دی
۱۳
۱۳۹۲

ذبح شرعی و نظارت بهداشتی(گوشت حلال)

ذبح شرعی و نظارت بهداشتی(گوشت حلال)

حجت الاسلام ابراهیم دهقان

حجت الاسلام ابراهیم دهقان

حجت الاسلام ابراهیم دهقان- نظارت ذبح شرعی

حجت السلام حسینی

حاج آقا حسینی و دکتر دوستی

055 بازرس گوشت- مسعودی بازرس بهداشتی گوشت-دکتر کاوه ناظر ذبح شرعی

گوشت مهمترین و پرطرفدارترین ماده غذایی در سبد خانوار ما ایرانیان است. گوشت منبع غنی از پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری، چربی،  ، آهن، روی، فسفر و ویتامین های گروه B  می باشد. گوشت همانطوری که فواید زیادی دارد ولی از طرف دیگر اگر به نحو درست کشتار و خونگیری نشود، می تواند محیط مناسبی برای رشد میکروب ها باشد. بنابراین باید در فرایند تولید تا مصرف آن بسیار دقیق بود.در شرع اسلام نیز بر غذای پاک بسیار تاکید شده بطوریکه در قرآن مجید آمده است: «فلینظر الانسان الی طعامه» انسان باید به غذا و خوراکش دقت کند که آیا پاک و پاکیزه است یا نه؟ به همین خاطر و به دلیل نقش مهمی که غذای پاک در روحیه و اخلاق انسان ها دارد، در دین اسلام توجه زیادی به بحث خوراکی ها و آشامیدنی ها شده و حتی در فقه، کتابی تحت عنوان »اطعمه و اشربه» و «صید و ذباحه» قرار داده شده است تا احکام حلال و حرام خوردنی ها در آن بیان شود.

البته در کشتارگاههای استان و سراسر کشور، روحانیون ناظر بر ذبح شرعی، بر نحوه ذبح اسلامی احشام نظارت کامل داشته و با آموزش ذبح کنندگان، سعی می شود تا گوشت مصرفی مردم، حلال و بدون هرگونه شبهه ای باشد.

اجزاء حرام حیوان حلال گوشت

– پانزده جزء از حیوانات حلال گوشت، حرام است:

 ۱– خون. ۲- سپرز(طحال). ۳- زهره ‏دان(کیسه صفرا). ۴- غدد (دشول)‏.  ۵- بچه دان. ۶- نخودی مغز(هیپوفیز)‏.  ۷- تخم( دنبلان ). ۸- چیزى که در میان سم است و به آن ذات الاشاجع مى‏گویند. ۹- مغز حرام (نخاع). ۱۰- پى که در دو طرف تیره پشت است. ۱۱- حدقه چشم. ۱۲- نرى.   ۱۳- فرج.  ۱۴- بول دان (مثانه).  ۱۵- فضله.

قابل توجه علاقمندان به این مباحث:

کتاب ” بازرسی گوشت ”  و کتاب  ” ذبح اسلامی و نظارت بهداشتی ” که مشتمل بر اطلس رنگی از تمام اجزای حرام دام و مراحل کشتار و نظارت بهداشتی گوشت می باشد منتشر می گردد. اهمیت این کتاب بخاطر آنست که اجزای حرام دام را از نظر علم و شرع مقایسه کرده و با دلایل علمی غیر بهداشتی بودن اجزای حرام را ثابت میکند.

جهت سفارش خرید فایل کتاب به این شماره تلفن از طریق تلگرام پیام بگذارید. ۰۹۱۳۱۸۳۹۶۳۵ دکتر دوستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل را به عدد وارد نمایید : * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست مطالب

آمار بازدید

رتبه سایت

دیگشنری