اسفند
۱
۱۳۹۵

آنفلوانزای فوق حاد طیور با سویه N5H8

آنفلواتزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی با مرگ و میر فراوان در طیور خانگی و پرندگان وحشی می باشد و حتی قابل انتقال به انسان بوده و میتواند حتی در افراد با سیستم ایمنی پایین مشکلات جدی ایجاد کند.

ولی نکاتی را درخصوص آنفلوانزای طیور با سویه H5N8 که در سال ۹۵ در کشور و همچنین استان چهارمحال و بختیاری فراگیر شد به استحضار شما خوانندگان عزیز برسانم.

اول اینکه این سویه هیچگونه تلفات انسانی در کشور نداشت.

دوم اینکه در انسان آنهم در افراد در تماس و مواجهه با طیور خانگی یا طیور صنعتی علایمی چون سردرد، گلودرد، دردهای عضلانی مختصر، گاها سرفه و آبریزش از بینی ایجاد می کند. بطور مثال اکیپ های معدوم ساز که در دو معدوم سازی با بنده کار میکردند دو مورد از همکاران از جمله خود بنده دو سه روزی علایم مختصری از گلو درد و سرفه داشتیم. در واقع علایمی مثل یک سرماخوردگی ساده.

سوم اینکه تلفات این سویه در طیور صنعتی به شدت و حدت سویه های فوق حاد قبلی مثل  H5N5و حتیH2N8 هم نبود.

چهارم اینکه بیشترین علایم مرگ و میر فقط در طیور خانگی و پرندگان آزاد پرواز مثل گنجشک. سار. کلاغ. کبوتر و پاختر ها دیده میشد.

پنحم اینکه در اکثر کانونهای روستایی که موارد مرگ و میر حادث شده بود در بررسی ها مشخص شد که از لاشه تلفات پرندگان آزاد پرواز که در حیاطهای روستایی افتاده بودند، خورده و کل طیور خانکی مبتلا شده اند. در چندین مورد ، روستاییان اذعان داشتند که خودشان مرغها را دیده اند که در حال نوک زدن به لاشه گنجشک یا کلاغ مرده بوده اند.

ششم اینکه شیوع  این بیماری از طریق هوا هم خیلی محرز نمی باشد. چرا که خانه هایی بودند که درگیر بیماری و تلفات بودند ولی مرغها و ماکیان  همسایگان آنها همگی سالم و فاقد تلفات بودند.

نتیجه:

نتیجه اینکه این بیماری از طریق پرندگان آزاد پرواز و مهاجر به روستاها و شهرهای مجاور منتقل گردید و لاشه پرندگان مبتلا در هر کجا می افتادند به عنوان منبع ویروس عمل کرده و طیور خانگی با نوک زدن به لاشه آلوده، مبتلا و تلف شده و سایر طیور در مواجهه با آنها نیز درگیر شده و دچار تلفات میشدند.

بیماری براحتی وارد مرغداریهای صنعتی نگردید چرا که سیستم آنها بسته و محصور بوده و در تماس با پرتدکان آزاد پرواز نبودند.

این سویه از بیماری آنقدر که رسانه ها و مسولین، مردم را ترساندن خطرناک نبود. و فقط در انسان علایم خفیفی از یک بیماری ساده آنفلوانزا را نشان میداد.

روش کنترل بیماری باید سریعتر مورد بازنگری قرار میگرفت چراکه معدوم سازی صد درصدی روستاها یک روش بسیار اشتباه و پر هزینه و نابودگر  برای سرمایه های طیور بومی کشور بود.

بیشتر یک مدیریت دستپاچه و هراسان را در مواجهه با این بیماری شاهد بودیم تا یک مدیریت منطقی ،  علمی و هوشمند.

دکتر وت

جهت آشنایی با این بیماری  روی فایل pdf زیر کلیک کنید

Avian Infuenzaاینجا کلیک کنید.

 

آنفلوانزای طیور

بهترین راه کنترل بیماری آنفلوانزا در طیور خانگی, قطع کردن ارتباط کامل

طیور خانگی یا اهلی با پرندگان آزادزی می باشد, بدین منظور باید تا رفه شدن خطر و گرم شدن هوا, طیور خانگی خود را در مکانهای مسقف و در بسته نگهداری نموده تا تماس پرندگان وحشی با آنها به سفر برسد. چراکه در مناطق آلوده, اکثر پرندگان آزادزی ازجمله گنجشکان, کلاغها, سار, کبوتر, و غیره آلوده و حامل ویروس آنفلوانزا هستند و با تماس آنها با پرندگان خانگی, بیماری را به آنها منتقل می کنند.

درباره نویسنده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل را به عدد وارد نمایید : * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست مطالب

آمار بازدید

رتبه سایت

دیگشنری