شهریور

پیشگیری و کنترل بیماری در سگها و گربه ها با واکسیناسیون

جهت درمان و مشاوره حیوانات خانگی(سگ. گربه. پرندگان و …) با این شماره تلگرامی پیام بگذارید ۹۱۳۱۸۳۹۶۳۵ دکتر وت.

برنامه واکسیناسیون سگ ها متداول به قرار زیر است :
سن : دو ماهه
نوع : سه، پنج، شش، هفت، نه گانه
تکرار : ماه بعد

سن : سه ماهه وبالاتر
نوع : سه، پنج، شش، هفت، نه گانه بهمراه واکسن هاری
تکرار : سال بعد ( هر سال ۱ بار ، توضیح در انتهای مطلب )

• واکسن سه گانه سگ شامل ( دیستمبر، پارواویروس و هپاتیت).
• واکسن پنج گانه سگ شامل ( دیستمبر، پارواویروس، هپاتیت، دو سویه پاراآنفلونزا)
• واکسن شش گانه سگ شامل ( دیستمبر، پارواویروس، هپاتیت، پاراآنفلوانزا، دو سویه لپتوسپیروز)
• واکسن هفت گانه سگ شامل ( دیستمبر، پارواویروس، هپاتیت، پاراآنفلوانزا، دو سویه لپتوسپیروز، و آدنو ویروس)
• واکسن نه گانه سگ شامل ( دیستمبر، پارواویروس، هپاتیت، پاراآنفلوانزا، پنج سویه لپتوسپیروز)
• واکسن سه گانه گربه شامل ( رینوتراکئید، کلسی ویروس، پن لکوپنی

واکسیناسیون

در سگ واکسن هفت گانه

DHPPiLR  (D=دیستمپر , H=هپاتیت عفونی ,P=پارووویروس ,Pi=پارا اینفولانزا ,L=لپتوسپیرا ,R= هاری)

واکسیناسیون تا ۵ سال ادامه دارد هاری تا اخر عمر بهترین زمان ۶-۷ هفتگی ۶ گانه ۱۴-۱۶ هفتگی ۷ گانه و ۱۰-۱۲ هفتگی ۶گانه تکرار سالیانه واکسن هاری ، زودترین زمان برای هاری ۳ ماهگی است وبرای پلی والان ۶-۷هفتگی.

در ایران ۲ ماهگی ۶ گانه بار دوم ۷گانه ۳ ماهگی در دام بالای ۳ ماه احتیاجی به تکرار نیست،برای دام ابستن بخصوص زنده تخفیف حدت یافته ممنوع است.

واکسن زنده تخفیف حدت یافته SC  پوست ناحیه قفسه صدری(پنبه الکلی نه!!!!!!!!!!!!!)

پارووویروس

مهمترین علامت گاستروانتریت هموراژیک استفراغ اسهال همراه خون و تازه

زیر ۲ ماه ایجاد فرم قلبی (میوکاردیت) بروز مرگ ناگهانی

همراه خون مقدار زیادی پروتئین هم دفع میشود و از دست دادن مقدار زیادی البومین

سرم معمولی چندان موثر نیست (سرم امینو پلاسما از مرگ جلوگیری)

هدف اصلی روده باریک و بجای ملنا هماتوچزیا داریم بعلت شدت زیاد خونریزی

دیستمپر

فرم گوارشی: اسهال استفراق میتواند همراه خونریزی هم باشد.

فرم تنفسی:

فرم عصبی: بدترین فرم آنسفالیت

فرم دندانی: هایپو پلازی بالشتک کف پایی

فرم چشمی: کوریورتینیتیس زخمها در شبکیه و تلالو زرد رنگ در چشم به ان gold medal

درمان:pen…۸۰۰۰۰۰, Genta…, Serum 1/3,2/3 , B.complex. Dexamethazon

هپاتیت عفونی

عوارض گوارشی دارد ، صاحب دام معتقد است دام مسموم شده، عوارض عصبی دارد(در اثر عوارض کبدی)، سرگردان شدن آمونیاک در خون،

درمان: نئومایسین بخاطر اثر بر باکتری اوره آز+ اثر دارد و پروتئین جیره را کاهش میدهیم

گربه

Tri Cat=  رینوتراکئیت اولسر قرنیه، عطسه سرفه، چشمها بسته، تشخیس نوار کاغذی فلورسئین(قسمتهای فوقانی)

کلسی ویروس =مهمترین مشخصه اولسر روی زبان و کام ، مشکلات تنفسی تشخیس نوار کاغذی فلورسئین(قسمتهای تحتانی)

پن لکوپنی =پاروو ویروس ،علایم GI استفراغ زرد صفراوی خصوصا فصل پائئز،بعد شاید اسهال هراه خون ، لنگش(عوارض پوستی)

زخم قرنیه=N استیل سیستئین(انتی دت استامینفن) تتراکائین بیحسی موضعی و انتی بیوتیک( بیماری قارچی مصرف کورتیکو استرویئد ممنوع)(توکسوپلاسموز؟)

وعده های غذایی

تعداد وعده بسته به سن متفاوت است توله ۴ ماهه ۳ وعده، ۵ ماهه ۲ وعده و ۶ ماه به بالا ۱ وعده غذایی که ترجیحا این وعده در غروب افتاب داده می شود.

توله هر ۲ ساعت = شیر+زرده تخم مرغ+شکر

ریزش مو

فواصل شستشو ۳هفته یکبار ، پودر BrowerYeast شامپو بچه و مولتی ویتامین

قطره تعلیم ادرار

حاوی عصاره غلیظ ادرار ف اموزش از ۳ ماهگی، روش= یکربع بعد از مصرف غذا کمی از قطره را روی یک روزنامه چکانده ودر یک محل مشخص قرار می دهیم به مرور به محل و بو عادت میکندوهمیشه در ان محل ادرار یا مدفوع میکند.

نکته:

به طور کلی برنامه تجویز داروی ضد انگل در سگ و گربه می بایست به گونه ای طراحی گردد که هم بر علیه کرم های حلقوی یاگرد (ROUND WORMS)و هم برعلیه کرم های پهن یا نواری پیشگیری و درمان صورت گیرد.
کرم های حلقوی شامل نماتودهای می شوند مثل اسکاریس ها ، کرم های قاپدار مثل انکیلوستما،کنینوم و استرونژیلوس.
کرم های پهن شامل ترماتودها وسستودهای می باشند از مهمترین کرم های این دسته : دیپلیدیوم کنینوم و مهتر از انگل مشترک اکینوکوک گرانولوزوس عامل کیست هیداتیک اشاره کرد.
در رژیم های درمانی داروهای ضدانگل سعی میشود که داروهایی استفاده گردد که از الودگی حداکثر کرم های حلقوی و حداکثر کرم های پهن بخصوص اکینوکوک در سگ پیشگیری به عمل اید در این بخش سعی می گردد به توضیح نکات کاربردی تجویز داروهای ضد انگل پرداخته شود.

2 پاسخ به “پیشگیری و کنترل بیماری در سگها و گربه ها با واکسیناسیون”

1. شریعتی گفت:

از مطالب مفید شما کمال استفاده را بردم.

ناهید شریعتی مدیر تبلیغات بیاباما