شهریور
۶
۱۳۹۳

تغذیه سگ و گربه

تغذیه سگها

جهت درمان و مشاوره حیوانات خانگی(سگ. گربه. پرندگان و …) با این شماره تلگرامی پیام بگذارید ۹۱۳۱۸۳۹۶۳۵ دکتر وت.

توجه نمایید که:

غذاهایی که از یخچال خارج شده و سرد هستند را نباید بلافاصله به حیوان بدهید ؛ چون این کار باعث می‌شود که دستگاه گوارش سگ مقداری از حرارت بدن را برای گرم کردن آن مصرف کند که این عمل با هضم غذایش منافات دارد .

گوشت :

گوشت اکثر حیوانات علفخوار از قبیل گاو ، گوسفند ، به ویژه دل ، کلیه و شکمبه بسیار مفید و مغذی است . تغذیه با ماهی تازه ، در صورتیکه حاوی استخوانهای تیز و خطرناک نباشد ، بسیار عالی است . استفاده از گوشت خوک به دلیل اینکه دارای چربی زیادی است ، توصیه نمی‌شود . گوشت را حتما ً  بصورت پخته در اختیار سگ قرار بدهید .

استخوان:

استخوان و مغز استخوان در تأمین مواد غذایی سگها ارزش ویژه‌ای دارند . علاوه بر این استخوان برای سلامتی دندانها و لثه‌ها نیز مناسب و مفید است و جویدن آن بدلیل تولید حجم زیادی از بزاق ، برای هضم غذا سودمند است . با این حال بایستی نکات زیر را در مورد تغذیه با استخوان رعایت کنید :

ـ استخوان حیوانات کم‌سن دارای مقادیر زیادی غضروف بوده و برای سگهای جوان مفید و ضروری است .
ـ قبل از تغذیه با استخوان باید مطمئن باشید که استخوانی که به سگ می‌دهید ، باعث انسداد و ناراحتی دستگاه گوارش سگ نخواهد شد . برای مثال استخوانهای ریز بدلیل اینکه بدون جویده شدن بلعیده می‌شوند ، می‌توانند باعث انسداد مری شوند .

ـ استفاده مکرر و زیادی از استخوان باعث یبوست می‌شود .

غلات :

این قسمت شامل موادی همچون آرد گندم ، برنج ، جوی دوسر ، ارزن و … است که بایستی بصورت پخته و یا بو داده مصرف شوند . بهتر است که غلات را با پوستشان به مصرف سگ برسانید زیرا در غیر اینصورت ویتامینهایی که در پوست غلات موجود است از بین خواهد رفت . توجه کنید که آنها را خوب کوبیده و همراه با انواع سبزیجات پخته ، مخلوط کرده و برای غذای سگتان مصرف کنید .

سبزیجات :

استفاده از سبزیجات بدلیل داشتن ویتامینها و مواد معدنی در ترکیب جیره غذایی سودمند است . برای مثال اسفناج بدلیل داشتن مواد آهنی قابل توجه در تقویت سیستم خونساز بدن ، مفید است .

نمک :

استفاده زیاد از نمک در جیره غذایی سگها توصیه نمی‌شود زیرا برای سلامتی کلیه‌های سگ ، بدلیل اینکه حیوان فاقد غدد ترشح‌کننده عرق می‌باشد ، زیان‌آور است . اصولا غذاهای نمک‌زده و ادویه‌دار برای سگ مفید نیست .

روغن (چربیها) :

استفاده از روغنها مانند روغنهای مایع بدلیل داشتن مقادیر زیادی اسیدهای چرب ضروری در جیره غذایی سگها الزامی است . کمبود این اسیدهای چرب باعث بروز اختلالاتی در سیستم عصبی و شنوایی سگها خواهد شد و برعکس استفاده از آنها باعث شادابی و سلامتی پوست گشته و موجب خوش‌طعم شدن غذا نیز می‌شود . استفاده از روغن ذرت و یا روغن زیتون به مقدار ۲ تا ۳ قاشق چایخوری توصیه می‌شود .

برای تغذیه سگ‌های بالغ ۲ وعده غذایی در روز کفایت می‌کند . ولی در مورد توله‌های جوان باید تعداد وعده‌های بیشتری را در نظر بگیرید . توله‌ها نسبت به سگهای بالغ به غذاهای انرژی‌دار ، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب ضروری بیشتری نیازمند هستند . بنابراین در بررسی کیفیت و کمیت غذایی آنها ، بخصوص بعد از سن، ۵ هفتگی که از شیر گرفته می‌شوند ، وسواس بیشتری به خرج دهید . استفاده از شیر ، تخم‌مرغ و گوشت در این راستا قابل توصیه است ؛ ولی هرگز تخم‌مرغ را بصورت خام به حیوان ندهید ، زیرا اینکار باعث ایجاد مشکل در جذب ویتامین B1 خواهد شد .

در این سنین که توله‌ها رشد سریعی دارند ، استفاده زیاد از غذاهایی با فیبر بالا توصیه نمی‌شود . بعد از اینکه سگها به سن بلوغ رسیدند ، بتدریج مقدار غذای مصرفی آنها کاهش می‌یابد و بهمین دلیل باید تعداد وعده‌های غذایی را به ۲ بار در روز کاهش دهید . با این حال توجه به شرایط محیطی ، جثه ، نژاد و میزان فعالیت آنها در این راستا الزامی است . برای مثال جیره یک سگ آپارتمانی با جیره یک سگ کار ، یا سگی که در هوای سرد بیرون از منزل نگهداری می‌شود ، مطمئنا ً متفاوت است .

در مورد سگهای آبستن و سگهایی که جفتگیری خواهند داشت نیز بایستی قبل از جفتگیری ، کمیت و کیفیت غذا را افزایش دهید (مثلا با استفاده از مکمل‌های پروتئینه و ویتامینه) و بعد از این مدت باید جیره را به حالت اولیه برگردانید و دوباره از هفته ۳ و ۴ آبستنی که وزن سگ شروع به زیاد شدن می‌کند ، بتدریج مقدار غذا را زیاد کرده و کیفیت آن را نیز بالا ببرید . استفاده از مکمل‌های ویتامین بخصوص ویتامین D و مقادیر کافی کلسیم و فسفر ، در طی آبستنی بسیار مفید است . بعد از زایمان و در طی ۳ هفته اول بعد از بدنیا آمدن توله ، جیره غذایی مادر را به ۲ الی ۳ برابر مقدار عادی افزایش دهید .

آب :

آب آشامیدنی باید پاکیزه و عاری از مواد آلوده باشد . ظرف آبخوری سگها را حداقل یکبار در روز شسته و پر از آب کنید . آب بدن این حیوان به طرق مختلف مانند ادرار ، مدفوع و له‌له زدن دفع می‌شود . بنابراین باید سعی کنید آب تازه همیشه در اختیار حیوان باشد (به خصوص در فصل گرما) . ظرف آبخوری سگها باید ارتفاع مناسبی از سطح زمین داشته باشد تا موشها نتوانند به آن دست یابند زیرا آنها می توانند بیماریهای خطرناکی مانند لپتوسپیروز را به سگ منتقل کنند.

جهت درمان و مشاوره حیوانات خانگی(سگ. گربه. پرندگان و …) به این شماره تلگرامی پیام بگذارید ۹۱۳۱۸۳۹۶۳۵ دکتر وت.

 

درباره نویسنده:

یک پاسخ به “تغذیه سگ و گربه”

  1. قندلاکتوز شیرخشک نوزادانسان و شیرگاو قاتل نوزادان سگ و گربه می باشد
    جلوگیری ازمرگ دردناک نوزادان گربه وسگ
    خواهشمنداست توضیحات زیر راکه برمبنای تجربه من است درسایت خود بگنجانیدتا مثل من شاهد مرگ درد ناک آنها نباشید
    تجربیاتی درمورد تغذیه بچه گربه نوزاد با شیر خشک نوزادانسان دارای سّم لاکتوز
    1- شير خشك بدون لاكتوزنوزادانسان و يا شير خشك مخصوص سگ و گربه كه نوع ايراني آن با قيمت بسيار مناسب نيز در دسترس هست استفاده كنيد. (قصد تبلیغ نیست ذکر مثال است فقط زنده ماندن حیوان ورنج نکشیدن آن درهنگام جان دادن مطرح است ) مناسبترین گزینه است وخطرمرگ واسهال برای بچه گربه ندارد ولی شیر گاو به دلیل قند لاکتوز سمی وکشنده است وباعث اسهال وسپس مرگ حیوان می شود
    2- شیرخشک نوزاد انسان به دلیل قندلاکتوزباعث مرگ بچه گربه می شود و اسهال می شود برای درمان آن باید خیلی فوری توسط دام‍‍پزشک حتماسرم وصل شودودرمان دیگری ندارد
    3- برای شیردادن نوزاد گربه بهتراست اگرشیشه نوزاد گربه در دسترس نبود ازسرنگ انسولین که شیر رابافشارکم وارد می کند واز ریختن آن به ریه حیوان جلوگیری می کند استفاده شود امااگر بازبافشاردادن زیادسرنگ انسولین شیرزیاد واردریه حیوان شد حتما سریع آن را چپه کنید یعنی سربه طرف پایین باشد تا شیر ازبینی حیوان خارج گردد وخفه نشود
    4- اگرگربه مادردرمنزل زایمان کرد بعداززایمان واطمینان ازاینکه نوزادها درکنارمادر هستند ودمامناسب می باشد(30درجه) بایدمحیط بسیارآرام وخلوت باشدومادررابافرزندان تنها گذاشت (هیچ انسان یاحیوان دیگری آنجانباشد تامادر بعداز استراحت به بچه گربه ها شیر دهد واگر به هردلیلی مادردرساعات اولیه تولد فرزندان خود را رهاکند دیگربعدازآن آنها راقبول نمی کند وبزرگ کردن نوزاد گربه به دلیل ناتوانی زیادآن بسیارمشکل می باشد اما غیرممکن نیست
    5- اگرنوزاد گربه را بدون مادر;بزرگ می کنید دمای محیط باید حتما30درجه سانتیگراد باشد چون نوزاد گربه نمی تواند درغیرازاین دما بدن خودراگرم نگه دارد وخطرمرگ وجوددارد
    6- درگربه ها وسگهای بزرگتر به جای تغذیه با جگرمرغ قلب مرغ داده شود که هزینه زیادی ندارد ومانند جگرمرغ باعث مشکلات استخوانی وعضلانی ودیسک کمرودرنهایت مسمومیت ومرگ حیوان نمی شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل را به عدد وارد نمایید : * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست مطالب

آمار بازدید

رتبه سایت

دیگشنری