آبان
۵
۱۳۹۳

کلیاتی در خصوص آموزش سگها (تربیت سگ)

سگ پلیس1 سگ پلیس2 سگ پلیس3 تربیت سگ3 تربیت سگ2 تربیت سگ4 تربیت سگ5 توله ‍ژرمن شفرد توله سیبرین هاسکی ادرار کردن سگها1 ادرار کردن سگها توله گریت دین تربیت سگ1 سگ5 سگ8 سگ7 سگ6

قلاده الیزابت

قلاده الیزابت

اسهال خونی در سگ

اسهال خونی در سگ

چند نکته در مورد شیر دادن به نوزاد

چند نکته در مورد شیر دادن به نوزاد

سگ زیبا

عکس سگ

عکس سگ

اگر شما سه عنصر کنترل، تداوم و ثبات قدم را در کارتان به کار برید مطمئناً موفق خواهید شد. سعی کنید سگ در همان بار اول منظور شما را بفهمد و فرمان شما را اطاعت کند. هرگز به سگ اجازه ندهید که خلاف خواستۀ شما عملی را انجام دهد.

سگ‌ها از دومین هفته تولد قدرت یادگیری دارند. لذا باید بعضی از درس‌ها مانند توالت کردن را هر چه سریع‌تر به آنها تعلیم داد. تربیت، اختصاص به زمان و مکان خاصی ندارد بلکه درهر حال و در هر موقعیتی سگ در حال یادگیری است؛ بنابراین با تشویق و پاداش، کارهای پسندیده سگ را ستایش و کارهای ناپسند آن را تقبیح کنید. این نکته را باید مد نظر قرار دهید که کارهایی که برای بعضی از سگ‌ها حالت تنبیه دارد ممکن است برای سگ‌های دیگر خوشایند باشد، مثلاً برخی از سگ‌ها از این که روی آنها آب پاشیده شود متنفرند یا از صداهای بلند می‌ترسند اما این موارد برای بعضی از سگ‌ها خوشایند است. نکته دیگری که در امر تربیت بااهمیت می‌باشد این است که مدت هر جلسه آموزش باید در ابتدا کوتاه باشد مثلاً در هر نوبت ۱۰ دقیقه کافی است اما با پیشرفت کار می‌توانید طول مدت تمرین را افزایش دهید. هرگز سعی نکنید پس از این که سگ یا توله سگ بی‌حوصله شد و علاقه‌اش را جهت ادامه کار از دست داد اصرار بر ادامۀ تمرین داشته باشید. سعی کنید جلسات تربیت تداوم داشته باشد و طوری برنامه‌ریزی کنید که زمان خاصی از روز برای این امر اختصاص یابد. در صورتی که سگ از اجرای فرمان شما سر باز زد همیشه او را سرزنش نکنید زیرا گاهی اوقات حیوان اصلاً منظور شما را نمی‌فهمد و لذا باید جهت تفهیم منظور خود به سگ تلاش کنید. پس از این که سگ فرمان شما را به درستی اجرا کرد تشویقش کنید و جایزه‌ای به او بدهید. اگر سگتان به شما علاقه دارد و از هوش متعارفی نیز برخوردار است با بکارگیری مطالبی که اینجا ارائه می‌گردد می‌توانید او را تربیت کنید. اما اگر حیوان، شما را دوست ندارد، از شما مراقبت نمی‌کند، احمق، بی‌توجه و بی‌علاقه و سربه‌هواست پیشنهاد می‌شود که از دستش خلاص شوید و سگ دیگری اختیار نمایید زیرا تلاش برای تربیت چنین سگی نتیجه مطلوبی ندارد و آموزش حیوان نیازمند صبر و حوصله فراوانی است. تا حد امکان باید از تنبیه بدنی سگ خودداری کرد؛ و تنها هنگامی که سگ عمداً اقدام به گاز گرفتن نمود او را تنبیه کنید و به او بفهمانید که این حرکت اصلاً و در هیچ زمانی قابل تحمل نیست. هیچگاه از یاد نبرید که باید از تنبیه بدنی سگ خودداری کرد زیرا سگ، شما را دوست دارد و بسیار حساس است؛ لذا با تغییر لحن و آهنگ صدای شما متوجه اشتباهش می‌شود. وقتی سگ شما کار اشتباهی انجام داد با بلند کردن صدایتان تنبیهش کنید و در صورتی که کار مورد پسند شما را انجام داد با صدای محبت‌آمیز او را تشویق کنید.

از به کار بردن روزنامه لوله شده (که بدون آسیب رساندن به سگ، تنها با ایجاد صدا باعث ترساندن سگ می‌شود)، جارو، ترکه، دست، زنجیر، قلاده یا سایر ابزاری که به گمان شما می‌توانید با آنها به سگ ضربه بزنید خودداری کنید زیرا سگ بعدها به طور نامطلوبی نسبت به آنها واکنش نشان می‌دهد. اگر با دستتان سگ را بزنید، حیوان را ترسو بار می‌آورید که همواره از دست شما بترسد؛ در حالی که سگ همواره دست صاحبش را به عنوان وسیله ابراز محبت نسبت به خود می‌شناسد. علاوه بر این هیچگاه حیوان را تهدید به کتک زدن که از عمل کتک زدن هم بدتر است ننمایید زیرا در آینده نسبت به هر دستی که نزدیک او بلند شود، عکس‌العمل نشان خواهد داد.

“رفتار سگ با غریبه‌ها”

این مطلب بسیار مهم است که اصولاً اگر شخصی سگ نداشته باشد بهتر از آن است که سگش که با هزاران زحمت و مرارت تهیه و نگاهداری شده است با هر شخص بیگانه‌ای مأنوس شود و به هر نوازشی تسلیم و یا در خیابان و معابر با هر روی خوش بیگانه‌ای هم‌گام شود. مایۀ بسی غرور است که سگ با بیگانه، بیگانه و با آشنا و اهل خانه مهربان و مطیع باشد. اصولاً سگ باید طوری تربیت شود که با وجودی که با غریبه‌ها نامأنوس است و دلبستگی پیدا نمی‌کند، دارای روحیه‌ای خشن و شرارت بی‌موقع نباشد. سگ باید درک کند هر موقع که صاحبش حضور دارد، آرام و ساکت باشد و عادت کند و بفهمد که نباید مردم را از خود بترساند. باید درک کند که دفاع از جان و مال صاحبش جزء وظیفه اوست. مخصوصاً سگ پاسبان باید یاد بگیرد که در غیبت صاحبش حراست اموال و متعلقات صاحبش به عهدۀ اوست.

“تعلیم پیدا کردن اشیاء”

موقعی که سگ در محوطه جست و خیز می‌کند و به اطراف می‌دود بهترین فرصت است که بتوان او را برای آوردن و یا پیدا کردن شیئی تعلیم داد.

هرگاه شیئی را در مقابل چشم حیوان پرتاب کنید سگ با فراست حیوان و طبیعی مخصوص به خود، دنبال آن شیء می‌دود و سعی می‌کند آن را به دندان بگیرد. در این موقع باید به سگ بیاموزید که آن شیء را نزد شما بیاورد. وقتی حیوان شیء پرتاب شده را با دندان گرفت، با فرمان بیا و یا بیار او را به طرف خود بیاورید و با فرمان بده شیء را از حیوان بگیرید و در همین حال او را نوازش کنید.

به این طریق، به زودی شاگر باهوش با تعلیم بیار و یا بده یاد گرفته است که باید چیزی را که برایش پرتاب می‌شود برای صاحبش بیاورد و به خوبی درک کرده است که این بازی قشنگ تکرار خواهد شد.

“تعلیم پریدن از روی موانع”

در موقع گردش در مزارع و راهپیمایی اغلب اتفاق می‌افتد که با نهرهای بزرگ و یا سایر موانع برخورد می‌کنید که لازم است از روی آنها بپرید و اگر سگ پریدن را یاد نگرفته باشد ناگزیر یا باید حیوان را بغل کنید و به آب بزنید و یا از همانجا مراجعت نمایید. همچنین سگ باید قادر باشد از روی موانع عمودی نیز بپرد.

برای تعلیم این درس باید یک مانع عمودی تهیه کنید و سگ را قلاده بزنید و او را از روی مانع وادار به پریدن کنید.

در این حالت سگ باید بفهمد که دویدن و یا گذشتن از کنار مانع و یا از زیر آن مورد نظر نیست و علاوه بر این نباید بدنش با مانع برخورد کند. طریقه عمل به این صورت است که ابتدا باید خود شخص با گفتن کلمه بپر از روی مانع بپرد و سگ را (با قلاده و زنجیر) برای این کار کمک و هدایت نماید و در همان لحظه که حیوان می‌پرد باید کلمۀ بپر را تکرار نماید و سپس او را نوازش کند. لازم به یادآوری است که در ابتدای کار نباید مانع بیش از ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر ارتفاع داشته باشد ولی بعد از چندی که حیوان تا حدی برای انجام این کار آماده شده می‌توان ارتفاع مانع را به تدریج زیادتر نمود و در این حالت باید سعی شود که پرش از ارتفاع خیلی زیاد حیوان را ناراحت نکند.

علاوه بر این می‌توانید همزمان با تعلیم “بیار” وقتی سگ چیزی را برای شما می‌آورد موانعی در سر راه او قرار دهید تا مجبور به پریدن از روی آنها شود.

همچنین ده فیلم کوتاه از ده فرمان آموزشی سگ بشرح ذیل جهت استفاده علاقمندان تهبه گردیده است.

– ده فیلم آموزشی جهت صاحبان و مربیان سگ
۱- فیلم آموزش نشستن
۲- فیلم آموزش فرمان آمدن به توله ها
۳- فیلم آموزش خوابیدن در رختخواب
۴- فیلم آموزش هم قدم شدن سگ با ما
۵- فیلم آموزش نخوردن غذا یا هرخوراکی دیگر
۶- فیلم آموزشی ارتباط چشمی در حین صدور فرمان
۷- فیلم آموزشی تشویق کلامی و خوراکی در حین آموزش
۸- فیلم آموزشی بستن پوزبند
۹- فیلم آموزش بوسیدن توسط سگ
۱۰- فیلم آموزش خوابیدن سگ روی زمین
۱۱- بهمراه فایل یک جلد کتاب آموزشی ده فرمان

توجه: جهت اطلاعات بیشتر شما عزیزان، کتابهای الکترونیک ذیل تهیه و آماده ارسال از طریق تلگرام می باشد. فهرست مطالب آنها قابل رویت شما عزیزان می باتشد.

فهرست کتاب بگیر کردن سگ۲

فهرست آموزش بدنسازی و آمادگی جسمانی سگها

فهرست تربیت آسان سگ

pdf- کتاب راهنمای پرورش آسان سگ

دوستان گرامی جهت مشاوره و بیان سوالات خود به این شماره تلگرامی ۰۹۱۳۱۸۳۹۶۳۵ پیغام  بگذارند. تشکر

درباره نویسنده:

3 پاسخ به “کلیاتی در خصوص آموزش سگها (تربیت سگ)”

  1. علیرضا م گفت:

    سلام
    بسیار ممنون و سپاس از توضیحات و وقت و ارزشی که برای سایت و اموزش ما مبتدی ها میگذارید
    خیلی لطف میکنید
    فقط اگه ممکنه راه ارتباطی با شما رو هم بزارید
    ممنون میشم
    مورد دوم ازتون خواهش میکنم در راجب بحث تربیت و نوع یاد دادن به سگ ها کمی بیشتر توضیح بدید
    ممنونتون میشم
    خسته نباشید

    • doctorvet گفت:

      سلام. شما از طریق همین سایت میتوانید پیام بگذارید و یا از طریق تلگرام یا واتس آپ با شماره ۹۱۳۱۸۳۹۶۳۵ پیام بگذارید. در ضمن بزودی کتاب الکترونیک آموزش و تربیت آسان سگ تدوین و منتشر خواهد شد که علاقمندان میتوانند خریداری نمایند

    • doctorvet گفت:

      سلام دوست من و ممنون از ابراز لطف شما،
      شما می توانید سوالات خود رو از طریق شماره تلگرامی بنده با گذاشتن پیام بپرسید. ۰۹۱۳۱۸۳۹۶۳۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل را به عدد وارد نمایید : * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست مطالب

آمار بازدید

رتبه سایت

دیگشنری