی کاهد بلکه بر عکس جذابیت آنرا دو چندان می کند . از مشخصات ظاهری آن می توان به چشمهای بادامی شکل و تیره و بینی سیاه و گردن محکم و رو به بالا که در نزدیکی کتف ها پهن می شود و سینه عمیق و عضلانی اشاره کرد . گریت دین سگی اصیل و شجاع و مقتدر و نیرومند و زیبا و با رفتاری دوستانه است .

great_dane2.jpg

توله های وی در موقع تولد چندان بزرگ بنظرنمی رسند ولی بعد از دو ماه بسرعت رشد کرده و بتدریج هیکل آنها بزرگ و ترسناک می شود . برخلاف قیافه ترسناکش سگی درنده و بد اخلاق نیست و بر عکس خیلی آرام و مهربان است . این نژاد کمتر در جنگ و جدال با سگهای دیگر وارد می شود و به هر چیزی که متعلق به صاحبش باشد علاقه پیدا می کند . سگهای نژاد گریت دین با کودکان بسیار مهربان بوده و از این لحاظ کاملا قابل اعتمادند .

توضیحات

گریت دین نژادی است که اصالت ، نجابت ، نیرو و ذکاوت را در هم ادغام کرده است . یکی از بزرگترین سگهای دنیاست . موهایی زبر و خشن دارد . نگهداری از این نژاد بدلیل جثه بزرگ آن شرایط ویژه ای را طلب می کند . این نژاد به محیط بزرگتری برای زندگی و فعالیتهای بدنی نیاز دارد . میزان تغذیه و خوراک آنها نیز به مراتب از نژادهای دیگر بیشتر است . اصولاً چنانچه آموزش و تعلیم این سگها بدرستی صورت گیرد و سگهای مطیع و آرامی تربیت شوند ، می توانند بعنوان سگهای خانگی نگهداری شوند . رنگ پوشش خارجی آن متغایر است و تقریباً به هر رنگی یافت می شوند . رنگ چشم ها معمولاً تیره می باشد اما گاهی اوقات به رنگ آبی نیز یافت می شود .

خلق وخو

گریت دین نژاد آرام ، مهربان ، شیرین و با محبت است . بازیگوش و مهربان با کودکان ، همه را دوست دارد و ترجیح می دهد که همیشه در اطراف مردم باشد . پارس نمی کند مگر در شرایط خاص . سگی مسئول ، باوفا و شجاع است . بدلیل جثه بزرگی که دارد باید از سنین پایین تر مورد آموزشهای لازم قرار گیرد تا بیاموزد که خود را به انسانها خصوصاً کودکان تکیه ندهد . معمولاً نرها با هم جنس خود کنار نمی آید اما اگر از دوران تولگی با سگهای دیگر بزرگ شود می تواند به راحتی با آنها کنار آید . آموزش دادن به آنها می تواند گاهی اوقات مشکل و دشوار گردد .

great_dane3.jpg

وزن و ارتفاع

وزن در نرها : 54-90 کیلوگرم

وزن در ماده ها : 45-59 کیلوگرم

ارتفاع در نرها : 76-86 سانتیمتر
ارتفاع در ماده ها : 71-81 سانتیمتر


مشکلات سلامتی


این نژاد عمر کوتاهی دارد . در هنگام خرید باید از سلامت و بهداشت محیطی که توله ها در آن پرورش یافته اند اطمینان حاصل کرد . از جمله بیماریها می توان به مشکلات لگن ، بیماریهای خونی ، تومار ، بیماری قلبی و عفونت دم اشاره کرد .


شرایط نگهداری

می توان این نژاد را در آپارتمان نگهداری کرد به شرط آنکه اجازه فعالیت بدنی کافی در طول روز به آن داده شود . اصولاً یک حیاط بزرگ می تواند مکان مناسبی را برای زندگی آن فراهم نماید .

فعالیت بدنی


گریت دین به فعالیت زیاد نیاز دارد . حداقل فعالیت بدنی برای آن در طول روز پیاده روی های طولانی است .

great_dane4.jpg

طول عمر
بطور متوسط زیر 10 سال عمر می کند ؛ اما بعضی از آنها می توانند تا سنین 12-13 سالگی زندگی کنند .


آراستن

موی کوتاه آن برای آراستن مناسب می باشد . ریزش مو در این نژاد متوسط می باشد . برس زدن روزانه کافی است . از آنجایی که شستن این سگ غول پیکر دشوار می باشد ، بنابر این می توان او را فقط در مواقع ضروری استحمام کرد . ناخن هایش را بطور منظم کوتاه کنید .


تاریخچه

نام این نژاد در زبان انگلیسی ترجمه ایست از لغت قدیمی فرانسوی Grand Danois به معنی دانمارکی بزرگ . البته هیچ دلیل قابل قبولی برای ارتباط بین این نژاد و دانمارک وجود ندارد . به اعتقاد برخی از محققین در مقبره های مصریان سه هزار سال قبل از میلاد تصاویر سگهایی وجود دارد که بسیار شبیه به گریت دین است . جانور شناسان عقیده دارند که نژاد Irish Wolfhound اجداد اصلی گریت دین می باشند و برخی Old English Mastiff را در این رابطه معتبر تر می دانند . اصلاح نژاد گریت دین از اواخر قرن نوزدهم ابتدا در آلمان و سپس در انگلیس و آمریکا گسترش یافت .


گروه


سگهای کاری

great_dane5.jpg

great_dane6.jpg

great_dane7.JPG

great_dane8.jpg

great_dane9.jpg

منبع: www.persianpetclinic.com

درباره نویسنده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل را به عدد وارد نمایید : * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.