دی
۲۵
۱۳۹۲

تعيين جنسيت كاسكو و شرايط قفس

تعیین جنسیت کاسکو از روی شکل چشم :

یکی از راه های تجربی ( و نه علمی) تعیین نر و یا ماده بودن کاسکو، از روی شکل چشم می‌باشد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که کاسکوهای نر دارای چشم‌های بیضی شکل هستند این چشم‌ها دارای لکه سیاه کوچکی در سمت منقار پرنده می‌باشد؛ در حالی که پرنده ماده دارای چشمانی گرد و فاقد لکه سیاه است.

البته این روش شناسایی تجربی بوده و برای کاسکوهای نژاد کنگو که سنشان بالای 18 ماه هستند قابل تعیین می‌باشد.

نكاتي در خصوص تعويض قفس كاسكو:

اگر قفس اصلی در نظر گرفته شده برای کاسکویتان با قفسی که آن را تا منزل حمل کردید متفاوت است ، باید کاسکو را به قفس جدید جابجا نمایید . بعدازینکه کاسکویتان کمی به محیــط جدید عادت کرد و از ترس و استرسش کم شده ، باید او را به قفس اصلیـش انتقال دهید که این امر هم کاری مهم و حوصله بردار است .

* ابتدا قفس جدید را چند روز در نزدیکی محل اقامت کاسکو قرار دهید بطوری که کاسکو بتواند آنرا براحتی ببیند .

* بعد از چند روز قفس را به قفس اقامت کاسکو کاملا نزدیک کنید . ( تا حد امکان بچسبانید )

* درب دو قفس را رو در روی یکدیگر باز کنید بطوریــکه دو قفس به همدیگر راه داشته باشند .

* بعداز چند روز ظرف آب و غذای کاسکو را از قفس موقت به قفس دائمی انتقال دهید و منتظر شوید تا کاسکو کم کم  به قفس جدید برود .

اگر کاسکویتان به غذای خاصی علاقه بیش از حدی دارد در این مرحله میتواند به شما بسیار کمک کند . بدین صورت که آن غذا را در قفس جدید بگذاریـــد . شاید قفس جدید برای کاسکوی شما ایجاد ترس و استرس نماید ، ولی شما اهمیت ندهید ، چون اگر در این زمان انتقال را انجام ندهید در آینده کار شما و کاسکویتان بسیار سخت ترخواهد بود .

اگر در ساعات اولیه و حتی روز اول کاسکو در کف قفس نشست و روی میله نرفت ، امری طبیعی است و نگران نباشید . به تدریج کاسکو با کم شدن ترسش به همه جای قفس خواهد رفت .

در ابتدا اگر به جز میله نشمین اصلی از یک میگه دیگر کمکی استفاده کنید ( در دو ارتفاع متفاوت ) به کم شدن ترس کاسکو از ارتفاع و محیـــط جدید کمک میکند .

نکته مهم دیگر اینکه به هیچ عنوان با زور اقدام به جابجایی کاسکو نکنید .

چون قفس جدید به احتمال زیاد بزرگتــر از قبلی است و ممکن است کاسکو در محیط جدید بترسد و یا حوصله اش سر برود ، سعی کنید در این محل جدید او را با خوارکی ها و اسباب بازی های جدیدی سرگرم کنید و حواستان کاملا به او باشد که دچار پرکنی و یا استرس نشود .

قفس کاسکو خانه اصلی این پرنده است پس باید جایی باشد که کاسکو در آن هم راحت باشد و هم احساس امنیـت کند . برای خرید دقت کنید که باید قفس های مخصـوص طوطی های بزرگ که در بازار موجودند تهیه کنید .

این قفس ها باید دارای شرایط زیر باشند :

اندازه قفس :  قفس طوطی های بزرگ دارای اندازه های متفاوت است که بسته به فضای محل نگهداری شما میتوانید آنرا انتخاب کنید . البته هرچه ابعاد قفس بزرگتر باشد برای زندگی کاسکو راحت تر و بهتر است و هم فضای بیشتری برای نصب تجهیزات مختلف دارید ، ولی باید یک استاندارد را هم در نظر بگیرید .

ابعاد قفس باید حداقل 60*45*45 سانتی متر باشد . چون دم کاسکو بلند نیست ارتفاع خیلی زیاد برای قفس ضروری نیست ( خوب است ولی واجب نیست)ولی باید در حدی باشد که کاسکو به راحتی درون آن به حرکت و بازی بپردازد .

جنس قفس  : میله های قفس باید از فلز مرغوب با روکش کاملا مطمئن ( حتی المقدور آبکاری شده ) و با ضخامتمطلـوب باشند  . میله ها نباید نازک باشند چون در حرکت کاسکو اخلال ایجاد کرده و پاهای کاسکو را اذیت میکند .

همچنین فاصله ی بین میله ها نباید کم باشد .سعی کنید از قفس های رنگ شده استفاده نکنید چون اگر بر اثر ضربه یا خراش ، قسمتی از رنگ آن کنده شود ، کاسکو به راحتی باقی رنگ را میکند که برای کاسکو بسیار سمی و خطرناک است . از طرفی اصولا جنس فلزی که در قفس های رنگ شده استفاده میشود بسیار بد و زیان آور است .

مراقب قفس های غیر استاندارد و بدون پوشش مناسب باشید چون یکی از خطرناکترین ، سمی ترین و کشنده ترین عوامل برای کاسکو ها فلزاتی نظیــر روی ، نیکل ، و است که برای ساخت قفس های نامرغوب اصولا از این آلیاژ ها استفاده میشود .

نکـــــــتــــه :

* سعی کنید قفسی انتخاب کنید که سقفش باز شود و امکان استقرار میله نشیمن کاسکو را دارا باشد .

* قفس باید به نحوی باشد که براحتی بتوانید بدون داخل کردن دست درون قفس ، ظروف آب و غذا و زیر آنرا   تعویض کنید .

* محل قرارگیری ظروف در قفس باید کاملا چفت شود .

* درب قفس باید دارای ابعاد بزرگی باشد که ورود و خروج پرنده راحت و بی خطر باشد .

* درب قفس باید دارای قفل مطمئن باشد چون کاسکو به واسطه هوش زیاد، براحتی بعد از مدت کوناهی روش باز  کردن در را یاد میگیرد .

* اجزاء قفس کاسکو باید براحتی از هم جدا و سوار شوند که این امر در شستشو و جابجایی آن بسیار مهم است .

* قفس نباید دارای زوایای تیز و یا میله های با سر آزاد باشد .

قفس کاسکویتان را در محلی قرار دهید که دارای شرایط زیـر باشد :

1-   حداقل از دو طرف بسته باشد ( مانند کنج اتاق و … ) چون کاسکوی شما تازه به محیط جدید آمده و با نفرات جدید آشنا شده و از طرفی چون عموما آنها در نزدیکی همنوعانشان زندگی میکردند و تازه از آنها جدا شده اند ، از هر اتفاق جدید میترسند و بصورت غریزی اقدام به فرار میکنند . اگر تمام اطراف قفس بازباشد ، آنها احساس ناامنی کرده و ضمن قارکشیدن مداوم ، برای فرار ممکن است خود را به دیواره قفس بکوبند و مجروح شوند .

برای همین هر چه اطراف قفس بسته باشد برای کاسکو ایجاد امنیت بیشتری میکند و این امر تا وقتیکه به محیط عادت نکرده است ، باید ادامه داشته باشد .

2-    قفس نباید در محل پر تردد و شلوغ باشد . برای ایجاد آرامش و راحتی کاسکو باید آنرا در محلی قرار دهید که از تردد زیاد و شلوغی به دور باشد .

3-   ارتفاع قفس را در حد استاندارد قرار دهید . کاسکو حیوان فوق العاده مغروری است و نباید ارتفاع محل نگهداری آن پائین باشد چون دچار ناراحتی و عصبانیت میشود . ارتفاع مناسب برای قفس کاسکو در حدود 1/5  متر از سطح زمین است .

 

4-   محل نگهداری کاسکو نباید در مسیر باد باشد . نزدیک به شوفاژ یا شومینه نباشد . در معرض مداوم تابش خورشید نباشد . دمای محل نگهداری نباید سرد باشد . در محیطی که هوای آن خشک است نگهداری نشود .

5-   اگر پرنده و یا حیوان خانگی دیگری دارید به هیچ وجه نزدیک آنها نباشد .

6-    در محل های بازی کودکان نباشد .

7-   محلی باشد که از دور به تلویزیون و یا وسایل صوتی شما دید داشته باشد ، ولی در معرض صدای زیاد و یا نابه هنجار آنها نباشد .

8-    اگر پنجره را بازمیکنید نزدیک پنجره نباشد .)  به دلیل جریان هوا و انتقال گرده از گیاهان و ویروس های موجود هوا بواسطه وجود پرندگان آزاد (

9-   به هیچ عنوان نزدیک به محل هایی که دودزا هستند نباشد (دود ذغال. نیکوتین. اگزوز ماشین)

10-                        حتی المقدور به آشپزخانه نزدیک نباشد ( بوی غذاها و ادویه جات بسیار خطرناک و مضرند . باعث تنگی نفس و آسم در پرنده میشود .

11-                       به محل هایی که بوهای تند دارند ( مثل عطر و بوی مواد آرایشی ) نزدیک نباشد .

12-                       قفس را در محلی قرار دهید که برای رسیدگی در دسترس باشد و مجبور به جابجایی یا حرکت قفس نباشید .

13-                       پرنده را از محل هایی که دارای حشرات و یا حیوانات موذی هستند دور نگه دارید .

14-                       بعد از استقرار ، قفس را جابجا نکنید .

15-                       درخانه هایی که دارای پاسیو هستند ، بهترین محل نگهداری برای کاسکو آنجاست ، ولی احتیاط کنید که گیاهان دارای گرده و یا شهد سمی در آن محل نباشد .

منبع  : منـقـارکـــجـــهـــا

درباره نویسنده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل را به عدد وارد نمایید : * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست مطالب

آمار بازدید

رتبه سایت

دیگشنری