آبان
۱۷
۱۳۹۲

کلی باسیلوز و مایکوپلاسموز و شاربن در شتر مرغ

کلی باسيلوز

ایشریشیا کلی درمحل زندگی حیوانات اهلی و پرندگان موجود بوده وجزئی از فلورطبیعی دستگاه گوارش پرندگان محسوب می شود و در شرایط مناسب و کاهش ایمنی بدن فرصت طلب می گردد

انتقال :

آلودگی از طریق آب چاههای کم عمق (باید با کلرضد عفونی شده باشند) ، از طریق تخمهای آلوده به مدفوع ، وجود ترک ونقص در پوسته تخم وعدم رعایت بهداشت دردستگاه جوجه کشی انتقال وباعث تورم بند ناف مادرزادی وعوارض بعدی ناشی از آن می گردد .

علائم بالینی :

جوجه ها بی حال بوده و دور یکدیگر جمع شده و تمایلی به خوردن آب وغذا ندارند .

ضایعات :

تورم بند ناف وعدم بهبود آن را می دهد ، تورم کیسه زرده و بزرگ شده گی آن که با ترشحات چسبناک و اغلب با بوی بد همراه بوده و اغلب در جوجه های جوان باعث سپتی سمی و در بزرگترها باعث بزرگ شدگی کبد وطحال همراه با احتقان عمومی در عروق همراه می باشد .تورم صفاق ناشی از ایشریشیا کلی متعاقب نفوذ اجسام خارجی به دیواره پیش معده شترمرغ دیده می شود و باعث تورم صفاق همراه با ترشحات فیبرینی در حفره صفاق می گردد و درموارد مزمن باعث چسبندگی صفاق به بافت سروزی سطح احشاء می گردد ولی التهاب ونکروزپنیری لوله رحمی بشکل طیور در شترمرغ دیده نمی شود .

تشخیص :

جدا سازی باکتری از ارگانهای درگیر ، آنتی بیوگرام و درمان با آنتی بیوتیک مناسب

پیشگیری :

کلر به آب آشامیدنی ورعایت بهداشت محل جوجه کشی و نگهداری و پیشگیری از بروز عوامل استرس زای محیطی .ppm 2 میزان

مایکوپلاسموز

از خانواده مایکو پلاسماها انواع مایکوپلاسما سینوویه ، مله اگریدیس و گالی سپتیکوم بهمراه کلواکه در شترمرغ دیده شده است ودر صورت وجود تراکم دربین گله های شترمرغ امکان افزایش و همه گیری در آن وجود دارد

انتقال :

انتقال بیماری در پرنده بصورت عمودی واز طریق اویداکت  ویا تماس مستقیم با پرنده های بیمار و پرندگانی که قبلا به بیماری مبتلا بوده اند و همچنین از طریق تماس با لباسها ، کیسه های غذا ،وسایل و تریلرهای آلوده بسرعت منتقل می شود .

اپیدمیولوژی بيماري:

نگهداری پرندگان با سنین مختلف ودر کنار هم ، کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن ، نگهداری پرندگان مختلف واز سایر گونه ها در کنار هم و خرید و فروش پرندگان زنده باعث انتشار بیماری می شود .

آلودگی مایکوپلاسمایی اثر عفونت ایشریشیا کلی را تشدید نموده و همچنین روی فعالیت سایر باکترها اثر مثبت دارد  و آلودگی به مایکوپلاسماها در شترمرغ باعث کاهش رشد و کارآیی دستگاه تولید مثل آنها می گردد .

علائم بالینی :

در شترمرغ علایم بخصوصی نداشته ودر تغییرات پس ازمرگ احتمالا عفونت دستگاه تنفسی همراه با تورم کیسه های هوایی دیده می شود و ممکن است باعث آرتریت سروزی و چرکی در پرنده های مبتلا گردد .

تشخیص :

جدا سازی و شناسایی عامل بیماری از طریق تهیه سواپ از مایع سینوویال ونای

درمان :

استفاده از تایلوزین و از آنتی بیوتیکهای کینولونی بصورت تزریقی یا خوراکی

شاربن

باسیلوس آنتراسیس عامل بیماری است و پرنده از طریق بلع هاگ باکتری که بمدت طولانی مدت در خاک زنده می ماند به بیماری مبتلا می گردد . بیماری با علائم فوق حاد و بدون علائم قبلی دیده می شود .

از نظر بالینی علائم چندان مشخصی بجز کاهش اشتها ، عدم فعالیت ، تنفس بالا ، رخوت وافتادگی دیده نمی شود .

علایم کالبد گشایی :

تهیه گسترش خون از عروق محیطی جهت اطمینان ازوجود میکروب آنتراکس می باشد ودر صورت عدم دخالت سایر عوامل دیگری چون تروما و مطالعه روی سوابق منطقه نگهداری پرنده در گذشته مبنی بر وجود سابقه شاربن در آن ما را به تشخیص نزدیک می سازد .

بزرگ شده گی کبد و طحال ، احتقان عمومی در عروق بدن و خروج خون از مجاری بدن می تواند از علائم شاربن باشد .

تشخیص :

دیدن باسیل باکتری در لام

درمان : درمان ندارد

پیشگیری : پنی سیلین + دهیدرو استروپتومایسین – سپس واکسن کل گله

درباره نویسنده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل را به عدد وارد نمایید : * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست مطالب

آمار بازدید

رتبه سایت

دیگشنری