آبان
۸
۱۳۹۲

مناسبترین روش شستشوی سبزیجات

شستشوی سبزیجات و میوه جات

 

شستشوی  سبزیجات و میوه جات

برای شستشوی مناسب سبزیها باید در سه مرحله این کار را انجام داد :

• ابتدا باید سبزیجات خریداری شده را خوب تمیز کرده  و سزیجات پلاسیده شده را جدا گرد .

•  در مرحله اول سبزیها را در یک ظرف پر از آب بزرگ و متناسب با حجم سبزیها ریخته طوریکه کاملاً در آب غوطه ور شوند. سپس حدود ده الی پانزده دقیقه صبر کرده  تا گل و لای آنها ته نشین شود.

(از آب گرم نباید استفاده کرد چونکه  آب گرم هم باعث از بین رفتن برخی مواد مغذی موجود در آنها می گردد و هم آنها را بیش  از حد نرم می کند )
• بعد از گذشت زمان لازم،  سبزی ها را از روی آب برداشته و آب ظرف را که حاوی گل و لای و تخم انگلها می باشند دور می ریزیم.

 • در مرحله دوم شستشو یکبار دیگر ظرف را از آب پر کرده و سبزیها را داخل آن کرده  و به آرامی با دست هم زده  تا اگر گل ولا و یا تخم انگلی باقیمانده، در آب غوطه ور شود و نکته اینجاست که این بار با دست سبزیها را به کف ظرف فشار داده و آب روی سبزی را سر ریز می کنیم تا آن دسته از تخم انگلهایی که سبک هستند و روی آب می آیند از ظرف خارج شوند. 

• در مرحله سوم شست و شو، یکبار دیگر سبزیها را داخل ظرف ریخته و روی آنها آب می ریزیم و طبق معمول به آرامی با دست هم می زنیم و مقداری از آب ظرف را از روی سبزی خالی کرده و سپس سبزیها را از آب بیرون می کشیم و در یک ظرف گذاشته و یک پارچه تمیز و مرطوب روی آن  گذاشته و در یخچال می گذاریم.

• برای شتشوی میوه ها و سبزیهایی که در زیر زمین کشت می شوند مثل هویج ، سیب زمینی و … باید خاک روی آنها را با دقت پاک کرد .  کاهو ابتدا پرپر شود و سپس شستشو گردد.

چند نکته در مورد خرید سبزیجات :

 بهترین شرایط برای خرید سبزیجات  ، خریداری سبزی تازه از مزارعی که با کودهای حیوانی پرورش می یابند و به طور مستقیم از محل کاشت آن را تهیه نمایید.

• سعی کنید از سبزیجاتی که به طور طبیعی رسیده اند استفاده نمائید نه از سبزیجاتی که به طور نارس چیده شده و به طور مصنوعی می رسند .

. برای خرید سبزیجات از پلاستیک رنگ روشن یا پاکت کاغذی استفاده گردد. از پلاستیک مشکی  و روزنامه استفاده نکنید .

•  در خرید سبزیجات توصیه می گردد هر چه سبزی اندازه اش  کوچکتر باشد تردتر است .

• اگر نوعی سبزی در فصل خاصی وجود ندارد ، به جای انواع کنسرو  شده ، از انواع خشک شده  استفاده نمائید .

• سبزیجات حاوی مقدار زیادی آب هستند که در صورت تبخیر باعث از بین رفتن بسیاری مواد مغذی موجود  در سبزی و تغییر مزه آن نیز می شوند با نگهداری سبزیجات در محیط مرطوب می توان مانع جذب این تغییرات شد .

• نگهداری سبزیجات در مغازه در صورتی  که در یخچال  صورت پذیرد مواد مغذی آنها به میزان بیشتری حفظ می شود. چراکه در هوای گرم آنزیمهای موجود در سبزیجات باعث تغییر ترکیب سبزیجات و از دست دادن مواد مغذی  آنها و همچنین باعث تبدیل قند موجود در سبزیجات به نشاسته می شود . و لذا نگهداری سبزی در یخچال، سبب  کاهش فعالیت آنزیم ها  و در نتیجه دوام بیشتر سبزی می شود.

• برای نگهداری سبزیجات خریداری شده در منزل توصیه می شود  هر چه سریع تر آن را شسته و پس از خارج شدن از آب ، آن را در پارچه ای  نازک  و تمیز قرار داده و در یخچال نگهداری کنیم.

(تجربه شخصی دکتر وت)

درباره نویسنده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل را به عدد وارد نمایید : * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست مطالب

آمار بازدید

رتبه سایت

دیگشنری