تیر
۲
۱۳۹۳

اخبار لمپي اسكين

بیماری لمپی اسکین 6 استان کشور را درگیر خود کرده است

بیماری لمپی‌اسکین بیماری است که در میان دام ها انتقال می‌یابد و معمولأ این بیماری در فصول گرم، خشک و نیمه خشک از سال بروز می کند که تقریبأ‌ 6 استان از کشور را در گیر خود کرده است.
سعید کرمی معاون سلامت سازمان دامپزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: بیماری(لمپی‌اسکین) نوعی بیماری غیر بومی حاد و عفونی است که در بین دام‌هایی از جمله گاو، گوسفند و بز بروز می کند.
در واقع این بیماری در ایران تا به حال ثبت نشده و برای اولین بار از کشورهایی نظیر: اردن، سوریه، فلسطین اشغالی، ترکیه و عراق به استان‌هایی از جمله‌ آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و زنجان، قم سرایت گردیده است.
وی افزود: این بیماری بسرعت گسترش و انتقال می یابد و مهمترین عامل انتقال این بیماری پشه ها و مگس‌ها هستند که این ویروس‌ها را به دام‌ها انتقال می دهند.
وی اذعان داشت: مبارزه با حشرات موذی مانند پشه‌ها و مگس‌ها از مهمترین راه‌های پیشگیری این بیماری در میان دام است.
وی در پاسخ به این که آیا این بیماری قابل سرایت به انسان است اظهار داشت: خیر این بیماری از دام به دام انتقال می‌یابد و با درمان 3 ماهه دام بهبود می‌یابد و به حالت اول خود باز می‌گردد.
معمولأ عوارض این بیماری برای گاوها سقط جنین، زخم‌های دوران نقاهت است.
وی توصیه کرد: حتی انتقال این بیماری نیز می تواند از طریق حمل و نقل حیوان با باربرها نیز اتفاق بیفتد.
جمعیت گاوهای تهران حدود 1 و نیم میلیون است که از این تعداد هیچ کدام دچار بیماری لمپی‌اسکین نشده‌اند.
معمولأ این بیماری در فصول گرم، خشک، نیمه خشک حیوانات را مبتلا می کند.
امیدواریم با همکاری و حمایت مسئولین دامپزشکی،جهاد و سایر ارگان‌ها هرچه زودتر این بیماری را ریشه کن کنیم.
معاون پیشگیری و درمان سازمان دامپزشکی گفت: بیماری لمپی اسکین تاکنون در ۵ استان کشور مشاهده شده و با بسیج امکانات اقدامات پیشگیرانه‌ از سوی اداره کل دامپزشکی انجام شده اما کنترل آن به دلیل انتقال از طریق حشرات کمی سخت است.

بیماری لمپی اسکین بلای جدید دامها

ارومیه – ایرنا – بیماری ویروسی لمپی اسکین ( نوعی بیماری پوستی )که در خردادماه، خبر انتشار آن در دامداری های برخی استانهای کشور و آذربایجان غربی پیچید، همچنان سلامتی دامهای سنگین این استان را تهدید می کند.

بیماری وارداتی ˈلمپی اسکینˈ یا ˈپوست قلمبهˈ و یا ˈگره های پوستیˈ که بیماری آفریقایی نیز به آن گفته می شود در ماه اخیر موجب ابتلای تعدادی از دامهای سنگین آذربایجان غربی به این بیماری که یک ویروس خارجی و از جنس آبله گاوی است، شده است.به گفته دامپزشکان آذربایجان غربی این بیماری دارای یک ویژگی خاص است و آن اینکه از طریق گزش مگس و پشه قابل انتقال بوده و به همین علت نیز دارای سرعت خاصی در انتشار است.

کارشناسان اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی بر این عقیده اند که نمی توان نقش ریزگردها و گرد و غبار حاصل از جابه جایی هوا و باد را در این شیوع این بیماری نادیده گرفت.

این بیماری ویروسی از این لحاظ دارای اهمیت خاص است که پوستی و ویژه گاو و گوساله و به ویژه گاوهای شیرده و گوساله های جوان بوده و اهمیت آن در ایجاد خسارت های هنگفت در نزد دامهای مبتلاست.

به گفته مسوولان دامپزشکی آذربایجان غربی، ایجاد لاغری در گوساله های جوان و نیز کاهش قابل توجه شیر در گاوهای شیری از مهمترین شاخصه های این بیماری است.

این بیماری در گاوهای باردار موجب سقط جنین شده و حتی منجر به ناباروری در گاوهای جوان نیز می شود.

گاومیش ها که تعداد آنها در آذربایجان غربی نیز کم نیست تا حدی از تهدیدات ابتلا به این بیماری مصون هستند زیرا این گاوها دارای پوستی کلفت و تا حدی خشک هستند.

این بیماری قبلا در کشور ما دیده نشده و به همین خاطر نیز اسم خاصی برای این بیماری در نظر گرفته نشده است و برای معرفی آن از اصطلاح وارداتی آن یعنی لمپی به معنای گره و اسکین به معنای پوست استفاده می شود.

در ابتدای ابتلا به بیماری، دام ها دچار تب می شوند که منجر به کاهش اشتهای آنان شده و دو روز پس از ابتلا به تب، در نواحی مختلف پوست بدن حیوان از جمله نواحی از پوست که دارای ضخامت بسیار نازک و رنگ روشن هستند از جمله ˈبافت سینه، پوست نواحی شکم، سطوح داخلی ران و گردن و پاهاˈ علائم و برجستگی هایی مشاهده می شود.

این برجستگی ها ناشی از گزش حشرات بوده و شامل گره هایی در زیر پوست است که به شکل مخروط وارونه از بیرون به درون پوست و عضلات نفوذ می کند.

این بیماری ایجاد زخم در مبتلایان را به همراه دارد که در صورت باز شدن زخم ها ترشحات خون آلود را به همراه دارد که از عوامل مهم دیگر در سرایت بیماری است.

از دیگر عوامل ابتلا در دامها می توان به ترشحات چرکی خارج شده از طریق دهان و بینی و نیز فضولات دامهای مبتلا اشاره کرد.

استفاده از علوفه و نیز آب مشترک توسط دامها نیز در دامداریها از عوامل مهم دیگر در ابتلای دامهای سالم به این بیماریهاست.

دامپزشکان آذربایجان غربی معتقدند میزان تلفات در دامها در این نوع از بیماری پایین و در حد دو الی پنج درصد می باشد، آنچه در این میان دارای اهمیت خاصی است میزان خسارتهای وارده به بخش دامداری در اثر ضایعات وارد شده در اثر این بیماری می باشد.

دبیر ستاد پیشگیری از بیماری لمپی اسکین در آذربایجان غربی و معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره گفت: ضریب ابتلا به این بیماری نیز بسته به شرایط محیطی و حساسیت میزبان متفاوت بوده و این ضریب بین سه تا 85 درصد متغیر است که سیستم ایمنی، آب و هوا و درجه حرارت، جوان بودن گوساله، شیرده بودن و غیره در آن تاثیر مستقیمی دارد.

حسین دهقان افزود: کنترل این بیماری شامل پاره ای از اقدامات است از جمله جداسازی دامهای سالم از بیمار، عدم انتقال دامهای بیمار به سایر دامداریها، ضد عفونی و سمپاشی جایگاه نگهداری دام و محوطه های دامداریها، واکسیناسیون دامهای سالم، اقدامات درمانی حمایتی تحت نظارت دامپزشکی شامل استفاده از تب برها و آنتی بیوتیک ها برای کنترل عفونت های ثانویه در نزد دامهای مبتلا می باشد.

وی ادامه داد: عدم انتقال دام از میادین عرضه دام سنتی به دامداری، ممانعت از ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری ها، مبارزه با حشرات با اولویت مگس و پشه توسط حشره کش های موثر نیز از جمله اقداماتی است که باید در پیشگیری از بیماری یاد شده در نظر گرفت.

وی اظهار کرد: این بیماری در آذربایجان غربی از 14 خرداد مشاهده شد و پس از نمونه برداری و اقدامات قرنطینه ای بهداشتی توسط اداره کل دامپزشکی استان برای عملیاتی سازی نحوه مقابله با بیماری ستاد استانی کنترل بیماری لمپی اسکین تشکیل شد.

وی اضافه کرد: در این راستا اقدام به تدوین برنامه مقابله و عملیاتی سازی آن شد که تاکنون واکسیناسیون بیش از 98 هزار راس دام در شعاع های کنترلی واقع شده در اطراف کانون های رخداد بیماری انجام شده است.

وی گفت: سمپاشی و ضد عفونی بیش از 400 هزار مترمربع از جایگاه های پرورش دام و میادین عرضه و فروش دام در استان و محوطه های 17 کشتارگاه در استان نیز انجام گرفته است.

تدابير لازم براي كنترل لمپي اسكين در زرنديه:

ˈداوود سرمدیˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام های پیشگیرانه شامل بازدید کارشناسان دامپزشکی، ضد عفونی و سم پاشی واحدهای دامی، برگزاری کلاس های آموزشی برای دامداران و توزیع بروشور و بنر در سطح روستاها است.

وی بیان کرد: لمپی اسکین یک بیماری ویروسی حاد است که سرعت انتشار بالایی دارد و به راحتی از طریق جابجایی غیر مجاز دام و فرآورده های خام دامی آلوده، گزش پشه ها و مگس های آلوده و نیز وسائط نقلیه و تجهیزات آلوده به مناطق دیگر منتقل می شود.

سرمدی گفت: زرندیه دارای حدود 11 هزار راس دام سنگین است و با داشتن حدود 450 هزار راس دام سبک بیشترین میزان دام را در بین شهرستان های استان مرکزی دارد و تاکنون وجود بیماری دامی لمپی اسکین در این شهرستان گزارش نشده است.

وی ادامه داد: بیماری لمپی اسکین موجب ایجاد بیماری در گاوها و گوسفندها می شود اما این بیماری غیر مشترک است و خطری برای انسان ندارد.

وی با بیان این که این بیماری سال جاری در برخی از مناطق غربی کشور مشاهده شد، از تمام دامداران زرندیه خواست تا در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک در دام های خود مراتب را به دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

به گفته سرمدی، دام های احتمالی که مبتلا به این بیماری می شوند باید معدوم شوند.

شهرستان زرندیه در شمال استان مرکزی و حدود 80 کیلومتری تهران واقع شده است

13 راس گاو آلوده به بیماری “لمپی اسکین” در روانسر معدوم شد

کرمانشاه ـ خبرگزاری مهر: مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: 13 راس گاو و گوساله آلوده به بیماری “لمپی اسکین” در روستاهای شهرستان روانسر معدوم شده اند.

دکتر نادر پرور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارات داشت: بیماری “لمپی اسکین”، یک بیماری دامی است که بیشترین تاثیر را بر روی گاوها دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه این اداره آمادگی کامل برای مقابله و معدوم کردن هرگونه مورد مشکوک به بیماری را دارد، گفت: عملیات واکسیناسیون دامها علیه این بیماری در استان کرمانشاه آغاز شده و پرسنل این دامپزشکی آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه حالت فوق العاده در این زمینه دارند.

پرور با اشاره به اینکه بیش از 6 هزار 730 راس گاو در شهرستان روانسر علیه این بیماری واکسینه شده اند، بیان داشت: طبق اخبار واصله مواردی از ابتدای برخی از دام های سنگین به ویژه گاو در روستاهای شهرستان روانسر مشاهده و گزارش شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: در روزهای گذشته 13 راس گاو و گوساله آلوده به بیماری “لمپی اسکین” در روستاهای شهرستان روانسر معدوم شده اند.

وی با اشاره به اینکه دامداران باید محل های آلوده به این بیماری را ضدعفونی کنند، گفت: اکیپ های این اداره کل به صورت مستمر در سطح روستاها و دامپروری های استان کرمانشاه برای مقابله و پیشگیری با این بیماری در حال انجام فعالیت هستند.

خبرگزاری پانا – بروز ‌بیماری لمپی اسکین در تعدادی از دامداری ها و روستاهای استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری پانا، بهراد زندیه ضمن اعلام بروز یک بیماری دامی با نام «لمپی اسکین»در تعدادی از دامداری ها و روستاهای استان افزود:بر اساس گزارش های دریافتی طی روزهای اخیر برای نخستین بار بیماری «لمپی اسکین»که یک بیماری پوستی ویروسی با سرعت انتشار بالا است و خسارت های اقتصادی سنگینی با کاهش تولیدات دامی، ضایعات پوستی و تلفات در جمعیت گاوی وارد می سازد، در تعدادی از دامداری ها و روستاهای استان های آذربایجان غربی،‌ ایلام،‌ کردستان و کرمانشاه  گزارش و مورد تایید آزمایشگاهی قرار گرفته است.

وی ادامه داد : این بیماری که مختص دام بوده و قابل انتقال به انسان نیست،‌ زمانی محدود به قاره آفریقا بوده و در سالهای اخیر در سایر کشورها از جمله مصر، اردن، لبنان، فلسطین ، عمان،‌ عراق و ترکیه بروز کرده است.

به منظور جلوگیری از بومی شدن بیماری، سازمان دامپزشکی کشور و به تبع آن ادارات کل دامپزشکی استانها در حال حاضر سیاست حذف و ریشه کنی بیماری بر پایه تشدید اقدامات بهداشتی –قرنطینه ای و معدوم سازی دام های بیمار را به اجرا گذاشته است.

از آنجایی که انتقال عامل بیماری علاوه بر تماس با گاوهای بیمار و محصولات خام دامی آلوده به ویروس، از طریق گزش حشرات (پشه ها و مگس های خونخوار)به طور مکانیکی صورت می گیرد و با توجه به شرایط آب و هوایی فعلی، وزش بادهای شدید طی روزهای اخیر و دمای هوا که مناسب تکثیر و فعالیت حشرات ناقل می باشد،  بسیج امکانات در قالب اکیپ های واکنش سریع در سطح استان های درگیر، برای جلوگیری از گسترش بیماری و خاموش کردن بیماری در کانون های اولیه آن ضروری است.

درباره نویسنده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل را به عدد وارد نمایید : * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست مطالب

آمار بازدید

رتبه سایت

دیگشنری