مهر
۲۲
۱۳۹۲

اروتروپین و نفرامین

سلام چند وقت پیش یکی از بازدید کننده ها سوالی در مورد اروتروپین و کاربرد اون پرسیده بودند من مطالبی رو در مورد اروتروپین براتون میذارم . معمولا ما از اروتروپین ، نفرامین یا نفرازون که هر سه در یک گروهن برای سشتشو کلیه ها وتخلیه مواد سمی از بدن مرغ ها استفاده میکنیم که این عمل بیشتر بعد از دادن هر آنتی بیوتیک قوی انجام میشه . به این دلیل که اکثر آنتی بیوتیک ها مواد شیمیایی و گاها سمی بوده و باعث فشار زیاد به کلیه و تورم آنها میشه  و معمولا بعد از هر آنتی بیوتیک مقدار آسیت و ادم داخلی و آب آوردگی بالا میره که از این دارو برای رفع این عوارض استفاده میشه البته هپاویال و یا کیمیا هپاتیشو هم برای سشتشو داخلی بدن از جمله کبد کلیه ها و قلب موثره که میتونیم بعد آنتی بیوتیک ها از اونا هم استفاده کنیم .                           

اروتروپین (متنامین)

اروتروپین از دسته داروهای آنتی  سپتیک مجاری ادراری میباشد .  داروی موثره آن متنامین میباشد . این دارو اثرات خود را از طریق آزاد کردن فرمالدئید در مجاری ادراری و مثانه ایجاد میکند . همچنین مواقعی که مثانه تحت تاثیر ادرار اسیدی قرار دارد این دارو با خاصیت قلیایی سبب بهبود التهاب مثانه میگردد . در آزمایشات خارج از بدن نشان داده شده است که این دارو اسید اوریک را در خود حل میکند .

موارد مصرف :

اروتروپین برای درمان کله سیستیت ، ورم مثانه حلال سنگ های کلیوی ، کیسه صفرا ، بیماری تاج آبی ، نقرس احشایی و مفصلی ، بیماری نفروز ( گامبرو ) بیماری کوکسییوز ، بیماری سر سیاه ، آنتریت سالمونلوز و کلی باسیلوز مورد استفاده قرار میگیرد . مقدار مصرف آن 1-2 گرم در لیتر به مدت 3تا 6 روز متوالی میباشد .

اروتروپیپن را همراه با سولفانامید استفاد نکنید زیرا باعث تشکیل رسوب غیر محلول همراه با فرمالدئید میشود . دز مصرفی باید در همان روز تهیه شده مصرف شود .                                                                  

نفرامین ( متنامین ویتامینه ) ( نفرازون )

مشخصات : متنامین –نمک بنزوات – نمک های معدنی – ویتامین k3

موارد مصرف : درمان عفونت های ادراری ( نفرایتیس ، نفروسیس ، منو سیتوسیس ، تاج آبی ) و نقرس احشایی و ضد عفونی مجاری ادراری

وجود افزودنی های معدنی در این دارو مغذی بوده و باعث تنظیم ph ادرار میشود . ویتامین k3در ترکیب دارو از خونریزی های داخلی جلوگیری میکند .مصرف آب را افزایش داده و تجزیه بیو شیمیایی دیگر دارو های مورد استفاده در کبد بیمار آسان میکند دز مصرفی-2/-5/ گرم در لیتر میباشد . نفرامین در بسته های 200 گرمی بسته بندی شده است

دارو به عنوان ماده ای که از طریق اعمال شیمیایی خود موجب تغییر در عملکرد بیولوژِک میشود ، معرفی میگردد. امروزه حجم عظیمی از داروهای مختلف آنتی بیوتیکی ، تقویتی و حتی داروهای گیاهی و گاهی داروهای منقضی و یا تقلبی در طیور مصرف می گردد که در هر حال امکان بروز انواع تداخلات دارویی با یکدیگر و با مواد غذایی و تاثیر آن بر ارزش تست های آزمایشگاهی بوجود می آید.


تداخلات دارویی در واقع تغییر اثر یک دارو بر یک داروی دیگر،غذا، آشامیدنی یا یک ماده شیمیایی دیگر است.تداخلات دارویی گاهی موجب کاهش کارایی داروها و گاهی سبب مسمویت زایی می گردند. تداخلات دارویی هم از نوع فارماکو کنتیکی و هم از نوع فارماکوددینامیکی می باشد. در نوع فارماکو کیکیتکی، تداخلات دارویی در مراحل جذب،توزیع،متابولیزم در رفع دارو انجام می شود که به این نوع تداخلات ADME گفته می شود.بیشترین نوع تداخلات دارویی در طیور در مرحله جذب گوارشی انجام می شود و در اکثر موارد منجر به کاهش جذب دارو یا ماده غذایی می شوند(به ویژه اینکه در طیور صنعتی درمان اکثرا از طریق خوراکی انجام می شود ) برخی سرعت جذب دارو را کاهش داده و برخی تعداد کل جذب دارو را کم می کنند.(حانند تاثیر نئومایسین روی جذب پنی سیلین ها یا تاثیر کلسیم روی جذب تتراسیکلین ها). اساس کلی تداخلات دارویی نوع فاماکو کنتیکی بر ایجاد تغییرات در PH دستگاه گوارش ،|پلاسما و یا ادرار،اتصال به صورت Chelatiorrو تشکیل کمپلکس،تغییر در سرعت حرکت دستگاه گوارش ،اختلال در جذب دارو از روده،رقابت برای اتصال به پروتئین های پلاسما،افزایش یا کاهش فعالیت های انزیمی بدن، تغییرات در جریان خون در دستگاه های مختلف و تاثیر گذاری بر دفع صفرا و ادرار می باشد.                

تداخلات فارماکودینامیکی آن دسته از تداخلات دارویی هستند که اثر یک دارو در حضور یک داروی دیگر تغییر می کند و یا گاهی برای اتصال به یک گیرنده رقابت می کنند. مهمترین انواع این تداخلات افزاینده یا سینرژیکی و کاهنده یا انتا گونیستی هستند که سهم کمتری ار تداخلات دارویی را دارند. اگر چه میتوان با تغییر دارو،کاهش دوز و یا حذف یک دارو تداخلات دارویی را کاهش داد ولی در هر حال باید به این مهم قبل از هر نوع تجویزی توجه شود.

                               

کلرامفنیکل و فوروازولدون و اثرات مخرب روی بدن انسان

سلام امروزدر مورد دو تا از داروهایی که در اغلب مرغداری های ایران به صورت گسترده استفاده میشه صحبت کنم که این دارو ها مثل سمی به بدن ما تزریق میشه بدون اینکه خودمون بفهمیم . 

مصرف بعضی از آنتی بیوتیک ها به عنوان محرک رشد , پیشگیری و یا درمان عفونت ها در حیواناتی که منبع مواد غذایی انسان هستند نگرانی عمده ای را در سطح بین المللی ایجاد نموده است . وجود بقایای داروها  و مواد شیمیایی به ویژه آنتی بیوتیک ها و هورمون ها در مخصولات غذایی از مهمترین عوامل ایجاد کننده اختلالات هورمونی , بروز مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری های بیماری زا و یا سرطان  در انسان میباشد . کلرا یک آنتی بیوتیک با طیف وسیع و داروی بلقوه سرطان زا است که فقط با دوراژ درمانی  و برای عفونت های شدید جهت مصرف در انسان  به کار میرود . faq خواستار توقف سریع این مواد در تمامی حیوانات خوراکی حتی به شکل موضعی شده . کلرا و فلو دارای اثرات سمی بر ژن ها که مصرف آن موجب سرطان شده و به دلیل وجود آنمی آپلاستیک در افراد حساس ممنوع است . این دارو در چین , ویتنام , اندونزی , تایلند , هند , بنگلادش و مکزیک وایران به مقدار شدید مصرف میشود .                                .

 اثرات فلورازولیدون درر انسان : که موجب ازدیاد فشار خون و بروز واکنش های جانبی گوارشی و عصبی و سیستمیک و پوستی  میشود . که برای تشخیص مورد اسفاده قرار گرفتن این ماده از بافت شبکیه چشم به دلیل تجمع این مواد استفاده میشود .                                 

سلام امروز در مورد نسل جدید آنتی بیوتیک ها که آنتی بیوتیک نبوده ولی کارهای آن را انجام میدهد و دارای مزایای زیادی میباشد میخوام صحبت کنم  .

پرو بیوتیک : یک افزودنی غذایی میباشد که که محرک رشد نیز میباشد . پروبیوتیک ها افزودنی های غذایی میکروبی هستند که از طریق بهبود تعادل میکروبی روده تاثیرات سودمندی ( از جمله افزایش رشد و بهبود روند هضم غذا ) بر روی طیور دارند . امروزه این محصول برای تحریک دستگاه ایمنی و پیشگیری ابتلا به بسیاری از بیماری ها به کار گرفته میشود معنی واژه پروبیوتیک که به یونانی میباشد ( برای زندگی ) میباشد . پروبیوتیک ها یا مواد حیات بخش , میکروارگانیسم های زنده ای هستند که نه از طریق نابود سازی میکروارگانیسم های موجود بلکه با ایجاد و تقویت میکروارگانیسم های مفید موجود در دستگاه گوارش , موجبات حفظ سلامتی یا افزایش رشد را در دام و طیور فراهم میآورند . از دیگر مزایای این محصول این است که اثراتی  در محصولات تولیدی نمیگدارد که برای مصرف کننده ها خطر ساز باشد . پرو بیوتیک ها میتوانند به شکل قرص , گرانول یا خمیریبه کار روند . آنها همچنین به صورت مستقیم از دهان یا همراه آب آشامیدنی یا غذا مصرف شوند .

نحوه عمل پرو بیوتیک ها : 1- ایجاد تغییرات مفید در جمعیت میکروبی روده  2- تولید و یا تحریک رشد میکروبهای تولید کننده اسید لاکتیک و در نتیجه تغییر در ph  روده 3- تولید ویتاوین و مواد مشابه آنتی بیوتیک ها 4- کاهش تولید سم و مواد سمی در روده مانند آمونیوم  5- افزایش مقاومت میزبان به بیماری از طریق تحریک سیستم ایمنی .

اثرات سودمند به کارگیری پروبیوتیک : 1- بهبود رشد 2- بهبود بکارگیری غذا  3- افزایش تولید 4- بهبود وضعیت سلامتی

امروز در مورد حفظ سلامت روده مقاله ای میذارم که این قضیه اهمیت زیادی در پرورش مرغ دارد.

پرندگانی که از سلامت روده برخوردارند , مواد غذایی جذب  شده را بیشتر صرف ساخت غضله خواهند کرد که نتیجه آن بهبود بهوری گله میباشد . پرندگانی که فاقد سلامت روده میباشند , غذای جذب شده را بیشتر صرف مبارزه با بیماری و ترمیم روده خواهند کرد که نتیجهآن وجود پرندگان کوچک با بهره وری پایین میباشد .  اثرات ضعف سلامت روده 1- ضریب تبدیل بد 2-کاهش گوشت گیری 3-عدم جذب رنگدانه های موجود در غذا 4- افزایش تلفات 5- یکدست نبودن گله 6-ضرر اقتصادی تا میزان 900 ریال به ازای هر پرنده

بیشترین مشکل در روده وجود کوکسیدیوز میباشد که بهترین راه برای درمان آن پیشگیری از آن میباشد زیرا که داروی مناسبی برای درمان آن وجود ندارد . به همین دلیل از چند نوع دارو که در دان استفاده میشود برای پیشگیری استفاده میشود

ناراسین : که محصولی  از الانکو میباشد و یک ضد کومسیدیوز موثر و موفق در سلامت روده که باعث بهبود بهره وری و وزن گیری گله به خصوص در فصول گرم سال میگردد.

موننسین سدیم : یک محصول برای کنترل موثر کوکسیدیوز که باعث بهبود ضریب تبدیل و کاهش رطوبت بستر , بویژه در فصول سرد میگردد .

سالینو مایسین : یک دارو ضد کوکسیدیوز وسیع الطیف میباشد . که هیچگونه عوارض جانبی بر دائقه و تغذیه جوجه ها ندارد .

دیپروسین پلاس : داروی ضد درد ، ضد تب ضد استرس ،ضد التهاب ،اشتها آور میباشد . در هنگام وقوع بیماریهای باکتریایی و ویروسی و یا به دنبال تحریک سیستم ایمنی بدن در هنگام واکسیناسیون ، یکی از مکانیسم های دفاعی بدن افزایش درجه حرارت بدن یا تب میباشد   که با افزایش سوخت و ساز بدن و افزایش میزان مصرف انرژی ایجاد میگردد . در این موارد نه تنها گله دچار بیماری میشود ، بلکه با مصرف انرژی بیهوده از تولید کاسته میشود .این دارو مانع افزایش درجه حرارت بدن میگردد ، در نتیجه از اتلاف انرژی جلوگیری میکند . همچنین داروی فوق در شرایط افزایش گرمای محیط و بدن در استرس گرمایی ، دمای بدن را کاهش میدهد .  موارد مصرف : در موارد بروز انواع بیماری ها کنترل تب ، بی حالی و بی اشتهایی و در موارد سندرم آسیت مفید  میباشد . در موارد گرمای شدید برای جلوگیری از استرس گرمایی و به هنگام واکسیناسیون های مختلف و انواع استرس استفاده میشود .     داروی دیگر که تقریبا همین  کار را میکند دیپروسین میکس میباشد .

بروکوپن  : دارویی خلط آور ، موکولیتیک ، گشاد کننده مجاری تنفسی میباشد . این دارو باعث روان شدن ترشحات غدد موکوسی در مجاری تنفسی میشود و با این کار باعث دفع عوامل پاتوژنیک میشود .  موارد مصرف :crd  ،برونشیت و آنفلوانزا میباشد . 

داروها 1:

امروز در مورد یک سری از دارو ها در صنعت مرغداری صحبت میکنم که کاربرد زیادی دارن که تعداد زیادی وجود دارد یه تعدادی از اونهارو امروز بررسی میکنیم .

 انرو فلوکساسین : انرو با مهار آنزیم dnaژیراز در باکتری وسیعترین طیف اثر را در مورد اغلب پاتوژنهای طیور دارا میباشد . باکتریهای گرم مثبت و منفی  و مایکو پلاسما نسبت به این آنتی بیوتیک حساس هستند و این دارو دارای اثر سریع  میباشد که در زمان نیم تا دو ساعت میتواند اثر خود را میگذارد.  موارد مصرف : انرو در بیماری هایcrd,کوریزای عفونی طیور ,سینوویت عفونی طیور , سالمونلوز , کلی باسیلوز , پاستورلوز و سایر عفونت ها استفاده میشود .  عدم مصرف : مصرف همزمان انرو فلوکساسین  با کلرامفینکل ,تتراساکلین ها و مکرولید ها توصیه نمیشود .

 

اریترومایسین : آنتی بیوتیک قوی از خانواده ماکرولید میباشد که در دوزهای معمولی اثر باکتریواستاتیک دارد ولی در مقادیر بالا ممکن است به مرگ باکتریها شود و ph بالا باعث عملکرد بهتر این دارو میشود موارد مصرف آن در crd کوریزای طیور , و بیما ریهای مثل پاستورلوز  میباشد . که این دارو برای مقابله با استرس ناشی از واکسیناسیون , جابه جایی و حمل و نقل و پیشگیری از بیماری ها توصیه میشود . تجویز همزمان این دارو با کلرامفینکل و سولفونامید ها و تتراسا یکلین ها  باعث تداخل دارویی میشود .

اکسی تتراسا یکلین : آنتی بیوتیک وسیع الطیف باکتریو استاتیک میباشد که بعد از مصرف , بسیار سریع در بدن پخش میشود  و خیلی آهسته نیز متابولیزه شده و حذف میگردد . این دارو روی باکتری های گره منفی مثبت و مایکو پلاسماها موثر است .    موارد مصرف : برای عفونت های ناشی از استرس ها نظیر واکسیناسیون و جابجایی استفاده میشود . و در پیشگیری و درمان بیماریها از قبیل crd سینوزیت و عفونتهای دستگاه تنفس وعفونت های دستگاه دستگاه گوارش , اسهال های میکروبی مثل اسهال های سفید , موثر میباشد . در پیشگیری از کاهش تولید گوشت و تخم مرغ در مواقع استرس موثر است .  این دارو 7 روز قبل از کشتار یا قبل از مصرف تخم مرغ باید قطع شود .

      مطالب مرتبط

درباره نویسنده:

یک پاسخ به “اروتروپین و نفرامین”

  1. مهران گفت:

    مطالب بسيار مفيد بود.
    با تشكر
    پيروز باشيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل را به عدد وارد نمایید : * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست مطالب

آمار بازدید

رتبه سایت

دیگشنری