مرداد
۸
۱۳۹۲

نژاد گریت دین

نژاد گریت دین

چه از لحاظ ظاهر و چه از لحاظ ماهیت ، گریت دین یکی از زیباترین و مشهورترین انواع دربین سگهای عظیم الجثه است . نام این نژاد (البته درزبان انگلیسی) در واقع ترجمه ای است از لغت قدیمی فرانسوی grand Danois به معنی دانمارکی بزرگ . در سایرکشورها نیز اسامی دیگری بر این نژاد نهاده شده است . Dogue alleman در فرانسه ، Mastiff و German mastiff درانگلیس ، Dogge در آلمان و dogue . dogo در زبان لاتین همگی اشاره برسگی عظیم الجثه دارد ، با سری بزرگ به منظورجنگیدن یا شکار .

البته هیچ دلیل قابل قبولی برای ارتباط بین این نژاد و دانمارک وجود ندارد. به اعتقاد برخی ازمحققین درمقبره های مصریان 3000 سال قبل ازمیلاد تصاویرسگهایی وجود دارد که بسیارشبیه به گریت دین است . جانورشناسان عقیده دارند که نژادهای ماستیف از آسیا منشا گرفته اند و برخی عقیده دارند که نژاد Irish Wolfhound اجداد اصلی گریت دین می باشد و برخی Old English Mastiff را در این رابطه معتبرتر می دانند . اما عقاید جدیدتر بر این نظر است که گریت دین در واقع مخلوطی از این دو نژاد قدیمی است . البته این حرف بدین معنا نیست که گریت دین یک نژاد جدید است . این نژاد دارای قدمت 400 ساله و یا بیشتر از آن می باشد . با این وجود نظیر سایر نژادها تاریخچه و اصلاح نژاد گریت دین به شکل مدرن و استاندارد از اواخر قرن نوزدهم در آلمان شروع گردید و سپس به انگلیس و امریکا گسترش یافت .

great-Dane13.jpg

مشخصات استاندارد گریت دین

ظاهرعمومی :

گریت دین تلفیقی است از ظاهر اشرافی و سلطنتی ، اقتدار ، نیرو و زیبائی . با جثه ای بزرگ وقوی ، ترکیب بدنی مناسب و بدنی عضلانی ، این نژاد یکی از انواع سگهای عظیم الجثه کاراست . اما آنچنان از لحاظ ساختار کلی بدن متعادل است که هیچگاه زمخت به نظرنمی آید . یک گریت دین می بایست جسور ، پرجرات و نترس و درعین حال دارای رفتاری دوستانه باشد . این ویژگی های بدنی و اخلاقی به گریت دین برتری خاصی نسبت به سایر نژادها بخشیده است .

سر :

سر در این نژاد مستطیل شکل ، طویل ، تمایز یافته و خوش تراش است . هنگامی که از بالا به جمجمه نگاه شود باید طرفین آن موازی و پلهای بینی در حد امکان پهن باشند . چشمها دارای اندازه متوسط ، عمیق و تیره و بادامی شکل هستند .

گوشها :

دارای اندازه و ضخامت متوسطی است . در صورت اصلاح گوش اندازه آن می بایست در تناسب با اندازه سر بوده و بطور یکسانی حالت افراشته پیدا کنند .

بینی :

می بایست سیاه باشد . به استثنای سگهای خاکستری رنگ که بینی در آنها خاکستری تیره است . بینی های صورتی رنگ قابل قبول نیستند .

دندانها :

می بایست قوی با رشد مناسب تمیز و موقعیت های نرمال داشته باشد . دندانهای نیش پائین تماس مختصری با کف سطح داخلی دندانهای نیش بالا دارد .

great_dane1.jpg

گردن :

محکم ، روبه بالا ، با انحنای مناسب ، طویل و عضلانی است و تدریجا ً به سمت کتفها پهن می شود .
سینه :

پهن ، عمیق و عضلانی است . پائین سینه تا حدآرنج ها وسعت دارد . دنده ها حالت ارتجاعی خوبی دارند . کپل می بایست پهن و شیب بسیارکمی داشته باشد .

دم :

در قاعده پهن است و به تدریج از ضخامت آن کاسته می شود و تا پس زانو ادامه می یابد . درزمان استراحت دم حالت افتاده دارد . در زمان هیجان یا دویدن کمی حالت افراشته پیدا می کند اما هیچگاه از خط پشت بالاتر قرار نمی گیرد . دم نباید شکل حلقوی یا قلاب مانند داشته باشد .

دستها :

در نمای جانبی بایستی قوی و عضلانی باشند . ستیغ کتف قوی و شیبدار است و نسبت به بازو تقریبا ً عمودی واقع می شود . عضلات زیر بغل نیز باید قوی باشند . ستیغ کتف و بازو باید طول برابری داشته باشند . آرنج می بایست کاملا ً درمیان حدفاصل جدوگاه و زمین قرار گیرد . پنجه ها می بایست گرد و متراکم و انگشتان خمیده باشند بدون آنکه به خارج یا داخل چرخش وپیچ خوردگی داشته باشند . ناخن ها می بایست کوتاه ، قوی و در حد امکان تیره باشد .

پاها :

می بایست قوی ، پهن و عضلانی باشد و از ناحیه پس زانو عمودی قرار گیرد . پنجه ها نیز باید گرد و متراکم بوده و انگشتان حالت خمیده داشته باشند .

موها :

موها می بایست کوتاه ، ضخیم ، تمیز و ظاهر صاف و براقی داشته باشد .

great_dane11.jpg

رنگ و لکه ها :

رنگ زمینه زرد طلائی است و همیشه دارای خطوط راه راه مشکی با الگوی Chevron می باشد . داشتن یک نقاب مشکی نیز ارجح است . پلکها و ابروها می بایست سیاه باشند و این سیاهی ممکن است بر روی گوش و نوک دم نیز دیده شود . لکه های سفید بر روی سینه و پنجه ها رگه هایی با رنگهای نامطلوب قابل قبول نیستند .

رفتار :

گریت دین سگی اصیل ، جسور و شجاع با رفتاری دوستانه است . این سگ نباید ترسو و یا مهاجم باشد .

اندازه :

سگهای نر به مراتب عضلانی تر و قوی تر به نظرمی رسند . ازلحاظ نسبت بین طول و ارتفاع گریت دین تقریبا ً مربع شکل می باشد . البته سگهای ماده باید کمی طویل تر باشند . ارتفاع سگهای نر از ناحیه شانه نباید کمتر از 75 سانتیمتر باشد و ترجیحا ً این ارتفاع می بایست بیش از80 سانتیمترباشد . این ارتفاع در مورد سگهای ماده نباید کمتر از 70 سانتیمتر باشد . اما ترجیحا ً باید ارتفاعی بیش از 75 سانتیمتر داشته باشند .

سگ در وطن خود بنام ماستيف آلماني شناخته مي شود و در ميان نژادهاي مختلف سگ به مانند آپولو (درميان ساير خدايان يونان) نسبت داده مي شود . گريت دين در قرون وسطي براي شكار گراز نيز مورد استفاده قرار گرفته است .

پوشش :

كوتاه ، خشن و براق رنگ :

بلوطي ، آبي و سياه

great_dane12.JPG

خصوصيات ظاهري :

سوراخهاي بيني باز پهن و بزرگ ، چشمهاي دور از هم ، گوشهاي مثلثي ، بدن بسيار عميق ، دم بلند كه در انتها به طرف بالا تاب بر مي دارد .

اندازه :

نر :

قد :30 اینچ
وزن :  120 پوند

ماده :
قد : 28 اینچ
وزن : 100 پوند

نگهداري :

نيازمند تمرين روزانه است و برس كشيدن روزانه است . نكته ناراحت كننده در مورد اين نژاد طول عمر كوتاه آن است كه بين 9-8 سال است .

خصوصيات رفتاري :

اين سگ بزرگ نبايد در خارج از خانه نگهداري شود بلكه بايد به عنوان عضوي در خانواده مورد نگهداري قرار گيرد . سگي خوش رفتار ، بازيگوش بوده و براحتي آماده يادگيري است .

گریت دین مشهورترین سگ عظیم الجثه است . ارتفاع سگهای نر75 تا 80 و گاهی حتی 90 سانتیمتر است . ماده ها ارتفاعی بین 75 تا 80 سانتیمتردارند . این نژاد علی رغم بزرگی جثه اش از ترکیب بدنی متعادل و مناسبی برخورداراست بطوریکه جثه بزرگش نه تنها از زیبایی حیوان نمی کاهد بلکه بر عکس جذابیت آنرا دو چندان می کند . از مشخصات ظاهری آن می توان به چشمهای بادامی شکل و تیره و بینی سیاه و گردن محکم و رو به بالا که در نزدیکی کتف ها پهن می شود و سینه عمیق و عضلانی اشاره کرد . گریت دین سگی اصیل و شجاع و مقتدر و نیرومند و زیبا و با رفتاری دوستانه است .

great_dane2.jpg

توله های وی در موقع تولد چندان بزرگ بنظرنمی رسند ولی بعد از دو ماه بسرعت رشد کرده و بتدریج هیکل آنها بزرگ و ترسناک می شود . برخلاف قیافه ترسناکش سگی درنده و بد اخلاق نیست و بر عکس خیلی آرام و مهربان است . این نژاد کمتر در جنگ و جدال با سگهای دیگر وارد می شود و به هر چیزی که متعلق به صاحبش باشد علاقه پیدا می کند . سگهای نژاد گریت دین با کودکان بسیار مهربان بوده و از این لحاظ کاملا قابل اعتمادند .

توضیحات

گریت دین نژادی است که اصالت ، نجابت ، نیرو و ذکاوت را در هم ادغام کرده است . یکی از بزرگترین سگهای دنیاست . موهایی زبر و خشن دارد . نگهداری از این نژاد بدلیل جثه بزرگ آن شرایط ویژه ای را طلب می کند . این نژاد به محیط بزرگتری برای زندگی و فعالیتهای بدنی نیاز دارد . میزان تغذیه و خوراک آنها نیز به مراتب از نژادهای دیگر بیشتر است . اصولاً چنانچه آموزش و تعلیم این سگها بدرستی صورت گیرد و سگهای مطیع و آرامی تربیت شوند ، می توانند بعنوان سگهای خانگی نگهداری شوند . رنگ پوشش خارجی آن متغایر است و تقریباً به هر رنگی یافت می شوند . رنگ چشم ها معمولاً تیره می باشد اما گاهی اوقات به رنگ آبی نیز یافت می شود .

خلق وخو

گریت دین نژاد آرام ، مهربان ، شیرین و با محبت است . بازیگوش و مهربان با کودکان ، همه را دوست دارد و ترجیح می دهد که همیشه در اطراف مردم باشد . پارس نمی کند مگر در شرایط خاص . سگی مسئول ، باوفا و شجاع است . بدلیل جثه بزرگی که دارد باید از سنین پایین تر مورد آموزشهای لازم قرار گیرد تا بیاموزد که خود را به انسانها خصوصاً کودکان تکیه ندهد . معمولاً نرها با هم جنس خود کنار نمی آید اما اگر از دوران تولگی با سگهای دیگر بزرگ شود می تواند به راحتی با آنها کنار آید . آموزش دادن به آنها می تواند گاهی اوقات مشکل و دشوار گردد .

great_dane3.jpg

وزن و ارتفاع

وزن در نرها : 54-90 کیلوگرم

وزن در ماده ها : 45-59 کیلوگرم

ارتفاع در نرها : 76-86 سانتیمتر
ارتفاع در ماده ها : 71-81 سانتیمتر


مشکلات سلامتی


این نژاد عمر کوتاهی دارد . در هنگام خرید باید از سلامت و بهداشت محیطی که توله ها در آن پرورش یافته اند اطمینان حاصل کرد . از جمله بیماریها می توان به مشکلات لگن ، بیماریهای خونی ، تومار ، بیماری قلبی و عفونت دم اشاره کرد .


شرایط نگهداری

می توان این نژاد را در آپارتمان نگهداری کرد به شرط آنکه اجازه فعالیت بدنی کافی در طول روز به آن داده شود . اصولاً یک حیاط بزرگ می تواند مکان مناسبی را برای زندگی آن فراهم نماید .

فعالیت بدنی


گریت دین به فعالیت زیاد نیاز دارد . حداقل فعالیت بدنی برای آن در طول روز پیاده روی های طولانی است .

great_dane4.jpg

طول عمر
بطور متوسط زیر 10 سال عمر می کند ؛ اما بعضی از آنها می توانند تا سنین 12-13 سالگی زندگی کنند .


آراستن

موی کوتاه آن برای آراستن مناسب می باشد . ریزش مو در این نژاد متوسط می باشد . برس زدن روزانه کافی است . از آنجایی که شستن این سگ غول پیکر دشوار می باشد ، بنابر این می توان او را فقط در مواقع ضروری استحمام کرد . ناخن هایش را بطور منظم کوتاه کنید .


تاریخچه

نام این نژاد در زبان انگلیسی ترجمه ایست از لغت قدیمی فرانسوی Grand Danois به معنی دانمارکی بزرگ . البته هیچ دلیل قابل قبولی برای ارتباط بین این نژاد و دانمارک وجود ندارد . به اعتقاد برخی از محققین در مقبره های مصریان سه هزار سال قبل از میلاد تصاویر سگهایی وجود دارد که بسیار شبیه به گریت دین است . جانور شناسان عقیده دارند که نژاد Irish Wolfhound اجداد اصلی گریت دین می باشند و برخی Old English Mastiff را در این رابطه معتبر تر می دانند . اصلاح نژاد گریت دین از اواخر قرن نوزدهم ابتدا در آلمان و سپس در انگلیس و آمریکا گسترش یافت .


گروه


سگهای کاری

great_dane5.jpg

great_dane6.jpg

great_dane7.JPG

great_dane8.jpg

great_dane9.jpg

منبع: www.persianpetclinic.com

درباره نویسنده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل را به عدد وارد نمایید : * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست مطالب

آمار بازدید

رتبه سایت

دیگشنری