مهر
۲۲
۱۳۹۲

پرورش طيور بدون پر

 

 
يکي از موارد جديدي که امروزه مطرح شده ، پرورش نژادي از مرغهاست که بدن آنها کاملاً عاري از پر مي باشد . اين نژادها با نامهاي متفاوتي ياد مي شود :
( Featherles chicken , totally naked rooster )ازاسامي است که در مقالات مختلف براي اين نژادها عنوان شده است .
توليد اين نژادها با واکنشهاي متفاوتي در محافل علمي روبرو شده است .
برخي از مخالفان ، نژادها را حاصل دستکاري ژنتيکي و دخالت در کار خلقت دانسته و آن را عملي وحشيانه و غير اخلاقي نام برده اند در حالي که دکتر کاهنر معتقد است که اين نژادها با آميخته گري به وجود آمده اند .

مزاياي پرورش مرغهاي بدون پر

1 ـ افزايش راندمان در مناطق گرمسير

کاهنر بيان مي کند که به علت کاهش رشد جوجه ها در آب و هواي گرم هزينه توليد گوشت مرغ در نقاط گرمسير افزايش مي يابد به علت عدم وجود پر در اين نژادها مقاومت گرمايي در آنها افزايش يافته و در شرايط گرم راندمان افزايش مي يابد . البته اين پرندگان نسبت به سويه هاي پر توليد سرعت رشد بالايي ندارند ولي در مناطق گرم داراي راندمان بالاتري نسبت به اين سويه ها هستند .

2 ـ صرفه جويي در هزينه ها

توليداين پرندگان موجب صرفه جويي در موارد مختلفي در مناطق گرمسير مي شود :
الف )صرفه جويي در هزينه هاي مربوط به حرارت سالن : چنانکه بيان شد اين نژادها با داشتن تحمل حرارتي بيشتر موجب مي شوند که در هزينه هاي سنگين خنک کردن سالن صرفه جويي شود .
ب )صرفه جويي در هزينه هاي مربوط به خوراک : در قسمتهاي گذشته بيان شد که پر داراي مقادير بالايي پروتئين مي باشد که اين پروتئين از خوراک تامين مي شود همچنين در شرايط گرمايي احتياج به تغليظ جيره کمتر شده و هزينه خوراک مصرفي به طور قابل ملاحظه اي کاهش مي يابد .
ج )صرفه جويي در هزينه هاي مربوط به پر کني :علاوه بر صرفه جويي نام برده شده به علت عدم وجود پر ،هزينه هاي مربوط به پر کني لاشه از بين مي رود که مي تواند موجب کاهش هزينه توليد و کاهش قيمت گوشت توليدي
شود .

معايب پرورش مرغهاي بدون پر :

1 ـ نياز به کنترل شديد دماي داخل آشيانه در ساير مناطق

از آنجايي که پر به عنوان يک عايق براي بدن عمل مي کند هم در گرما و هم در سرما از تغيير دماي بدن جلوگيري مي کند . در اين نژادها به علت عدم وجود پر با تغيير شديد دما ، دماي بدن به سرعت تغيير کرده که مي تواند مضر باشد .به ويژه کاهش دما در مناطقي که داراي شبهاي سرد و روزهاي گرم مي باشند کنترل دماي داخل سالن مخصوصاً در شب حائز اهميت فراوان است .

2 ـ افزايش احتمال ايجاد صدمات پوستي و بيماريهاي انگلي

پوست بدن پرندگان به طورکلي نازک است در جوجه هاي گوشتي به علت رشد سريع بدن ضخامت پوست کمتر از ساير پرندگان است . در اين نژادها به علت عدم وجود فوليکولهاي پر ، ضخامت باز هم کمتر مي شود به علاوه يکي از وظايف پر محافظت از بدن در برابر عوامل خارجي مانند ضربات است اين دو عامل (نازکي پوست و عدم وجود محافظت پوست توسط پر ) موجب مي شود که پوست اين پرندگان در معرض زخمها و خراشها و همچنين بيماريهاي انگلي قرار گيرد که نياز به مديريت سالن و بستر را افزايش مي دهد .

3 ـ کاهش توانايي جفتگيري در خروسها و مرغها

در هنگام جفت گيري پر نقش مهمي به ويژه در خروسها ايفا مي کند ، خروسها به وسيله ي بال زدن تعادل خود را هنگام جفت گيري حفظ مي کنند که با حذف پر اين توانايي از بين مي رود .

4 ـ گمراه شدن پرندگان در تشخيص سلسله مراتب اجتماعي

عدم وجود پر موجب مي شود که پرندگان در تشخيص سلسله مراتب اجتماعي يکديگر دچار مشکل شوند که دو مورد اخير در گله هاي مادر ايجاد مشکل مي کند .
همان طور که بيان شد پر يکي از اجزاي بسيار مهم در بدن پرنده مي باشد و در نتيجه مديريت پر مي تواند در موفقيت يک واحد توليدي نقش تعيين کننده داشته باشد .
از آنجايي که درصد بالايي از پر را پروتئين تشکيل مي دهد لذا با حذف پر مي توان در مصرف پروتئين گران قيمت صرفه جويي کرد که اين امر مي تواند موجب افزايش بهره اقتصادي واحد توليدي گردد . براي کاهش و يا حذف پوشش پر مي توان از ژنهاي موثر بر خصوصيات پر از جمله گردن لخت ، پر وزوزي ، دير پر در آوري و ديگر ژنها بهره گرفت . چنان که مرغهاي کاملا بدون پر از آميخته گري يک نژاد گوشتي و نژاد گردن لخت به وجود آمده اند . البته در مورد استفاده گسترده از اين نژادها مسائل مختلفي بايد مورد بررسي قرار گيرد که بايد در کشور مورد توجه قرار گيرد همچنين براي پرورش مرغهاي مادر اين نژادها در کشور نياز به استفاده گسترده از تکنيک تلقيح مصنوعي به علت عدم توانايي در جفت گيري وجود دارد و نيز بايد امکان پرورش آنها در مناطق مختلف آب و هوايي کشور بررسي شود و در صورت امکان پرورش اين نژادها به ويژه در مناطق گرمسير کشور توسعه يابد .
منبع:فصلنامه بهداشت حيوانات

 

تاکنون مقالات بسیار زیادی در مورد تاثیرات آب و هوای گرم بر تولیدات طیور و نیازمندیهای مرتبط برای ساخت سالنهای مناسب با چنین محیطهایی نوشته شده است . اما در تمامی نوشته هایی از این دست ، شرایط موجود در محیطهای گرم ، یکسان در نظر گرفته میشوند .

در واقع ، شرایط مختلف و متفاوتی در آب و هوای گرم پدید می آید . شرایط فوق با توجه به فاکتورهایی چون عرض جغرافیایی ، ارتفاع ، و شرایط آب و هوایی ( دما ، رطوبت ، تشعشع خورشید و حرکت هوا ) ، پدید می آیند . تولیدکنندگان بایستی با توجه به تجربیات بدست آمده در منطقه خود ، اقدام به طراحی و احداث سالنهای پرورش طیور نمایند .

استرس محیطی :

فیزیولوژی طیور وحشی و تاثیرپذیری آن از فاکتورهای فیزیکی مرتبط با استرس محیطی ، اندکی پیچیده است . از سوی دیگر ، سنجش دمای داخلی بدن پرندگانی چون Gallinaseus ( مرغها ) در 41.2 تا 42.2 درجه سانتی گراد مشخص نموده است که دمای فوق ، در مقایسه با دامهای پستاندار و انسانها ( 36 تا 39 درجه سانتی گراد ) بالاتر است . این در حالیست که ، حد آستانه استرس گرمایی طیور درمقایسه با سایر حیوانات پائین تر است .

این در حالیست که در صورت سقوط دمای بدن پرندگان به میزان 20 درجه سانتی گراد پائین تر از میزان عادی ، در صورت گرم نمودن مناسب پرنده ، بازگشت به شرایط عادی امکانپذیر خواهد بود . احتمال مرگ طیور اهلی ، بدلیل استرس گرمایی ( Hyperthermia ) بیشتر از استرس در ارتباط با کاهش دما ( Hypothrmia ) میباشد .

طیور صنعتی ، بدلیل آنکه فاقد غدد عرق میباشند ، توانایی تحمل هوای گرم و مرطوب را ندارند . اگرچه ، در برخی موارد ، حرکت آب ، میان بافتهای مختلف پرنده به خنک نمودن آن کمک شایانی میکند . این در حالیست که تنها ، ضمیمه های سر ( همانند تاج ) سرشار از مویرگهای خونی بوده و توانایی دفع گرما به صورت مستقیم را دارند .

رگهای خونی موجود در اندامهای ضمیمه سطحی و اعصاب اتساع کننده رگهای پاها ( نزدیک به سطح پوست ) ، بصورت محسوسی ( هدایت ، انتقال و تشعشع ) در دفع گرمای بدن از راه تبخیر ، موثر میباشند . طیور پرورشی در محیط گرم ، اقدام به دفع گرما می نمایند . در خنک نمودن بدن به روش تبخیر ، جذب گرمای نهان تبخیر سبب دفع گرما به محیط بیرون میشود .

میزان بالایی از دفع گرما توسط پرندگان ، از راه ریه ها صورت میپذیرد . توجه داشته باشید که ریه ها واجد کیسه های هوایی بزرگی است که فاقد مویرگهای خونی میباشند . این دسته از کیسه های هوایی ، هیچ نقشی را در تبادلات گازی اکسیژن و دی اکسید کربن بازی نمی کنند . کیسه های هوایی فوق ، پدید آورنده سطوح مرطوب وسیعی هستند . این سطوح مرطوب ، نواحی مناسبی جهت تبخیر آب و خنک نمودن تبخیری میباشند . پرندگان ، گرمای فوق را به صورت له له زدن از دست میدهند . اصولا ، عمل له له زدن زمانی روی می دهد که دمای بدن پرنده به 43 درجه سانتیگراد میرسد .

تاثیرات منفی ناشی از میزان رطوبت بالا ، سبب بروز خسارتهای مختلفی میشوند . هوای اشباع شده با بخار آب ، از بروز خسارات بعدی ناشی از تبخیر توسط پرندگان ، پیشگیری میکند . توجه به این نکته ضروری است که دما و رطوبت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند . در دمای حدود 20 درجه سانتیگراد ، افزایش رطوبت تا 90 درصد امکانپذیر است . در چنین حالتی ، تاثیرات ظاهری اندکی را بر ضریب تبدیل غذایی یا میزان رشد پرندگان مشاهده خواهید کرد . این در حالیست که رطوبت حدود 70 درصد در دمای 29 درجه سانتیگراد ، تاثیرات مشخصی بر میزان رشد پرندگان گوشتی خواهد گذاشت .

متابولیسم طیور :

متابولیسم بدن پرندگان ، دائما در حال تولید گرما میباشد . این در حالیست که پرندگان ، در دمای 35 تا 40 درجه سانتی گراد ، قادر به دفع گرمای بدن خود از راه تبخیر نخواهند بود . در چنین حالتی ، دمای بدن پرنده ، افزایش یافته و گرمای بالایی تولید میگردد . در صورتیکه به حالت پدید آمده توجه نشود ، استرس گرمایی حاد و مرگ بر اثر Hyperthermia را بدنبال خواهد داشت .

از سوی دیگر ، فعالیتهای غذایی پرنده نیز سبب تولید گرما در بدن پرنده میشوند . این قبیل فعالیتها شامل حرکت به اطراف به منظور یافتن غذا ، تجسس ، هضم و جذب میباشند . بنابراین ، کاهش دریافت غذا توسط پرنده بر متابولیسم و گرما موثر خواهند بود . دریافت آب تحت شرایط استرس گرمایی دوبرابر میشود ولی به حالت قبلی و عادی خود باز میگردد . بر اساس تحقیقات بدست آمده ، تاثیرات استرس گرمایی بر طیور تخمگذار به اثبات رسیده است . تاثیرات یاد شده در طیور تخمگذار ، بر تولید تخم مرغ ، وزن تخم مرغ و همچنین وزن پوسته میباشد . اما استرس گرمایی در طیور گوشتی ، سبب افت لاشه و افزایش چربی محوطه شکمی میشود .

سالنهای مناسب برای پرورش طیور :

بطور معمول ، تاثیرات مخرب و شدید استرس گرمایی را میتوان در گله های بزرگ پرندگان هیبرید مشاهده نمود . این دسته از پرندگان در نواحی سردسیر پرورش داده میشوند و استرس سرمایی ، در آنها از اهمیت بیشتری برخوردار میباشد . سالنهای پرورش پرندگان هیبرید ، بصورت اختصاصی طراحی میشوند . روند طراحی و اجرای چنین سالنهایی در آب و هوای گرم ، بسیار حساس است .

اما توجه داشته باشید که به رغم حساسیتهای موجود ، ممکن است نتایج طراحی هایی از این دست پاسخگوی آب و هوای نامناسب مناطق گرمسیری نبوده و تولید را دچار مشکل نماید .

چنین سالنهایی توانایی دفع گرما از راه عایق بندی را نداشته و فاقد جریان هوای متناسب با نوع تولید میباشد .

دو ناحیه آب و هوایی گرمسیری نیازمند دقت و بررسی میباشند . نخست ، آن دسته از نواحی میباشند که بالا یا پائین تر از خط استوا قرار دارند . چنین نواحی ، دمای 25 تا 35 درجه سانتی گراد را با رطوبت بسیار بالا تجربه میکنند . وزش باد نیز در چنین نواحی اندک میباشد .

دوم ، نواحی گرم سنتی میباشند . این دسته از مناطق ، خشک یا نیمه خشک بوده و میزان وسیعی از دما ( 8 تا 49 درجه سانتی گراد ) را تجربه می کنند . دمای این مناطق به صورت روزانه ( شب / روز ) و فصلی ( زمستان / تابستان ) تغییر میکند . اینگونه نواحی دمایی ، اگرچه در خارج از نواحی استوایی قرار میگیرند ( 15 تا 30 درجه از خط استوا ) شدت بالایی از اشعه خورشید را دریافت میکنند . چنین مناطقی ، واجد بادهای شدید متعددی هستند .

محل احداث سالنهای پرورش طیور :

نخستین نکته ایی که بایستی مدنظر قرار گیرد ، محل احداث سالنهای پرورش طیور میباشد . توجه داشته باشید که در هنگام احداث سالنها ، یک قانون کلی را مد نظر داشته باشید :

   احداث سالنهایی از این دست ، نیازمند بهره برداری از نقشه های محیطی منطقه میباشد .

با استفاده از چنین نقشه هایی شما قادر خواهید بود تا از جریان بادهای محلی و سایه های مناطق بلند ، حداکثر استفاده را بنمائید . همچنین با بهره گیری از اسناد و مدارک ثبت شده سرعت و جهت بادهای محلی ، میتوانید جهت آشیانه ها را به منظور استفاده مناسب از جریان هوا تنظیم نمائید . از سوی دیگر سعی کنید تا سالنهای پرورش را دور از پوششهای تنک گیاهی و درختان و ساختمانهای بلند ، تعبیه نمائید . این قبیل موانع سبب به هم ریختگی جریانهای هوای طبیعی مورد استفاده شما خواهند شد .

درختان بلند فاقد برگ و شاخه یا واجد شاخه در بلندترین نقطه ، سایه مناسبی را بدون تداخل با جریان هوا ، ایجاد می نمایند . این در حالیست که درختان کوتاه واجد شاخ و برگ فراوان و همچنین بوته هایی چون مرکبات و انبه ، به طور کلی تاثیرات مخربی را در سالنهای پرورش طیور خواهند گذارد . در واقع ، ارتفاع درختان فوق ، به اندازه ایی نیست که سایه مناسبی را برای سالنهای پرورش فراهم نمایند و از سوی دیگر ، سبب مسدود شدن جریان هوا نیز میشوند .

درختان و گیاهان ، با تبخیر آب از برگهای خود سبب خنک شدن محیط میشوند . در واقع ، درختان و گیاهان ، گرمای محیط را برای تبخیر آب در برگهای خود دریافت میکنند . از سوی دیگر ، حرکت هوا در میان گیاهان فوق سبب کاهش دمای هوا تا سه درجه سانتی گراد خواهد شد .

احداث سالنهای پرورش طیور در نواحی گرم و خشک از اهمیت ویژه ایی برخوردار میباشد . تحت چنین شرایطی ، احداث این سالنها در نزدیکی گیاهان ، منافع قابل توجهی برای شما خواهند داشت . حتی مراتع تحت آبیاری نیز در این راه به شما کمک خواهند نمود . چمنزارها یا مراتع پوشیده از گیاهانی چون یونجه ، آجیلهای زمینی ، نخود دامی ، کدوها ( خیار ، کدوتنبل یا خربزه ) اشعه خورشید را جذب میکند . درحالیکه ، زمینهای فاقد پوشش گیاهی ، میزان قابل توجهی از تشعشعات خورشید را باز میگردانند .

احداث سالنهای پرورش طیور در مجاور نواحی متراکم از گیاهانی چون نیشکر و کاکائو که ممکن است پناهگاه جوندگان غارتگری چون موشهای قهوه ایی باشند ، ایده مناسبی نیست .

احداث سالنها :

طراحی و ساخت سالنهای پرورش طیور در نواحی گرمسیری ، بایستی به گونه ایی باشد که سقف آن در معرض مستقیم تابش آفتاب قرار نگیرد . این کار ، از انتقال گرمای مستقیم بر روی پرندگان جلوگیری خواهد کرد . قرارگیری سالنهای پرورش در سایه ، روشی بسیار موثر بوده و گرمای تولید شده را به نصف تقلیل خواهد داد .

عایق بندی سقف سالن به وسیله آهن گالوانیزه روش موثری میباشد . این نوع عایق بندی ، انتقال تشعشعات طول موج بلند بر روی پرندگان را کاهش می دهد . استفاده از گیاهان یا بهره گیری از کاه گل در سقف سالن نیز از راههای ارزان قیمت میباشند . اما در چنین مواردی بایستی احتیاطات لازمه را بکار برد زیرا این مواد ، محل مناسبی برای رشد و تکثیر جوندگان موذی ، پرندگان وحشی و انگلهای مختلف میباشند .

رنگ سقف سالن نیز از اهمیت ویژه ایی برخوردار بوده و تاثیرات بسیار زیادی خواهد داشت . در واقع ، سطوح سفید ، براق و صیقلی در مقایسه با سطوح تیره و زبر ، حرارت کمتری را در خود ذخیره میکنند . سفید کردن سقف سالن ، ایده خوبی است . این کار ، همچنین سبب پوشیده شدن نقاط زنگ زده و زبری خواهد شد که دلیل جذب تابش گرم آفتاب هستند .

ایجاد جریان مناسبی از هوا در میان سالن ، سبب دفع گرما ، بخار آب و آلودگیهای شیمیایی چون آمونیاک مدفوع و … میشود . درصورتیکه پرندگان در قفس قرار دارند ، برقراری تهویه مناسب ، اندکی مشکل خواهد بود . چرا که قفسها نیز به تولید هوای گرم کمک می کنند .

در برخی مناطق ، ممکن است برای حفاظت پرندگان در برابر بادهای قوی و بارش باران ، نیازمند احداث دیوارهای محکم و ثابتی باشیم . اینگونه وقایع ( بارش باران و وقوع طوفان ) ، ممکن است در هر زمانی از سال روی دهند . در برخی مناطق نیز بایستی از تجهیزات موقتی استفاده کرد که بتوان براحتی نصب کرد و براحتی نیز برداشت . این قبیل تجهیزات ، برای حفاظت پرندگان در ماههای بارانی سال کاربرد دارند .

دیوار سالنهای پرورش طیور در هوای گرم و خشک با نوسانات دمایی بالا ، باید واجد ظرفیت دمایی بالایی بوده و گرمای پائینی را از خود عبور دهد . اینگونه دیوارها گرمای هوا را در طول روز جذب نموده و در خلال شب آزاد میکنند و دمای ثابتی را در طول 24 ساعت شبانه روز برای پرندگان فراهم می آورند .

این نوع سیستم عایق بندی ، برای واحدهای پرورش طیور صنعتی پیشنهاد نمیشود . زیرا جریان هوای آن ناکافی بوده و توانایی دفع آمونیاک را نخواهد داشت .

واحدهای بزرگتر :

برخی از واحدهای پرورش بزرگ ، بصورت باز و سنتی طراحی و ساخته شده اند . این نوع طراحی از آن جهت انجام می گیرد که حداکثر بهره برداری ، از جریان هوای طبیعی صورت پذیرد . به طور حتم ، جریان هوای طبیعی ، علاوه بر ارزان بودن ، تاحدودی قابل اطمینان نیز میباشد .

در حال حاضر ، بسیاری از سالنهای پرورش نیز از سیستمهای بسته استفاده نموده اند . بطور حتم ، این قبیل سیستمها نیازمند بازرسیهای دوره ایی میباشند . در واقع ، جریان هوای پرفشار و ادامه دار در این قبیل سیستمها ، حیاتی میباشد . در چنین سیستمهایی ، با استفاده از مه پاش یا سیستمهای تونلی پد خنک کننده / مه پاش ، جریان هوا را خنک میکنند . این قبیل سیستمها بر پایه ترکیب خنک کننده تبخیری و جریان هوا طراحی میشوند .

عایق بندی چنین سیستمهایی ، نیازمند سرمایه گذاری اولیه بیشتری میباشد .  از سوی دیگر ، تولیدکنندگان به منظور دستیابی به کنترل محیطی ، بایستی دقت بسیار بالایی داشته و از سوی دیگر به منابع برق اعتماد کامل داشته باشند . بنابراین پیشنهاد میگردد در محاسبات اولیه خود ، ژنراتورهای تولیدکننده برق را نیز مدنظر قرار دهند .

درباره نویسنده:

یک پاسخ به “پرورش طيور بدون پر”

  1. farhad گفت:

    عجب مطلبی تا به حال مرغ بدون پر نشنیده بودم پرورش بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل را به عدد وارد نمایید : * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست مطالب

آمار بازدید

رتبه سایت

دیگشنری