مرداد
۸
۱۳۹۲

سگ نژاد ژرمن شفرد(شپرد)

نژاد ژرمن شفرد

در بین سگهای قدیمی گله و مزارع و همچنین از جمله ملازمان و همراهان انسان طی قرن های گذشته سگهای ژرمن شفرد توسعه بسیارزیادی یافته اند . این نژاد توانست که ازسال ۱۹۱۴ ازآلمان به بسیاری ازنقاط جهان انتقال یابد و با ایجاد کلوبهای مختلف در سراسرجهان در نگهداری از آن اهتمام زیادی ورزیده گردد .

ژرمن شفرد در تمام ایام به دلیل رفتار و ساختاربدنی ممتازش در بین سایر نژادها مورد انتخاب قرارگرفته است و حتی ویژگیهای دفاعی و تربیت های اختصاصی آن نیز به معرض قضاوت گذارده می شود . اولین و شاید مهمترین ویژگی درسگهای ژرمن شیپرد رفتارهای اشرافی وشهامت وتوانائی آموختن رفتارها و فعالیت های اختصاصی است . رفتارهای این سگ حاکی ازثبات ، وقار و عدم تحرک پذیری و کنترل مناسب بر اعصاب است .

به دلیل فعالیت گله بانی از تفنگ و تهاجم ترسی ندارد . و با وقار لازم مسئولیت نگهبانی اعم از نگهبانی از حیوان یا انسان را به خوبی انجام می دهد . عملکرد آن به عنوان یک سگ پلیس و بهره گیری از شامه قوی تربیت آن را در این راستا میسرساخته است . در هدایت و راهنمائی افراد نابینا این سگ هوشیاری و قدرت تمیز خود را به همراه کیفیت مشاهدات و صبروبردباری به معرض قضاوت می گذارد .

همین اعمال و کردار است که سگهای ژرمن شفرد را در سراسر جهان مطرح کرده و از آن به عنوان یک سگ خانگی ، سگ محافظ و حتی یک دوست مراقبت ونگهداری به عمل آید . ژرمن شفرد یک جنگجوی پر سر و صدا نیست . بلکه سگ بی باکی است که درصورت نیاز به یک سگ مهاجم هشداردهنده و تنبیه کننده مبدل می شود . ارتباط این سگ با انسان سطحی نیست ؛ بلکه دوستی آن به نحوی است که با ایجاد آن تا پایان عمرباقی خواهد ماند .

 

german-Shepherd-Dog13.jpg

 

ازجنبه بدنی سگهای ژرمن شفرد به حدی توانایی رسیده اند که قادر به انجام هر کاری هستند . این سگ عموما دارای جثه متوسطی است و وزن آن در حدی است که بخوبی می تواند عملکرد گله بانی یا سگ پلیس را انجام دهد . اساسا ساختار بدنی در این سگ به نحوی اصلاح شده است که قدرت خاصیت ارتجاعی و طول گام ها را افزایش می دهد .

بهترین ژرمن شفرد سگی است که بتواند حداکثر مسافات را با حداقل انرژی بدود . تعادل و هماهنگی گامها به گونه ای است که به نظرمی رسد سگ بدون هیچ تلاش مشهودی به سمت جلو سر می خورد . در بررسی حالات این سگ گویی نیرومندی و نجابت ، قدرت و چالاکی بصورت توام وجود دارد .

مشخصات استاندارد ژرمن شفرد

ظاهرعمومی :

اولین ویژگی در مورد یک سگ ژرمن شیپرد خوب قدرت ، چالاکی ، عضلات مناسب و هوشیاری است . دستها و پاها در تعادل و هماهنگی با یکدیگرند . طول بدن بیشتر از بلندی آن است . بدن عمیق بوده و زوایای آن بیشتر به منحنی شباهت دارند . ویژگی های ثانویه جنسی دراین نژاد بسیار چشمگیر و بارز هستند .

سر :

قوی و بدون زوایای نامناسب است . اندازه آن در تناسب با سایر اعضاء بدن می باشد . درسگهای نر این نژاد سر بطرز مشخص مردانه است . چشمها دارای اندازه متوسط بادامی شکل که برجسته نبوده و بطرز مختصری مورب قرارمی گیرد . رنگ چشمها تیره است . گوشها در تناسب با اندازه سر بوده و به سمت جلو باز می شود و در موقع توجه حالت افراشته پیدا می کند .

 

german_shepherd1.JPG

 

بهترین وضعیت گوش حالتی است که در مشاهده از روبرو خطوط مرکزی گوشها موازی با یکدیگر و عمود بر سطح زمین باشند . (سگهایی که دارای گوشهای آویزان و یا بریده شده هستند ارزش نمایشگاهی خود را از دست می دهند) پوزه طویل و قوی است و خط بالائی آن با خط بالائی جمجمه موازی می باشد . بین سیاه رنگ است .

گردن :

قوی و عضلانی و نسبتاً طویل می باشد . اندازه آن در تناسب با سر بوده و فاقد چین خوردگی های سست پوستی است . در موقع توجه یا تحریک سر را بالا و گردن را افراشته نگه می دارد . جدوگاه مرتفع تر از سایر نقاط است و به سمت عقب شیب دارد . پشت قوی و نسبتاً کوتاه است . ساختار کلی بدن به آن جلوه ای عمیق و یکدست می بخشد . جلوی جناغ برآمده است . سینه عمیق است و هیچگاه باریک نمی باشد .

مسیر خط شکم به طرز متوسطی به سمت کمر بالا می رود . کمر چنانچه از بالا مورد مشاهده قرار گیرد پهن و قوی است . فاصله مابین دنده آخر و جلوی ران (درنمای جانبی) چندان مطلوب نیست . کپل طویل و به تدریج شیب دار می گردد . دم پرپشت و طول آن تا پشت زانو ادامه می یابد .

دم بطور مناسبی با کفل ممزوج می شود و حالتی رو به پائین دارد . در حالت استراحت دم در حالت آویزان و وضعیتی کمی منحنی دارد . (شبیه به شمشیر) در زمان تحریک یا در موقع حرکت حالت انحنا از بین رفته و دم افراشته می گردد . دمهای فر خورده از ارزش حیوان می کاهد .

 

german_shepherd2.jpg

 

دستها :

ستیغ کتف طویل و زاویه ای مورب دارد . بازو بصورت عمودی با کتف مفصل می شود . کتف و بازو به خوبی عضلانی هستند . از هر سمتی که حیوان مورد مشاهده قرار گیرد دستها عمودی قرارمی گیرند و سطح مقطع استخوانها بیشتر تخم مرغی شکل است تا گرد .

پاها :

رانها پهن و از عضلات مناسبی برخوردار می باشند . استخوان ران با ستیغ کتف موازی است و این در حالی است که استخوانهای ساق پا نیز با بازو موازی قرارمی گیرند .

پنجه ها :

کوتاه و متراکم و انگشتان منحنی هستند . بالشتک کف پنجه ضخیم و مستحکم است . ناخنها کوتاه و سیاه رنگ می باشند .

پوشش خارجی :

یک سگ مناسب دارای پوشش خارجی مضاعف با طول متوسط می باشد . لایه خارجی در حد امکان متراکم است . این موها خشن بوده و کاملاً در روی بدن قرار می گیرند . گاهی اوقات نیز موهایی که کمی شبیه پشم هستند نیز دیده می شود . قسمت داخلی گوشها ، جلوی صورت ، اندامهای حرکتی و پنجه ها به وسیله موهای کوتاهی پوشیده می شوند .

در حالیکه گردن دارای موهایی بلندتر و ضخیم تر می باشد . به همین ترتیب قسمت تحتانی اندامهای حرکتی نیز واجد موهای بلندی هستند .

رنگ :

رنگ در سگهای ژرمن شفرد متفاوت است و تقریباً اکثر رنگها قابل قبول هستند . با این وجود رنگهای خیلی کم رنگ و پریده و یا سفید یک دست قابل قبول نمی باشد .

اندازه :

مناسب ترین ارتفاع در مورد سگهای نر در بالاترین قسمت شانه ۶۰ الی ۶۵ سانتیمتر و در سگهای ماده ۵۵ الی ۶۰ سانتیمتر می باشد . طول بدن ژرمن شفرد بیش از ارتفاع آن است و این نسبت در بهترین حالت ۵/۸ الی ۱۰ سانتیمتر می باشد .

گفته شده که ژرمن شفرد یا بقول فرانسوی ها آلساتین بازمانده گرگ های عصر برنز است . نژاد امروزی آن بیش از هر سگ دیگری ، در دنیا شناخته شده است .

 

german_shepherd3.jpg

 

پوشش :

طول موهای بدن متوسط ، موها مستقیم و راست ایستاده ، ضخیم و متراکم بهمراه لایه زیرین خشن و ضخیم است .

رنگ :

سیاه یکدست ، پشت سیاه بهمراه طلایی تا خاکستری روشن ، خاکستری بهمراه لکه های قهوه ای رنگ .

خصوصیات ظاهری :

سر قوی ، چشمها و گوشها با اندازه متوسط ، گردن نسبتاً بلند ، لبه های کتف بلند ، پشت صاف ، اندامهای عضلانی و قوی و دم بلند .

اندازه :

نر :
قد :
۲۶-۲۴ اینچ
وزن :  ۹۵- ۷۵ پوند

ماده :
قد : ۲۴-۲۲ اینچ
وزن : ۹۵-۷۵ پوند

نگهداری :

به برس کشیدن روزانه نیاز دارد ، تمرین و تحرک بدنی بسیار زیاد و بیش از همه نیاز به کاری برای انجام دادن دارد .
خصوصیات رفتاری : بی نهایت دقیق و کنجکاو ، فرمانبردار ، بخوبی به عنوان سگ تربیت نیست ، و راهنمایی خوب برای نابینایان .

این نژاد از سال ۱۹۱۴ از آلمان به بسیاری از کشورها انتقال یافته و درسالهای اخیر در کشورمان نیز به آن بعنوان یک سگ نگهبان بسیار باهوش توجه زیادی شده است . این نژاد بسیارچالاک و دارای عضلات و استخوان بندی قوی می باشد . طول بدن ژرمن شفرد از ارتفاع آن بیشتراست . اعضای تناسلی کاملاً واضح و قابل رویت است . گوشها در قاعده پهن بوده و در انتها به زاویه تندی ختم شده و به سمت جلو باز می شوند . این نژاد چشمهای بادامی شکل دارد .

 

german_shepherd5.jpg

 

دم دارای موی بسیار پر پشتی است . سگهای نر دارای ارتفاع ۶۰ تا ۶۵ سانتیمتر و ماده ها بین ۵۵ تا ۶۰ سانتیمتر هستند . در مورد رفتار سگ باید گفت وی اساساً حیوان باهوشی بوده و استعداد بارزی در آموختن رفتارها و فعالیت های اجتماعی دارد . ژرمن شفرد کنترل کامل بر روی اعصاب خود دارد  . بسیار با وقار ، اشرافی ، منطقی و مهربان است . وی با حیوانات دیگر میانه خوبی داشته و با کودکان نیز مهربان و خوش برخورد است . این سگ بعلت داشتن شامه بسیارقوی و عملکرد بالایی را بعنوان نیروی پلیس ایفا می کند و بدلیل هوش سرشار و داشتن رابطه عمیق و عاطفی با صاحب خود و بالاخره ظرفیت بالای زندگی اجتماعی یکی از بهترین سگها در راهنمایی و هدایت افراد نابینا می باشد . دوستی ژرمن شفرد با انسان مادام العمراست .

ژرمن شفرد در تمام ایام به دلیل رفتار و ساختار بدنی ممتازش در بین سایر نژادها مورد انتخاب قرار گرفته است و حتی ویژگی های دفاعی و تربیت های اختصاصی آن نیز به معرض قضاوت گذارده می شود . مهمترین ویژگی در این نژاد رفتارهای اشرافی ، شهامت و توانایی آموختن رفتارها و فعالیتهای اختصاصی است . اولین ویژگی یک ژرمن شفرد خوب ؛ قدرت ، چالاکی ، عضلات مناسب و هوشیاری است. رنگ در سگهای ژرمن شفرد  متفاوت است و تقریباً اکثر رنگها قابل قبول هستند . با این وجود رنگهای خیلی کم رنگ و یا سفید یک دست قابل قبول نمی باشد .

خلق وخو

اغلب بعنوان سگ کار از آن استفده می شود . ژرمن شیپرد سگی باهوش ، نترس ، مشتاق ، شجاع ، شاداب و بیقرار برای آموختن است . به شجاعت و وفاداری شهرت دارد . سگی است جدی و به نظرمی رسد مقداری از هوش خود را از انسان به ارث برده است ! استعداد بسیار خوبی در آموختن دارد . آنها خیلی دوست دارند که همیشه نزدیک اعضای خانواده باشند و بلعکس از غریبه ها دوری می جویند . ژرمن شفرد سگ اجتماع دوستی است و نباید او را برای مدت طولانی تنها گذاشت .  تنها زمانی پارس می کند که لازم باشد . شمه قوی در محافظت ونگهبانی دارد و بهتر است که از سنین پایین به آن آموزشهای اختصاصی داده شود . با حیوانات دیگر کنار می آید و با کودکان بسیار مهربان است . به راحتی می توان آن را برای اهداف گوناگون اعم از سگ گله ، سگ نگهبان ، سگ پلیس ، راهنمای نابینایان ،  ناجی و سگ ارتش تعلیم داد .

 

german_shepherd6.jpg

 

وزن و ارتفاع

وزن در نرها :
۳۰-۴۰ کیلوگرم

وزن در ماده ها
۳۰-۴۰ کیلوگرم

ارتفاع در نرها :
۶۰-۶۵ سانتیمتر

ارتفاع در ماده ها : ۵۵-۶۰ سانتیمتر

مشکلات سلامتی

مشکلات لگن و آرنج در آنها شایع است بنابراین قبل خرید توله سگ از سلامت والدین نسبت به این بیماری اطمینان حاصل نمایید . بیماریهای خونی ، مشکلات هضم غذا ، صرع ، اگزما و کوتاه ماندن اندام قابل ذکر می باشد .

شرایط نگهداری

برای زندگی در آپارتمان مناسب است به شرطی که به آن اجازه فعالیت بدنی روزانه داده شود . در داخل خانه آرام است اما یک حیاط بزرگ برای زندگیش مناسب خواهد بود .

فعالیت بدنی

فعالیت و جست و خیز را دوست دارد . گاهی اوقات به تعلیم و آموزش علاقه نشان می دهد و از کشتی گرفتن و مبارزه لذت می برد .

طول عمر

حدود ۱۳ سال .

آراستن

ریزش مو در این نژاد خصوصاً در فصل ریزش مو زیاد می باشد . شانه کردن روزانه مناسب است . نباید آنها را زیاد استحمام کرد . شستشوی دو بار در سال کافی است تا از خشک شدن و از بین رفتن روغن طبیعی پوست جلوگیری شود .

تاریخچه

در بین سگهای قدیمی گله و مزارع و همچنین از جمله ملازمان و همراهان انسان طی قرون گذشته این نژاد توسعه بسیار زیادی یافته است . ژرمن شیپرد توانست از سال ۱۹۱۴ از آلمان به بسیاری از نقاط جهان انتقال یابد .

گروه

سگهای کاری – چند منظوره

 

german_shepherd7.jpggerman_shepherd8.JPG

منبع:
توجه: جهت اطلاعات بیشتر شما عزیزان، کتابهای الکترونیک ذیل تهیه و آماده ارسال از طریق تلگرام می باشد. فهرست مطالب آنها قابل رویت شما عزیزان می باتشد.

درباره نویسنده:

2 پاسخ به “سگ نژاد ژرمن شفرد(شپرد)”

  1. هایزنبرگ گفت:

    سلام من دوتا توله یکی ۸ ماهه و یکی ۳٫۵ ماهه دارم ولی متاسفانه طبق نظر دوستان بی اطلاع جند وقته بستمشون و چندین بار سرشون داد کشیدم و تنبیه بدنی در حد کشیدن محکم قلاده و پس گردنی روشون انجام دادم الان احساس پشیمونی میکنم میتونم جبران کنم؟
    ممنمون میشم راهنماییم کنید
    باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل را به عدد وارد نمایید : * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست مطالب

آمار بازدید

رتبه سایت

دیگشنری