آبان
۲۶
۱۳۹۲

خواص سبزيجات در درمان مشكلات ادراري

انواع عفونت هاي ادراري و درمان آنها

نحوه درمان عفونت ها با توجه به نوع و محل آنها متفاوت است، بنابراين در اينجا بد نيست مختصري درباره انواع عفونت هاي ادراري و نحوه درمان آنها توضيح دهيم. عفونت هاي ادراري به سه گروه مهم تقسيم مي شوند؛ عفونت هاي مثانه، عفونت هاي كليه و باكتري بدون علامت (غير اختصاصي).

* عفونت هاي مثانه: در اين نوع از عفونت ها اغلب سه تا هفت روز درمان دارويي خوراكي تجويز مي شود.

* عفونت كليه: دوره درمان در اين نوع از عفونت ها به طور معمول 2 تا 14 روز طول مي كشد و در صورتي كه بيمار تب بالا و تهوع و استفراغ داشته باشد لازم است در بيمارستان بستري شده و براي او تزريق وريدي (تزريق در رگ) انجام شود.

* باكتري بدون علامت (غير اختصاصي): اگر ثابت شد كه هيچ علامتي مانند تب، اختلال در رشد و آسيب كليه وجود ندارد ممكن است بيمار به درمان خاصي نياز نداشته باشد اما اين تصميم بايد براساس صلاحديد پزشك گرفته شود.

مثانه هم عصبي مي شود

برخي از افراد داراي مثانه عصبي هستند كه اين امر ممكن است به دليل ناراحتي ستون مهره ها ايجاد شده باشد. اين افراد با انسداد ادرار مواجه مي شوند كه اين امر باعث ابتلاي آنها به عفونت ادراري و در صورت عدم درمان آسيب به كليه ها و مثانه مي شود. در برخي از افراد نيز مشكلاتي در ساختار بدن ممكن است باعث عفونت ادرار شود؛ به طور مثال برگشت ادرار به مجاري ادرار كه يك اختلال مادرزادي است و تنها در دو درصد كودكان ديده مي شود.

در بيشتر موارد پزشكان براي تشخيص عفوت هاي ادراري از روش هايي ماند سونوگرافي، عكس برداري از مثانه و اسكن كليه استفاده مي كنند تا در صورت برگشت ادرار يا وجود مثانه عصبي درمان هاي پيشگيرانه طولاني مدت براي بيمار تجويز كنند.

نشانه هاي عفونت ادرار در سنين مختلف

علائم عفونت ادراري در نوزادان: گاه نوزاد در ماه اول تولد دچار عفونت ادراري مي شود و ممكن است والدين متوجه بيماري او نشوند اما اگر شما چنين علائمي را در نوزاد خود مشاهده كرديد حتما او را براي معاينه نزد پزشك ببريد؛ بي اشتهايي، بي قراري، تنگي نفس، زردي پوست، بوي بد ادرار، ادرار تيره و كدر، خوني بودن ادرار و البته اختلال در رشد نوزاد.

علائم  عفونت ادرار در شيرخوارارن يك ماهه تا يك ساله: تب، اسهال، استفراغ، بوي بد ادرار، رنگ كدر ادرار و اختلال در رشد از جملع علائمي هستند كه مي تواند به دليل ابتلاي نوزاد به عفونت ادرار بروز كند در اين سنين عفونت هاي ادراري ممكن است به عفونت هاي خوني تبديل شده و خطرناك باشد. عفونت ادرار در اين گروه سني بيشتر در نوزادان پسر ختنه نشده ديده مي شود زيرا ميكروب ها راحت تر به زير مخاط دستگاه ادراري نفوذ مي كنند و به كليه مي رسند.

علائم عفونت ادرار در كودكان يك تا سه ساله  (كودكان نوپا): كودك ممكن است هنگام ادرار از سوزش و درد شكايت كند. تب و بي اشتهايي از ديگر علائم اين بيماري است.

علائم عفونت ادرار در كودكان سه ساله تا پايان دوره كودكي (13 سالگي): تب، پهلو درد، تهوع، شب ادراري (البته در كودكاني كه در گذشته سابقه شب ادراري نداشته اند) از جمله علائم اين بيماري در اين گروه سني است وجود خون در ادرار هم يكي از علائم عفونت ادرار در اين بچه هاست.

علائم عفونت ادرار در بزرگسالان: پهلودرد، تب و لرز، سوزش در ادرار، ناپايدار بودن جريان ادرار (قطع و وصل شدن ادرار) و وجود خون در ادرار از جمله اين علائم هستند.

كليدهاي طلايي پيشگيري از عفونت ادرار

§   ادرار دو بار در روز بايد به دستشويي برويد و مثانه خود را تخليه كنيد.

§ به رنگ ادرارتان توجه كنيد. ادرار بايد شفاف باشد. اگر رنگ ادرارتان زرد پررنگ است نشانه كمبود آب بدن شماست پس بلافاصله آب بنوشيد و فراموش نكنيد كه در طول روز آب كافي بنوشيد.

§ نوشيدن آب به اندازه كافي جريان ادرار را زياد مي كند و اگر به موقع ادرار كنيد ميكروب از مجاري ادرار شما شسته شده و به بيرون از مجاري رانده مي شود.

§ نوشيدن آب زغال اخته باعث بالا رفتن دفاع سيستم ادراري در مقابل عفونت ها مي شود و احتمال ابتلا به بيماري كاهش پيدا مي كند.

§ يبوست خود عاملي است كه احتمال ابتلاي شما به عفونت هاي ادراري را افزايش مي دهد براي جلوگيري از يبوست غذاهاي فست فود كمتر استفاده كنيد.

§   مراقبت وزنتان باشيد چون اضافه وزن و چاقي به ويژه در خانم ها عامل ابتلاي به عفونت هاي ادراري است.

§   بهداشت فردي را رعايت كنيد و هنگام دستشويي خود را از جلو به عقب بشوييد.

§ توصيه مي شود پسرها در اولين فرصت ختنه شوند چون احتمال ابتلاي آنها به عفونت هاي ادراري كاهش پيدا مي كند. ختنه نشدن يا دير ختنه شدن در مردها مي تواند عاملي در ابتلاي آنها به عفونت هاي ادراري باشد.

§ اگر شما خانمي هستيد كه در طول يك سال گذشته به عفونت ادراري مبتلا شده ايد از رفتن به استخري كه با كلر ضد عفوني شده است خودداري كنيد چون كلر باعث التهاب و ورود ميكروب به مجاري ادرارتان مي شود.

§ اگر در كودكي به عفونت هاي ادراري مبتلا شده ايد بيشتر مراقبت باشيد چون احتمال عود مجدد آن در شما بيشتر است حتي بعد از درمان تا سه ماه به صورت ماهيانه و سپس تا دو سال هر سه ماه يكبار و بعد از آن هر شش ماه يكبار آزمايش و كشت ادرار انجام بدهيد.

§   حجم ادرار كودكاني كه مستعد عفونت هستند بايد به ازاي هر كيلوگرم وزن حدود 40 ميلي ليتر باشد.

§ احتمال بازگشت عفونت ادرار در مرداني كه سابقه ابتلا به بيماري را داشته اند 30 درصد است و اين رقم در خانم ها 80 درصد است.

§ به خانم ها توصيه مي شود لباس هاي تنگ نپوشيد چون مثانه در اين صورت نمي تواند به طور طبيعي كار كند و ترشح شان بيشتر مي شود.

§ اگر به طور مكرر به عفونت ادراري مبتلا مي شويد بايد عكس برداري از مثانه و اسكن كليه براي شما انجام شود و در صورتي كه برگشت ادرار يا مثانه عصبي داشته باشيد بايد به دقت داروهايي كه پزشكتان تجويز مي كند را مصرف كنيد.

§   در برنامه غذايي خود سبزيجات تازه و مواد غذايي حاوي فيبر را فراموش نكنيد.

§ شير مادر داراي مواد محافظت كننده اي است كه مانع از ابتلاي نوزاد به عفونت هاي ادراري مي شود، بنابراين توصيه مي شود حتما نوزادتان را با شير مادر تغذيه كند.

§ اگر از آن گروه افرادي هستيد كه مدام زمان توالت رفتن خود را به عقب مي اندازيد و جلوي ادرار خود را مي گيريد مراقب باشيد چون احتمال ابتلاي شما به عفونت هاي ادراري بيشتر است چرا كه در اين شرايط هماهنگي اعصاب مثانه شما به هم مي خورد.

نكته: عفونت ادرار در دخترها هشت درصد و در پسرها يك تا سه درصد است.

 

درباره نویسنده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل را به عدد وارد نمایید : * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست مطالب

آمار بازدید

رتبه سایت

دیگشنری